Tot de kern. Zonder twijfel.

Volg ons via

Connect met ons

Politiek

WEF principes worden door de EU afgedwongen middels wetgeving

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

De EU heeft als eerste machtsblok in de wereld de ideeën van het World Economic Forum (stakeholder management) in wetten vertaald. Dit heet ESG-wet- en regelgeving. Deze kan een grote reductie van het aantal MKB bedrijven in Europa veroorzaken en daarmee grote veranderingen in de Europese maatschappij. Hoe dat in elkaar steekt en hoe het werkt, wordt in dit artikel uitgelegd.

Wat is ESG?

ESG staat voor Environmental, Social en Governance principes (Milieu, Maatschappij en Bestuur) en verwijst naar de drie centrale factoren in het meten van de duurzaamheid van de activiteiten van een bedrijf of een belegging. De basis voor ESG principes werd in 2004 gelegd door de Verenigde Naties in het rapport “Who Cares Wins”. Ze zijn later verder uitgewerkt in een systeem voor het afleggen van verantwoordelijkheid door het bedrijfsleven aan ‘stakeholders’ (WEF) en vervolgens omgezet in regelgeving door de EU. Dit artikel bespreekt die samenwerking tussen de VN, het WEF en de EU, en wat de gevolgen hiervan zijn voor maatschappij en bedrijfsleven, vooral voor het MKB.

De ESG milieucriteria gaan na hoe een bedrijf presteert op het gebied van milieu (bv. afval, verontreiniging, broeikasgassen, ontbossing en klimaatverandering). De sociale criteria kijken naar hoe een bedrijf zijn mensen behandelt (bv. beheer van het menselijk kapitaal, diversiteit en gelijke kansen, werkomstandigheden, gezondheid en veiligheid) en de governance criteria onderzoeken hoe een bedrijf bestuurd wordt (bv. beloning van zijn leidinggevenden, belastingpraktijken en -strategie, corruptie en omkoping en brede diversiteit en structuur).

Voldoet een bedrijf of belegging niet of onvoldoende aan de ESG normering, dan kan dat ingrijpende gevolgen hebben.

ESG staat niet op zichzelf. De drie ESG principes zijn volgens dit artikel van de Amerikaanse Harvard University en het WEF, mede gebaseerd op de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties zoals vastgelegd in de VN Agenda 2030.

Wat zijn SDG’s?

Om ESG principes, uitdagingen en risico’s te snappen moet je dus ook weten wat SDG’s en Agenda 2030 inhouden.

De SDG’s van de Verenigde Naties zijn gebaseerd op een aantal basisprincipes. Het doel is dat deze condities overal ter wereld gelijk zullen zijn in het jaar 2030 volgens dit document.

Er zijn 17 SDG’s:

  1. Geen armoede
  2. Geen honger
  3. Een goede gezondheid voor iedere wereldburger
  4. Hoge kwaliteit van scholing
  5. Gelijke behandeling van de geslachten, c.q. seksuele voorkeuren
  6. Schoon water en hygiëne
  7. Betaalbare en schone energie
  8. Fatsoenlijk werk en economische groei
  9. Degelijke infrastructuur en innovatie
  10. Ongelijkheden tussen landen opheffen
  11. Hebben van toekomstbestendige en “inclusieve” steden
  12. Maatschappelijk en milieutechnisch verantwoorde voedselproductie en – consumptie
  13. Onmiddellijke actie om klimaatverandering te stoppen
  14. Alle zeeën en oceanen van de wereld duurzaam behandelen
  15. Beschermen van biodiversiteit, duurzame landbouw en veeteelt
  16. Vreedzame en “inclusieve” samenlevingen vrij van oorlogen
  17. Het opzetten van een mondiale samenwerking om al deze punten te realiseren

Via de implementatie van ESG’s in het bedrijfsleven, moeten bedrijven dus mede invulling geven aan de 17 bovengenoemde SDG’s van de Verenigde Naties.

De rol van het World Economic Forum (WEF) bij de realisering van de SDG’s

Als je die 17 ultra ambitieuze VN doelen bekijkt en er nog slechts 7 jaren resteren om die VN 2030 Agenda te realiseren, dan is er wel een heel hoog werktempo nodig!

Deze noodzaak tot een hoger tempo werd in 2018 gezien door het WEF en op 13 juni 2019 omgezet in een samenwerkingsovereenkomst  tussen het WEF en de VN. In die overeenkomst neemt ‘praatclub’ WEF de verantwoordelijkheid op zich voor het organiseren van de financiering van deze mondiale mega operatie. Dat is denkbaar via de WEF relaties met de leiders van de EU en VS, maar ook bijvoorbeeld  de ECB en de CEO van BlackRock. Een aantal van die leiders zitten (Lagarde, Georgieva, Fink), of zaten (Von der Leyen) in de Raad van Commissarissen van het WEF.

Behalve het regelen van financiering voor de VN 2030 Agenda, werkt het WEF volgens zijn eigen website actief mee aan deze punten;

  • Het activeren van de private sector (bedrijven en burgers) om in 2050 een CO2 neutrale wereld te hebben.
  • Het organiseren van systemen om pandemieën een halt toe te roepen.
  • Het bevorderen van digitalisering in de wereld in  lijn met de ideeën over de 4e Industriële Revolutie zoals uitgewerkt door het WEF, waaronder het besturen van samenlevingen met digitale middelen (digitaal paspoort, QR codes en CBDC’s).
  • Het realiseren van gender gelijkheid en het bevorderen van vrouwenemancipatie, waaronder het plaatsen van meer vrouwen in maatschappelijke en private machtsposities.
  • Het aanpassen van onderwijssystemen in lijn met de 4e Industriële Revolutie.
  • AI integreren in het onderwijs.

De rol van het WEF en de EU bij het realiseren van de ESG’s

Met het gedachtengoed over ESG van de VN uit 2004, de SDG’s voor Agenda 2030  en de overeenkomst tussen het WEF en de VN uit 2019, ging ‘praatclub’ WEF aan de slag om zijn systeem voor ‘stakeholder capitalism’ in de praktijk te realiseren.

In samenwerking met de Boston Consulting Group, bracht het WEF in maart 2020, drie maanden voor het uitbrengen van het boek ‘The Great Reset’, het rapport Harnessing the Pace of Change in ESG uit.

De EU bleek vervolgens bereid om hiervoor in juni 2020 speciale wetgeving te ontwikkelen, wat niet vreemd is; EU voorzitter Ursula von der Leyen was tot haar benoeming als EU voorzitter lid van de Raad van Commissarissen van het WEF. 

Het bovengenoemde WEF rapport pleit vervolgens voor een versnelde invoering van een aantal maatregelen binnen grote (multinationale) bedrijven waarmee de risico’s op waardedaling en winstafname worden gereduceerd. In een later stadium moeten ook kleinere bedrijven deze principes gaan toepassen.

De werking en uitleg over de te nemen maatregelen zijn in een apart WEF rapport vastgelegd dat hier te vinden is.  Ook dit rapport verwijst weer naar de SDG’s van de VN als basis voor de ESG richtlijnen en wetgeving. Tot de te nemen ESG maatregelen behoren een 22-tal kernactiviteiten. 

Enkele van die 22 ESG kernactiviteiten voor bedrijven waarover gerapporteerd moet worden;

  • Opzetten van een ESG comité in een bedrijf dat alle ESG kernactiviteiten en KPI’s bewaakt en controleert.
  • Opzetten van een anti-corruptie eenheid in het bedrijf en het opleiden van managers in het herkennen en bestrijden van corruptie.
  • Opzetten van een raamwerk van waaruit periodiek gerapporteerd wordt over (digitale) risico’s, overtredingen van privacyregels etc.
  • Periodieke rapportage over CO2 emissies van het bedrijf, zowel vanuit het primaire proces (productie) als het secundaire proces ( gedrag van werknemers).
  • Periodieke rapportage overige schadelijke uitstoot.
  • Maatregelen die het bedrijf neemt om tegemoet te komen aan de Zero CO2 norm van de VN tegen het jaar 2050.
  • Analyses over de loonverschillen tussen mannen en vrouwen in vergelijkbare functies.
  • Analyses van de lonen in het bedrijf t.o.v. cao’s, vergelijkbare bedrijven etc..
  • Aantal m2 aan land dat het bedrijf gebruikt voor haar activiteiten, de jaarlijkse toe- of afname van dat gebruik.
  • Welke beschermde diersoorten zich op het bedrijfsterrein bevinden en welke daarvan door de activiteiten worden bedreigd.

De EU komt met formele ESG richtlijnen en wetgeving

Naast de geformaliseerde samenwerking tussen de VN en het WEF (2019), is de EU door het WEF actief bewerkt inzake de voorbereiding van nieuwe verordeningen, financieringsstructuren en ESG voorzieningen. Een overzicht van relevante EU ESG plannen is hier te vinden.

Dat de EU zich laat inspireren door het WEF voor de nieuwe ESG wetgeving is niet vreemd; het WEF bedacht de opzet hiervoor in overleg met de Big 4 accountantskantoren; Deloitte, EY, KPMG en PwC. Daarmee heeft de EU een fraaie ‘accountability’  basis en de accountants een mooi nieuw verdienmodel; bedrijven controleren op naleven van de ESG regelgeving.

De EU heeft de afgelopen maanden een groot aantal vormen van regelgeving met betrekking tot ESG verplichtingen aangekondigd. De belangrijkste daarvan is Verordening 2020/852. Volgens KPMG geldt deze nieuwe EU wetgeving vanaf het boekjaar 2024 voor alle in de EU gevestigde ondernemingen die in totaal, dus inclusief werkmaatschappijen, aan minimaal twee van de volgende drie criteria voldoen;

  1. Minimaal 250 werknemers
  2. Minimaal € 40 miljoen omzet
  3. Minimale balanswaarde van € 20 miljoen

Het raamwerk dat het WEF heeft ontwikkeld met de ‘Big 4’ accountants voor bedrijven in het kader van ESG wetgeving, is te vinden in dit WEF rapport.

Wat zijn de economische consequenties?

De kruisbestuiving tussen de VN, het WEF en de EU heeft tot een nieuwe set ESG regels en wetten geleid waarmee het bedrijfsleven centraal aangestuurd kan worden op de terreinen van milieu, maatschappelijke verantwoordelijkheden en fatsoenlijk management. Een soort USSR planeconomie. Hiermee wordt volgens de ‘praatclub’ WEF een duidelijk (wettelijk) kader gegeven voor zijn principe van ‘stakeholder capitalism’. De EU is feitelijk het eerste economische bolwerk ter wereld dat volledige invulling geeft aan de WEF ideologie. De VS is er nog mee bezig.

De eerste versie van deze regelgeving treedt in januari 2023 in werking voor bedrijven van boven de 500 werknemers. In 2024 gaat dit ook gelden voor bedrijven met in totaal 250 werknemers. Verwacht mag worden dat deze wetgeving op termijn voor steeds meer bedrijven (ook de kleinere) gaat gelden.

Regelgeving, die zover gaat als in de EU verordeningen en richtlijnen staat beschreven, is zeer omvangrijk en kostbaar. Dat zal op termijn de meeste MKB bedrijven in Europa laten verdwijnen door (gedwongen) fusies en overnames. Echter, ook grotere bedrijven gaan hiermee extra werk en kosten krijgen, waardoor de concurrentiepositie van de EU t.o.v. de VS en Azië verder achteruit holt. Dat kan heel veel Europese banen gaan kosten.

Wat zijn de consequenties voor MKB en maatschappij?

Volgens EU definities bestaat het MKB uit bedrijven tussen de 10 en 250 werknemers. Deze groep bedrijven valt voorlopig niet onder al die nieuwe WEF- en EU-regelgeving zoals hierboven beschreven.

De praktijk is helaas anders in de overnamemarkt. Ik ken enkele bedrijven die momenteel in een overnameprocedure zitten met minder dan 250 werknemers. Daar ligt de vraag van de kopende partij al op tafel in hoeverre zij de ESG regels geïmplementeerd hebben. Het feit dat ze, zoals de meeste bedrijven van deze omvang, hier niets aan hebben gedaan wordt gebruikt om de overnameprijs te drukken. Volgens Duits onderzoek gaat het al langer de verkeerde kant op met MKB en familiebedrijven. In de Länderindex Familienunternehmen 2022 zakte Nederland van plaats vier naar negen. 

Ondanks dat de EU (nog) geen ESG wetgeving voor het MKB heeft afgekondigd, merkt het MKB dus de effecten hiervan wel al degelijk, bijvoorbeeld bij overnames. Het wachten is op nieuwe EU en WEF initiatieven, waarmee ook het MKB direct wordt geraakt. Dat zal niet alleen bijdragen aan het verdwijnen van het MKB uit de EU, maar ook tot heel andere maatschappelijke verhoudingen en meer maatschappelijke onrust. Denk bijvoorbeeld aan de effecten van deze ontwikkeling op cao’s. Cao’s zijn bedoeld om collectieve arbeidsvoorwaarden af te spreken voor bepaalde branches van  met name MKB bedrijven. Met het verdwijnen van het MKB, verdwijnen ook de cao’s. Die worden vervangen door directe collectieve afspraken met multinationals. Daarmee verliezen ook vakbonden en MKB organisaties hun bestaansrecht en wordt Nederland een paradijs voor aandeelhouders van beursfondsen.

Verder Lezen

1 Reactie

  1. John Jansen

    26 januari 2023 in 00:31

    Ziek Europa

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Politiek

Rutte: onvoldoende draagvlak om koning belasting te laten betalen

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

DEN HAAG (ANP) – Minister-president Mark Rutte doet niets met een oproep van de Tweede Kamer om de belastingvrijstelling voor sommige leden van het Koninklijk Huis te schrappen. Het voorstel vergt een grondwetswijziging en daarvoor ontbreekt de vereiste tweederdemeerderheid, laat hij in een brief weten.

Koning Willem-Alexander, koning Máxima, prinses Amalia en prinses Beatrix hebben op grond van artikel 40 van de grondwet een vrijstelling van belastingen. Bij de behandeling van de begroting van het koningshuis in oktober diende DENK een motie in die de regering opriep die vrijstelling af te schaffen. Tegen het advies van Rutte in werd dat voorstel aangenomen.

De partijen die voor de motie stemden, zijn samen goed voor 90 van de 150 zetels. Dat hadden er minstens 100 moeten zijn voor een tweederdemeerderheid. Een wijziging van de grondwet is volgens Rutte “niet aan de orde als hiervoor feitelijk geen constitutioneel toereikend draagvlak kan worden vastgesteld”. Daarom zal hij de motie niet uitvoeren.

De Kamer maakte destijds ook een punt van de stijging van de toelage die de koning krijgt. Die gaat dit jaar met 276.000 euro omhoog naar ruim 6,4 miljoen euro. Een Kamermeerderheid sprak uit dat “het van koninklijke allure zou getuigen” als het staatshoofd met het oog op de geldzorgen bij veel Nederlanders van die verhoging zou afzien.

Verder Lezen

Human

Omtzigt: gebrek urgentie kabinet uithuisplaatsingen ‘beschamend’

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

DEN HAAG (ANP) – Het kabinet ziet nog steeds onvoldoende urgentie om kinderen die als gevolg van het toeslagenschandaal uit huis zijn geplaatst en hun ouders te helpen. “Beschamend”, noemt Kamerlid Pieter Omtzigt dat. Onbegrijpelijk vinden hij en veel andere Kamerleden dat er pas tien kinderen met hun ouders zijn herenigd, zo werd duidelijk in het Kamerdebat over het verband tussen de toeslagenaffaire en uithuisplaatsingen van kinderen.

Een groot deel van de Tweede Kamer deelt de frustratie van Omtzigt. In het debat stond de initiatiefnota centraal die het Kamerlid samen met PvdA, DENK, Volt, BIJ1 en de BoerBurgerBeweging (BBB) heeft opgesteld en waarin voorstellen staan om de hulp aan ouders en uit huis geplaatste kinderen te versnellen. De nota hebben zij vorig jaar mei ingediend, maar werd maandag voor het eerst in de Kamer besproken. Het kabinet heeft in de tussentijd een aantal acties ondernomen, ziet de Kamer, maar veel te weinig.

Twee jaar nadat het kabinet over het toeslagenschandaal is gevallen, is het kabinet niet verder gekomen dan een “impliciete politieke erkenning” dat “overheidsingrijpen aan de basis heeft gestaan bij de uithuisplaatsingen”, zei Omtzigt, die de juridische erkenning mist. In de ogen van de zes fracties namens wie Omtzigt het woord voerde, wordt er onder meer veel te lang getreuzeld met het herstel van contact tussen ouders en hun uit huis geplaatste kinderen, en met hun hereniging.

Terugplaatsing

Het is nog steeds niet duidelijk hoeveel kinderen van gedupeerde ouders uit huis zijn geplaatst. Als kinderen te lang van hun ouders gescheiden zijn, is terugplaatsing niet meer mogelijk.

Volgens een groot deel van de Kamer moeten alle ouders, of ze nu betrokken zijn bij het toeslagenschandaal of niet, de mogelijkheid krijgen om de uithuisplaatsing van hun kinderen opnieuw te laten beoordelen door een rechter. Ze moeten zich daarbij kunnen laten bijstaan door een (kosteloze) jeugdrechtadvocaat.

Rechtsbescherming

Volgens coalitiepartij D66 is er sinds de initiatiefnota van de oppositie veel gedaan door het kabinet, maar zijn er ook “veel nieuwe en grote problemen aan het licht gekomen”, ziet Rens Raemakers. “Goede rechtsbescherming en een terughoudende overheid moeten de basis zijn”, vindt CDA-Kamerlid René Peters.

“Ik zet alles op alles om door te pakken”, zei minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming). Hij refereerde aan diverse maatregelen die al in gang zijn gezet, zoals het speciale ondersteuningsteam voor gedupeerde ouders en kinderen, en een nieuwe richtlijn voor uithuisplaatsingen. Het kabinet werkt nu onder meer aan de verbetering van rechtsbescherming in de jeugdbescherming.

Verder Lezen

Economie

Huilende Noordzeevisser (64) kapotgemaakt door EU: ‘Werk van de duivel’

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

Huilend vertelt hij hoe zijn levenswerk kapot is gemaakt door de EU, en door de banken. Afgelopen dagen maakte zijn viskotter zijn allerlaatste reis.

Het Zeeuwse schip, dat al die jaren met zoveel liefde eigendom was van de Thoolse familie, moet vanwege het klimaat activistische beleid van het kabinet en Europa, naar de sloop omdat het volgens hen mede verantwoordelijk is voor oververhitting van de aarde en het de natuur verwoest.

Agenda WEF

“De agenda van het WEF (World Economic Forum, red.) voor 2030 wordt gewoon uitgerold. Dat is het doel en daar moet alles voor wijken. Alles moet kapot. Na de boeren zijn nu de vissers aan de beurt. Wij zeggen: dit is het werk van de duivel.”

Van vader op zoon ging het Thoolse vissersbedrijf. Het schip ving al meer dan een eeuw de mooiste kabeljauw, schol en garnalen. 

De visserman die zijn viskotter naar de sloop moet brengen is kapot, verslagen. Machteloosheid voelt hij. Woede en groot verdriet. Angst ook. “De macht van Europa en van eurocommissaris Frans Timmermans (PvdA) die complete bedrijven en gezinnen verwoest, is ongekend”, zegt hij. 

‘Levenswerk’

“Wij zijn als vissersfamilie geruïneerd. We zijn emotioneel helemaal kapot. Ons levenswerk is kapot”, zegt de man die in huilen uitbarst.

Banken wilden geen lening meer verschaffen om het schip voor tonnen te verduurzamen. Het Thoolse vissersbedrijf kon geen kant meer uit.

De quota die hij in zijn bezit had, als voorziening voor zijn oude dag is in rook opgegaan. “Ik heb geen pensioen meer. Alles is weg. Ons rest niks anders dan achterblijven met schulden.”

De zoon (36) die overtuigd was dat zijn toekomst in het familiebedrijf lag, zit thuis op de bank. Verslagen. Verbijsterd. Hij probeert de klap te verwerken.

Windmolens XL

In Nederland zijn ondertussen nog veel meer vissers die hun vissersboten naar de slopershamer moeten brengen. Omdat ze de natuur zouden verzieken, volgens Europa, die nu duizenden windmolens XL op de Noordzee gaat bouwen. ”Ze zijn al bezig met bouwen”, zegt de visserman. “Met het trekken van kabels.”

De Noordzee, parel vol natuur, verandert komende jaren in één grote bouwput met drijvende eilanden vol met duizenden windmolens XL. Meer dan 240 meter hoog, hoger dan de Euromast en net kleiner dan de Eiffeltoren.

Ze zijn gemaakt van een constructie waarvoor PFAS-achtige stoffen nodig zijn: chemicaliën die persistent zijn en tevens kankerverwekkend.

‘Groene leugen’

Ook Martin de Leeuw, coördinator en adviseur grond en milieu, uit zijn grote emoties over de verwoesting van de visserij: ooit was de branche Nederlands trots.

Hij postte afgelopen dagen op LinkedIn de laatste reis van het Arnemuidse visserschip ARM 18, met daarbij een foto van de boot die zijn laatste vaart maakt, over de zilte golven van de Noordzee.

“De groene leugen regeert”, aldus De Leeuw. “Dit doet heel veel pijn. Het roept veel emoties en herinneringen op bij veel inwoners van Arnemuiden, waaronder ik zelf.”

Volkskrant

Elders in Zeeland, zegt een visserman uit Tholen tegen dit online platform, Indepen.nl, dat hij zich ongekend in de steek gelaten voelt door de Nederlandse pers, zoals het Algemeen Dagblad, de Volkskrant en de NOS. “We hebben er verschrikkelijk slechte ervaringen mee. Nooit komt ons verhaal in de krant, zoals wij het beleven.”

“Altijd slaat de verslaggeving door in het voordeel van de Groene Agenda die wordt uitgerold. Geen oog hebbend hoe complete bedrijven kapot worden gemaakt door de regering. Er wordt politiek bedreven door de media”, zegt hij. De kritische bril bij verslaggevers is volledig weg.

“De dagbladen en de NOS zijn zó radicaal links. Wij werken er niet meer aan mee.  Ons verhaal wordt altijd omzeild. Het verslag is altijd politiek correct, in het voordeel van het Kabinet, de WEF en Europa.”

“De media (op de Telegraaf na) laten de vissers in de steek”, zegt hij. ,,Het is ongekend wat er gaande is in Nederland.”

Verder Lezen

Recent

Klimaat16 uur geleden

Topman visserij: ‘EU-Greendeal loopt compleet uit de hand’

Een topman bij een van de visafslagen sloeg vandaag (donderdag 01-02) de noodklok bij Indepen.nl. ,,Het is dramatisch wat er...

Politiek19 uur geleden

Rutte: onvoldoende draagvlak om koning belasting te laten betalen

DEN HAAG (ANP) – Minister-president Mark Rutte doet niets met een oproep van de Tweede Kamer om de belastingvrijstelling voor...

Gezondheid2 dagen geleden

Haagse Broodje van Dootje weigert WEF-krekels te verkopen

De Haagse ondernemer Dowie Walta, eigenaar van broodjeszaak Broodje van Dootje, vindt het waanzin dat insecten de voedselmarkt moeten gaan bestormen....

Human4 dagen geleden

Omtzigt: gebrek urgentie kabinet uithuisplaatsingen ‘beschamend’

DEN HAAG (ANP) – Het kabinet ziet nog steeds onvoldoende urgentie om kinderen die als gevolg van het toeslagenschandaal uit...

Economie4 dagen geleden

Huilende Noordzeevisser (64) kapotgemaakt door EU: ‘Werk van de duivel’

Huilend vertelt hij hoe zijn levenswerk kapot is gemaakt door de EU, en door de banken. Afgelopen dagen maakte zijn...

Binnenland5 dagen geleden

Professor UvA bang voor dreigementen

Docent Laurens Buijs aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) is bang dat ‘woke-studenten’ hem tijdens zijn college zullen bekogelen met...

Gezondheid7 dagen geleden

Pfizer heeft een probleem (en Jordon Walker ook)

Een paar dagen terug had nog vrijwel niemand gehoord van Jordon Trishton Walker, directeur Research & Development Strategic Operations van...

Buitenland1 week geleden

Oekraïne: Corruptie op het ministerie van Defensie

KIEV (ANP/RTR) – In Oekraïne is een aantal topbestuurders ontslagen. De gouverneurs van de militaire regio’s Cherson, Dnipropetrovsk, Kiev, Soemi...

Klimaat2 weken geleden

Agractie hekelt ‘onbetrouwbare overheid’ in landbouwoverleg

ZALTBOMMEL (ANP) – Boerenorganisatie Agractie vraagt zich hardop af of “met deze overheid wel afspraken zijn te maken”. De groep...

Politiek2 weken geleden

WEF principes worden door de EU afgedwongen middels wetgeving

De EU heeft als eerste machtsblok in de wereld de ideeën van het World Economic Forum (stakeholder management) in wetten...

Trending

Steun onafhankelijk nieuws
This is default text for notification bar