Buitenland
Oekraïne: Burisma en Biden (deel 2)

Een maand voor de verkiezingen van 25 mei 2014, zo meldt Reuters op 22 april, bezoekt de toenmalig vicepresident Joe Biden Oekraïne om hulp toe te zeggen, maar waarschuwde wel dat Oekraïne hard moest werken om de ‘kanker’ van de endemische corruptie te bestrijden. Ook deed hij de volgende uitspraak: “Stel je eens voor waar je vandaag zou staan als je tegen Rusland zou kunnen zeggen: hou je gas maar.”[1] Dat is nogal wat, want Oekraïne heeft het geld om gas uit Rusland door te voeren hard nodig.
Precies rond de tijd dat Joe Biden in Oekraïne was, werd zijn zoon Hunter lid van de Raad van Bestuur van Burisma, evenals een van Hunter Bidens zakenpartners, Devon Archer.[2] Deze laatste was medevoorzitter van de financiële commissie voor de presidentscampagne van John Kerry in 2004. Archers manier van werken als investeerder en financier maakte dat hij tot de democratische elite ging behoren, aldus The New York Observer.[3] Kerry volgde onder Obama Clinton op als minister van Buitenlandse Zaken.
In die tijd was het heel lastig om goede informatie over Burisma te krijgen. Het leek een Oekraïens energiebedrijf met een focus op olie en gas. Businessweek meldde dat het bedrijf in 2002 is opgericht en sinds 2006 geregistreerd staat in Limassol op Cyprus. Joe Weisenthal van Business Insider twitterde zelfs de vraag of Burisma wel een echt bedrijf was: geen profiel in Bloomberg en geen Wikipedia-pagina.[4] Geen profiel op Bloomberg staat over het algemeen gelijk aan een gebrek aan basisinformatie over het bedrijf. Pas in 2010 werd de domeinnaam van Burisma geregistreerd en pas in 2013 was de website ook in het Engels. TheFederalist schreef dat het wel een grap leek; er staat letterlijk: “een louche buitenlandse oliemaatschappij die de zoon van de vicepresident coöpteert om lucratieve buitenlandse investeringscontracten binnen te halen.” Joe Biden bleek overigens meteen na het genoemde bezoek aan Oekraïne naar Cyprus te zijn gegaan. Toeval?
AntAC, het Oekraïense Anti-Corruption Action Centre met uitstekende onderzoeksjournalistiek, publiceerde op 14 augustus 2012 de uitkomsten van hun onderzoek naar de vraag wie er onder het bewind van voormalig president Janoekovitsj de exploitatierechten kreeg.[5] Het leverde een reeks duizelingwekkende verstrikkingen op waarin je politici, regeringen en het buitenlands bedrijfsleven handjeklap ziet spelen. Burisma is daar een onderdeel van, maar het had wel heel wat voeten in de aarde om dat netwerk te ontrafelen.
Jaren eerder al had ‘Ekonomichna Pravda’ aan Derzhgeonadr (de staatsdienst van geologie en minerale bronnen) een lijst met eigenaren van exploitatierechten opgevraagd. Deze toonde het staatsbedrijf de Zasyadko-kolenmijn plus een hele lijst van privé organisaties die ook eigenaren van gasvelden of gasrechten waren. AntAC kreeg bij navraag alleen de naam van de staatsmijn.
Stavytsky, Minister van Milieu en Natuurlijke bronnen, gaf hier AntAC een verklaring voor: er waren orders gegeven om alle informatie over reserves en eigenaren van gas te verbergen. Hij voegde eraan toe: zelfs al zou je de ware informatie krijgen, dan zou je er nog niks aan hebben. Omdat er in werkelijkheid volstrekt ándere personen en bedrijven áchter de officiële eigenaren zitten. Bijvoorbeeld: de zoon van president Janoekovitsj krijgt de licenties voor zijn bedrijf niet rechtstreeks, maar via de Zasyadko staatsmijn. En zo gaat het met veel gasvoorraden. Het is niet makkelijk de echte eigenaar te achterhalen, maar alle paden lijken naar de top te wijzen.
AntAC heeft zich vastgebeten in het onderzoek; ik heb hele vellen vol schema’s van wie allemaal met wat verbonden is, maar zal hier als voorbeeld alleen Burisma nemen. Dat laat al heel wat namen zien en illustreert de complexiteit voldoende.
Burisma Holdings Ltd. is in 2002 mede opgericht door Mykola Zlochevsky, een parlementslid van de Oekraïense Partij van de Regio’s, samen met een ander parlementslid. Het bedrijf is op Cyprus gevestigd. Voorzitter is Alan Apter, die de nodige CIA-connecties heeft. Apter heeft hoge posities bekleed bij Merrill Lynch, Renaissance Capital, Troika Dialog en Morgan Stanley.
In de directie zitten de al genoemde Devon Archer en Hunter Biden, die beiden lid zijn van de Council on Foreign Relations, en Joseph Cofer Black, die verbonden is aan de CIA en aan Blackwater. De Poolse oud-president Aleksander Kwaśniewski is ook directielid, en is daarnaast een Bilderberger en lid van de Atlantic Council van de V.S.
Het grootste Oekraïense gasveld in de Kharkiv-regio bleek geregistreerd te staan onder het bedrijf Ukrnaftoburinnya, en dat bedrijf is door de media altijd in verband gebracht met de voormalige minister van Milieu en Natuurlijke Bronnen, Mykola Zlochevsky (precies, de medeoprichter van Burisma), die vervolgens hoofd werd van de Afdeling openbare informatie van de Nationale Veiligheids- en Defensieraad van Oekraïne en daar alle informatie over rechten en gasvelden kon tegenhouden. Mykola Zlochevsky had nog twee bedrijven in zijn bezit: Pari LLC en Esko-Pivnich LLC. Hij runde ze vanuit Cyprus, door middel van een Cypriotisch bedrijf, en dat was Burisma Holdings Limited.
Zlochevsky heeft Burisma verkocht aan Brociti Investments Ltd.[6] AntAC heeft daarover nog nadere informatie: Burisma, Pari en Esko-Pivnich zijn alle drie bij de verkoop van Burisma op een nieuw adres ingeschreven, waar ook Ukrnaftoburinnya zich bevindt; aangenomen wordt dat ze allemaal in één hand zijn. 90% van de aandelen van Ukrnaftoburinnya is in handen van een Cypriotisch bedrijf, Deripon Commercial Ltd., dat weer eigendom is van de Burrad Financial Corp. op de Britse Maagdeneilanden. Dat bedrijf is heel vaak een spil in financiële manoeuvres van de Privat Group, eigendom van Ihor Kolomojskyj, die ook eigenaar is van de grootste bank van Oekraïne. Kolomojskyj heeft drie paspoorten: Oekraïens, Israëlisch en Cypriotisch.
Hij is de op een of twee na rijkste man van Oekraïne, en zijn bank controleert delen van de staal-, olie-, energie- en voedingsmiddelenindustrie in Oekraïne. Ook heeft hij, met als doel om zijn positie te behouden, invloed op de rechterlijke macht.[7] Een Londense rechter uitte in 2013 in een proces zijn oprechte twijfel aan de eerlijkheid van Kolomojskyj.[8]
Op 2 maart 2014 werd Kolomojskyj benoemd tot gouverneur van de regio Dnipropetrovsk[9], net de oostelijke regio waar zich het schaliegas zich bevindt, al moest hij daar later na een conflict met de regering weer vertrekken. In zijn kantoor staat een gigantisch aquarium waarin haaien zwemmen.[10] Voor de rest schijnt hij niet zo’n lekker persoon te zijn, als je de berichten leest over eigen knokploegen, financiële duistere wegen en nog veel meer. Die knokploegen heeft hij naar verluidt ook ingezet om de belangen van de olie-en gasindustrie in Oost-Oekraïne te verdedigen, inclusief die van Shell.
Een paar maanden na het aantreden van de westers georiënteerde nieuwe president van Oekraïne in 2014, Porosjenko, werd Viktor Sjokin de nieuwe openbaar aanklager en die kwam al snel allerlei illegale zaken, omkopingen, etc. op het spoor waar hij zijn tanden inzette. Dat was inclusief de rol van vader en zoon Biden. Het was deze openbaar aanklager, Sjokin, die de laan uitgestuurd moest worden, maar daar werden andere redenen voor gegeven. Amos J. Hochstein, de voormalige coördinator voor internationale energie-aangelegenheden van de regering was één van de weinigen die Joe Biden rechtstreeks durfde te confronteren met wat zijn zoon deed. Hochstein voegt daaraan toe[11]: “Het standpunt over het wegwerken van Sjokin was niet het standpunt van vicepresident Biden; het was het standpunt van de regering van de V.S., alsmede van de Europese Unie en de internationale financiële instellingen.”
Dat maakt het verhaal nog gecompliceerder. Wordt vervolgd…
[1] http://www.ibtimes.com/biden-offers-ukraine-us-aid-condemns-corruption-1574682
[2] https://old.themoscowtimes.com/business/article/son-of-us-vice-president-biden-joins-ukraine-gas-company/500062.html
[3] https://observer.com/2004/08/baby-bundlers-feed-democrats/#axzz31bz17jWq
[4] https://twitter.com/TheStalwart/status/466244680238514176
[5] http://antac.org.ua/en/2012/08/kings-of-ukrainian-gas/
[6] http://www.foxnews.com/politics/2014/06/08/ukrainian-energy-firm-hires-biden-son-as-lawyer/
[7] http://thehill.com/blogs/congress-blog/foreign-policy/195549-ukraines-real-problem-crony-capitalism
[8] http://www.independent.co.uk/news/business/analysis-and-features/raiders-from-the-east-the-oligarchs-who-won-their-case-but-took-a-battering-8807681.html
[9] http://www.president.gov.ua/documents/16586.html
[10] http://www.haaretz.com/news/features/.premium-1.620845
[11] https://www.nytimes.com/2019/11/10/us/politics/joe-biden-ukraine.html
Buitenland
Staat pakt jackpot op online gokmarkt: nu reclameverbod

De politiek gaat het adverteren voor online kansspelen aan banden leggen, maar voor die tijd heeft de staat eerst de markt stevig naar zich toegetrokken. Van de vijf populairste goksites in Nederland zijn er drie van de overheid. Onder gokkers jonger dan 23 jaar heeft TOTO een heel nieuwe doelgroep aan het gokken gekregen.
Dat blijkt uit een onderzoek dat Ipsos deed naar de online kansspelenmarkt, in opdracht van de Nederlandse Online Gambling Associatie (NOGA), de branchevereniging van aanbieders. Daarin wordt consumenten uitgebreid gevraagd naar het effect van de reclamebeperkingen.
Ruim een derde van de gokkers, gaf voor de opheffing van de ban in 2021 nooit geld uit aan kansspelen, blijkt uit de barometer. Met name de door de staat in het leven geroepen ‘sporttotalisator’ TOTO spaarde kosten noch moeite met uitgebreide reclamecampagnes. Zo speelde onder meer icoon Wesley Sneijder in een reclame voor ‘Koning TOTO’.
Dat heeft z’n vruchten afgeworpen. Van de jongvolwassen gokkers is 56 procent speler van TOTO Sport. Voor ruim een derde van alle spelers is ook het gokplatform van overheidsdeelneming TOTO Casino bekend terrein. Meer dan een kwart van de gokkers onder de 23 jaar speelde sinds de legalisering van online kansspelen al eens bij Holland Casino op internet.
Alleen de commerciële wereldwijde aanbieders Unibet en BetCity kunnen in Nederland de staatsgokbedrijven bijbenen, blijkt uit de peiling. Aanbieders zonder vergunning krijgen slechts marginale aandacht van Nederlandse gokkers, aldus het Ipsos-onderzoek.
Dat laatste lijkt er op te duiden dat de legalisering van online gokken zijn doel in zicht heeft: deze illegaal in Nederland opererende casino’s de voet dwars zetten. Maar uit de antwoorden van de 2000 respondenten (waarvan ongeveer een kwart online gokt) blijkt dat dit niet echt het geval is. Voor heel veel spelers is namelijk helemaal niet duidelijk of ze bij een legale aanbieder gokken.
De NOGA schrijft: “Sinds de opening van de legale markt in oktober 2021, is de herkenning van legale aanbieders echter niet of nauwelijks gestegen voor het grote publiek. Zelfs met veel ongerichte reclame voor online gokken, weet ruim twee derde van de gokkers nog steeds niet hoe zij een aanbieder met een vergunning kunnen onderscheiden van een aanbieder zonder vergunning.”
“Daar moet wat aan gebeuren”, zegt Peter-Paul de Goeij, directeur van de NOGA. “Het moet zo makkelijk en duidelijk mogelijk zijn om vergunde veilige aanbieders te kunnen herkennen. Zeker als straks die herkenning door het komende reclameverbod weer achteruit gaat.”
Binnenland
Omstreden pandemiewet met spoed door senaat

De Eerste Kamer gaat naar verwachting komende maandagavond én dinsdag de omstreden pandemiewet behandelen, waarmee het kabinet een middel krijgt om mensen in hun eigen huis op te sluiten en bedrijven stil te leggen. Nu Rutte daar nog slechts enkele weken een meerderheid heeft, moet deze nog snel worden behandeld door de senatoren, net als Pensioenwet.
Senator Johan Dessing (FVD) heeft dinsdag nog driehonderd aanvullende vragen ingediend, naar aanleiding van schriftelijk overleg in de senaat. Het grootste deel daarvan gaat over gebeurtenissen tijdens coronapandemie, Dessing wil graag weten wat opgelost wordt op die punten in de nieuwe wet (een wijziging van de Wet Publieke Gezondheid).
Minister Kuipers (VWS) moet nog meer vragen beantwoorden, het is de bedoeling dat die uiterlijk vrijdag bij de senatoren liggen. Pas dan kan de wet worden behandeld.
Het kabinet heeft opvallend veel haast. Voor de BoerBurgerBeweging haar entree maakt in de Eerste Kamer, stemt deze in de oude samenstelling nog over twee controversiële wetten, naast de Pensioenwet (plenaire behandeling 23 mei, stemming 30 mei) eerst de ‘pandemiewet’. Die is bijkans onleesbaar, maar legt wel de ingrijpende en soms niet eens werkende maatregelen uit de coronapandemie vast voor de toekomst.
Wat de wet ingewikkeld maakt, is een samenspel van verschillende procedures met elk hun eigen uitzonderingen. Het is een verbetering van de huidige situatie, zeiden deskundigen drie weken geleden tegen de senatoren die vol met vragen zaten over de wet. Maar dat komt vooral omdat tijdens de pandemie met noodwetgeving werd gewerkt, waarbij vooral bestuurlijke pleisters werden geplakt.
De pandemiewet wordt maar voor een stukje behandeld, het voorstel is als een salamiworst opgeknipt in delen, drie in totaal. Het kabinet heeft haast met het eerste deel, gezien de planning in de senaat die komende maandag al bijeen komt. Normaliter wordt alleen op dinsdagen vergaderd.
Daar is alle reden voor: er is veel kritiek op de wet, die werd ingediend prompt nadat het coronajuk vorig jaar werd opgeheven. Dat gebeurde niet eind maart, toen de QR-codes en het coronatoegangsbewijs verdwenen, maar pas eind mei. Toen weigerde de Eerste Kamer de maatregelen nog een keer te verlengen, dat wilde het kabinet eigenlijk wel.
Niet alleen daarom zijn veel mensen kritisch op de plannen. Zo vrezen sommige gezondheidsjuristen dat de Wereldgezondheidsorganisatie WHO teveel macht krijgt. Deze organisatie wordt voor een groot deel gefinancierd door private partijen en ngo’s, die via deze instantie ook voor eigen belangen gaan, in plaats van puur gezondheidskundige.
Op de rol van de WHO komt ook kritiek van de voormalig hoogste ambtenaar van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS), Roel Bekker: “met name de eerste activiteiten van de Wereldgezondheidsorganisatie waren toch onduidelijk, vaag, te laat en niet goed gecommuniceerd.” In plaats van meer afhankelijk, kan Nederland beter minder gaan koersen op wat de WHO zegt, vindt hij. “Het is beter om aan kwaliteitsverbetering te werken bij internationale instituten, en dan denk ik vooral aan ECDC (European Centre for Disease Control) en EMA (het Europees Geneesmiddelenbureau).
Binnen de WHO wordt gewerkt aan International Health Regulations en zodra deze af zijn moeten die ook in Nederlandse wetgeving, meldt minister Kuipers. In antwoord op vragen hierover van Tweede Kamerlid Wybren van Haga (BVNL) kan Nederland te allen tijde afwijken van WHO-richtlijnen.
De WHO wijzigde in 2009 de definitie van een pandemie, waardoor de Mexicaanse griep een wereldwijde pandemie werd die mensen in angst hield, terwijl dat achteraf niet nodig was. Nederland kocht miljoenen vaccins (€ 340 miljoen) die grotendeels weggegooid moesten worden. Die waren mede ontwikkeld door Ab Osterhaus, toen ook al de nationale talkshowviroloog. In de evaluatie voor de Tweede Kamer van bureau Berenschot luidde het oordeel achteraf dat hij op tv de mensen onnodig lang in angst had gehouden.
De evaluatie van de coronapandemie moet nog beginnen, maar toch is er al een nieuwe wet. Die haast is riskant: het Sociaal Cultureel Planbureau waarschuwt dat de wet ook legitimiteit in de samenleving (pdf) moet hebben, anders zullen niet alle mensen daar in een noodtoestand gehoor aan geven.
De legitimiteit is verder onder druk komen te staan door de amnestieregeling in Slovenië, waar wel een constitutioneel hof is dat aan de grondrechten toetst (in Nederland bestaat dit niet).
In de eerste van de drie delen van de wet, staan nog niet de nieuwe WHO-richtlijnen, maar al wel thuisquarantaine en testverplichtingen. Dit terwijl nog niet eens duidelijk is hoe de testen van de afgelopen jaren zijn gebruikt. Zo is er veel onduidelijkheid over de grenswaarde van het aantal cycli bij de PCR-test. Die lag op 35 en soms nog hoger en dit is zeer ongebruikelijk in de medische wetenschap. Iemand die al jaren werkt met de PCR-techniek vertelt dat normaliter tussen de 25 en 30 cycli de grens is. “Als je het proces te vaak herhaalt, dan krijg je steeds meer ruis in de resultaten, op een gegeven moment kan je dan haast alles aantonen.”
De Biomedische Rekenkamer roept de Eerste Kamer op om openheid van zaken te vragen hierover aan minister Kuipers, voor ze gaan stemmen over de wet. Ook de FVD heeft hierover vragen gesteld aan Kuipers.
Buitenland
In Slovenië gaat streep door alle coronaboetes, staat betaalt terug

Burgers die naar het constitutionele hof gingen, kregen gelijk over onwettige lockdownmaatregelen, de regering in Slovenië maakte dit weekend schoon schip: het gaat alle boetes terugbetalen. Hoe zit dat in Nederland?
Slovenië heeft in één klap alle coronaboetes ,die gedurende twee jaar zijn uitgedeeld, van tafel geveegd. Wie een boete had betaald, krijgt zijn geld terug. Het pardon volgt op een recente beslissing van het grondwettelijk hof in het land.
In een uitspraak werden de coronamaatregelen als lockdowns strijdig verklaard met de grondwet. Tussen maart 2020 en maart 2022 werden 62.000 boetes uitgedeeld in het land, dat maar 2,1 miljoen inwoners telt.
De Oostenrijkse krant Exxpress heeft een uitgebreid verhaal over het besluit. Een constitutioneel hof is in Nederland tot nog toe niet meer dan een politieke wens waarvoor geen meerderheid is. De gang van zaken in Slovenië is grotendeels vergelijkbaar met die in Nederland, al was het maar door gemeenschappelijke Europese wetgeving
Slovenië is als rijkste voormalige deelrepubliek van Joegoslavië natuurlijk niet zomaar met Nederland te vergelijken. Maar het is een voorbeeldig EU-lid, al bijna 20 jaar. De inwoners betalen belasting, de vuilnis wordt opgehaald, en het asielsysteem werkt beter dan dat van ons, blijkt uit een recente uitspraak van de Raad van State. Asielzoekers die niet in het land in de procedure horen, omdat ze eerder in een ander EU-land aanklopten, worden ‘via informeel circuit’ in busjes naar dat aankomstland gebracht, zonder rechtszaken zoals bij ons. Dat gaat allemaal zo netjes, dat het de toets van de Raad van State doorstaat.
Wat betekent de amnestie voor lockdownovertredingen in Slovenië voor de coronaboetes in andere EU-landen? Daar gelden in de basis dezelfde grondrechten. En hoe je als agent je werk doet, is in Ljubljana niet wezenlijk anders dan in Den Haag.
Tot je bij Vrouwe Justitia belandt. Slovenië heeft namelijk een constitutioneel hof. Dat kan de regering terugfluiten als zij haar boekje te buiten gaat. In Slovenië kregen burgers die de onderbouwing van de coronamaatregelen onwettig vonden gelijk.
Nederland heeft niet zo’n rechterlijke instantie waar de wetten van de regering aan de grondwet kunnen worden getoetst. Dat had al bij behandeling in het parlement kunnen gebeuren, is het idee hierachter, maar Nederland is nog maar een van de weinige landen die deze juridische veiligheidsklep niet heeft. Het is omgekeerd: Nederlandse rechters mógen niet aan de grondwet toetsen, dat staat in de wet. Dit is een van de kernpunten van de renovatie van de grondwet in de in het initiatief van Pieter Omtzigt staan, de nota voor constitutionele toetsing.
Dat telt ruim 80 pagina’s over staatsrecht, zonder dat het onbegrijpelijk wordt voor een leek. Het is mede zo lang omdat de Twentse eenpitter een overzicht biedt van de werking van zulke opperrechters in andere landen.
Voor een succesvol wetsvoorstel heb je niet genoeg aan enkel de juridische techniek, in Omtzigts plan gevat in de tien verbeterpunten. Dat vertelt een politiek assistent met jarenlange ervaring in Den Haag. Je moet bij de verdediging van de plannen een verhaal hebben, het liefst met voorbeelden van bewezen resultaten elders.
De pandemie-amnestie in Slovenië pakt op het oog voor niemand slecht uit. Onvrede en onzekerheid van tafel, en in het ambtelijk apparaat niet langer het vooruitzicht van jarenlang en miljoenen kostend eentonig werk.
En dan nu: Nederland
Hier kan uiteindelijk volgens onze grondwet alleen een meerderheid van de Kamer de regering de wet opleggen.
Dat hoeft natuurlijk niet. Nederland doet dat anders, zoals bij de gunst van minister van Justitie Grapperhaus. In het debat over hoe op zijn eigen bruiloft de coronaregels overtreden werden, lagen de eerste bekeuringen al in de prullenbak.
Maar na de wittebroodsweken werd door handhavers gewoon weer geschreven. Nog steeds heeft geen rechter nog kunnen kijken naar 7000 zaken die liggen te wachten op het Openbaar Ministerie en nog eens 3000 voor behandeling in de rechtbank. Dit is de stand van eind februari.
Ook in Slovenië liepen de juridische molens vast. Tot vrijdag was slechts 30 procent van de boetes betaald, tegen de rest liep nog beroep. Hiermee heeft het generaal pardon voor de overheid als per decreet een enorme hoeveelheid werk en kosten uitgespaard. Het Is een mooi voorbeeld van de werking van de veiligheidskleppen van een ‘supreme court’, een rechtbank die universele en grondrechten kan toetsen, in uiterste instantie.
De duizenden dossiers die nu nog in de strafrechtketen zitten, maken onderdeel uit van een nog grotere stapel processen-verbaal. De werkvoorraad zet zoveel druk op het werkproces, dat de kwaliteit van de rechtspraak regelmatig in het geding is, waarschuwen rechters en andere rechtsgeleerden al jaren.
De lockdowns hebben bij de politie het werk er bepaald niet leuker op gemaakt. Hoofdofficieren van justitie lieten de mobiele eenheid ongekend hard optreden bij demonstraties, met een geweldsniveau dat in Nederland tientallen jaren nauwelijks is vertoond, zelfs niet tegen hooligans van voetbalclubs.
Nu ontmoet de politie in het dagelijks werk steeds meer vijandigheid en algemene onvriendelijkheid. Alleen dat gegeven al maakt het politievak zwaarder: agenten zijn getraind om met wantrouwen om te gaan, maar dat kost energie.
De nationale politie stond aan het begin van de pandemie meteen onder hoogspanning, omdat onduidelijk was hoe gevaarlijk het virus was, en hoe snel je het op kan lopen in contact met bijvoorbeeld arrestanten. Dat kan niet op afstand.
Toen die druk van de ketel raakte, begon het te broeien in de samenleving, waarna de afkondiging van een avondklok tot grootse rellen leidde.
Het zou een gotspe zijn om elke betrokkene bij de her en der ernstige ongeregeldheden zomaar een generaal pardon te geven. De bulk van de zaken betreft echter ‘gewone’ boetes, overtredingen van samenscholingsregels of avondklok.
Die wil Vrouwe Justitia ook gewoon vervolgen, zei het OM tegen EenVandaag.”Het gaat om de norm. We vonden het toen belangrijk en dat is nog steeds zo”, zegt officier van justitie Achilles Damen. “Dit strepen we niet weg.”
Hiermee heeft het OM uiteindelijk vooral zichzelf. Strafzaken zijn er nu al veel teveel, ook zonder de coronaboetes trekt justitie jaarlijks tienduizenden sancties in, enkel en alleen omdat er geen tijd is om ze te behandelen. Dat kunnen de magistraten doen uit redenen die ‘proceseconomisch’ van aard zijn.
Maar officieren van justitie maken de wet niet. En als het gaat om ‘de norm’, hoe is het dan met het aanzien van de regering, die wel de wetten uitvaardigde? Damen sprak in naam van de officier van justitie, minister Yesilgöz is aan zet om de normen aan te passen, als de politieke wil daar is. Daarbij zijn meer belangen aan de orde dan het strafrecht alleen.
Pieter Omtzigt vraagt voor dit soort situaties aandacht in zijn plannen voor vernieuwing van de grondwet, die hij ontvouwde in de al veelbesproken Thorbeckelezing in Zwolle, op 14 april. Drie weken later keken meer dan 111.000 mensen naar de uitzending hiervan op YouTube, welke je hieronder kunt bekijken.
Maar het probleem van de coronaboetes kan de samenleving niet oplossen. Of je nu een ‘Romeo’ van de mobiele eenheid bent of een überwappie, net als de rest van de samenleving kan je dit probleem niet oplossen, dit blijft nu een lelijke angel in de polarisatie die het werk van de politie verpest.
In 2025 zijn de eerste openbare verhoren in de parlementaire enquête corona voorzien, is nu de stand van zaken. Als de maatstaf voor de proceseconomie bij het OM hier ook is zoals in de zaak tegen Hart voor Den Haag/Groep De Mos, dan gaat Nederland hier nog wel even onder gebukt.
-
Binnenland6 dagen geleden
Reddingsactie: natuurboer ziet droom de vernieling in gaan
-
Binnenland1 week geleden
TNO had maand voor pandemie al nepnieuws-bot gereed
-
Binnenland2 weken geleden
Coronawet en pensioenwet, wél voor de burger, maar niet voor politici?
-
Binnenland1 week geleden
AIVD over kabinet: opstappen
-
Binnenland2 weken geleden
Als de kat van huis is, dansen de muizen op tafel, vaarwel Kaag!
-
Binnenland3 dagen geleden
Kuipers en De Jonge weigeren loftuitingen van samenleving
-
Binnenland5 dagen geleden
Natuurboer- in-nood ironisch genoeg buurman van machtig WEF
-
Binnenland1 week geleden
De D66-traan als wapen werkt niet in een lege kerk…