Column

Ziet de luchtvaart ze vliegen?

Avatar foto

op

Ziet de luchtvaart ze vliegen?
Deel dit nieuws
Foto: ANP

We bevinden ons twee jaar in de coronacrisis, waardoor werkend Nederland te maken heeft gehad met veranderingen en aanpassingen vanwege de coronamaatregelen. Voor elke beroepsgroep hebben het virus, de vaccinaties, lockdowns en mondklapjesplicht een impact gehad. Mark Juch werkt al 31 jaar voor een grote vliegvaartmaatschappij en is blij dat hij over negen maanden met pensioen mag. “Dat gevoel heb ik nooit eerder gehad.” Wat voor impact hebben de overheidsrestricties op zijn werk gehad?

Geen koffers, maar vracht


Al 24 jaar vliegt Mark met verschillende toestellen de wereld over als captain. Tijdens de eerste totale lockdown in maart 2020 heeft hij drie tot vier weken niet kunnen werken. Daarna werd er met een beperkte vloot gevlogen, waaronder de Boeing 777, waar Mark mee vliegt. “Wij namen de hele intercontinentale productie op ons. Er was in die tijd veel behoefte aan vrachtverkeer. Omdat de vrachtprijs wel vijf keer over de kop ging in die tijd, werd het lucratief om met passagiersvliegtuigen vracht te vervoeren. We hadden vluchten met mondkapjes dozen op de stoelen vastgebonden om zo nog wat extra vracht mee te kunnen nemen. Het was een rare tijd.”

Behalve die paar weken heeft hij de afgelopen twee jaar fulltime gevlogen, echter wel tegen twintig procent minder salaris. “Dankzij de overheid”, aldus Mark. Het kabinet besloot in juni 2020 om de werkgever van Mark een lening van 3,4 miljard euro te verstrekken. “Het is een lening met een rente van 7 procent. Dat is belachelijk in deze tijd, waarin het geld gratis wordt weggeven. Daar ligt een contract aan ten grondslag met voorwaardes. Wij wilden dat contract inzien, omdat wij opeens twintig procent moesten inleveren. Dat was een voorwaarde van de overheid in het kader van ‘iedereen draagt zijn steentje bij’. Dat snapten we, maar we wilden wel graag zien waar we voor tekenden. We hebben het echter nooit gezien, maar ik denk wel te weten wat erin staat. Maar dat is uiteraard gissen.”

“Ik vind deze regel buiten proportioneel en ook heel onlogisch”

Mark vermoedt dat zijn werkgever mee moet werken met de maatregelen die de overheid oplegt, zoals de mondkapjesplicht in de cabine. ”Twaalf uur lang een mondkapje dragen is niet goed voor je gezondheid.” Hij heeft de afgelopen twee jaar collega’s met bloedneuzen en hoofdpijn gezien, éénmaal viel een stewardess flauw. Hij heeft nog nooit zoveel collega’s onwel zien worden.  “Ik vind het ongelofelijk dat daar niets tegen gedaan kan worden.” In de cockpit is een mondkapje gelukkig niet verplicht, omdat het buiten het zicht van de passagiers is. “Ik heb regelmatig tegen collega’s gezegd dat als ze het zat zijn, ze even in de cockpit kunnen zitten. De passagiers aan boord zijn vrijwel allemaal gevaccineerd of hebben een negatieve PCR test moeten laten zien bij het instappen. Bovendien zijn de vliegtuigen uitgerust met de duurste HEPA-filters in hun airconditioning systemen. Dus waarom dan ook nog de hele vlucht een mondkapje dragen?”

De afgelopen twee jaar is er aan boord polariserend gedrag ontstaan. Mark neemt een grote splitsing waar tussen collega’s die wel gevaccineerd zijn en collega’s die dit niet willen. “Soms komen stewardessen huilend bij mij in de cockpit zitten, omdat ze er niet vooruit durven te komen dat ze geen vaccin willen. Ze voelen zich buitengesloten. We hebben een periode gehad dat collega’s boos werden op elkaar, maar dat is gelukkig weer wat aan het normaliseren.” Er zijn duidelijke voor- en tegenstanders onder de bemanning ten aanzien van het beleid en het laten vaccineren. “Ik heb op een vlucht naast een copiloot gezeten, die bijna de hele vlucht zijn mond heeft gehouden omdat ik er anders insta. Dat is vreselijk, want je zit uren naast elkaar. Vanuit vaktechnische kant vind ik dat niet kunnen, want het kan de vliegveiligheid in gevaar brengen. Stel dat je een noodlanding moet maken, waarbij je als team moet opereren zonder enige vorm van ruis.”

“We kunnen niet veel doen, maar we kunnen wel verbinden”

Mark is niet de enige piloot die zich afvraagt wat er de afgelopen twee jaar met de eigen regie, het zelfbeschikkingsrecht en de lichamelijke integriteit is gebeurd. De maatregelen hebben volgens hem een impact op de menselijke kernwaarden en op het behoud van zijn baan, vrij van vaccinatiedwang. Samen met drie collega’s heeft hij daarom de stichting Luchtvaart Covid Collectief (www.luchtvaartcollectief.nl) opgericht. “We kunnen niet veel doen, maar we kunnen wel informeren, communiceren en verbinden. Vanuit het collectief zorgen we ervoor dat collega’s het gevoel hebben dat ze er niet alleen voor staan. En we doen ook wel wat, want we helpen collega’s met hun rechten en plichten. Onze werkgever eist bijvoorbeeld dat iedereen die niet gevaccineerd is zich meldt op een digitale portal. Dat mag niet volgens de grondwet. Bovendien mag een werkgever die gegevens niet registreren want dat is medisch geheim. De vraag mag sinds kort wél gesteld worden door een werkgever, maar je hoeft als werknemer geen antwoord te geven. Onze werkgever verplicht ons echter te registreren op straffe van disciplinaire maatregelen. Heel vreemd en heel onterecht. Wij snappen best dat de Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen willen weten wie er niet of niet volledig gevaccineerd zijn, zij moeten tenslotte ook de roosters kunnen maken. De landen waar we op vliegen vereisen nu eenmaal dat soms ook de crew gevaccineerd is. We hebben daar dan ook een oplossing voor aangedragen als stichting maar daar wilde ze niet in mee gaan helaas.”

Uiteindelijk komt zijn werkgever er rechtsom of linksom toch wel achter of je wel of niet (volledig) gevaccineerd bent, want er zijn bestemmingen met vaccinatieplicht. Mark mag momenteel alleen op vluchten vliegen naar landen waar geen vaccinatieplicht is. “Mijn baas heeft echter de vrijheid genomen om meerdere landen en bestemmingen aan te wijzen als ‘vaccin only’ vluchten voor personeel. Dit om andere redenen dan de vaccinatie verplichting van het land zelf, waardoor de spoeling op een gegeven moment steeds dunner wordt waar ik naartoe kan vliegen. Dit geldt ook voor cabinepersoneel. We zijn bang dat er straks door onze werkgever gezegd wordt: ‘Sorry, we hebben geen werk meer voor je’.”

Het zwaarst getroffen

En zo kan er een moment komen, aldus Mark, dat er niet meer voldoende vluchten beschikbaar zijn en dat hij overtollig wordt verklaard. Hij is van mening dat de mensenrechten worden aangetast, zowel binnen de luchtvaart, als daarbuiten. “Wij zijn een branche die als eerste het zwaarst wordt getroffen. Bij Swiss Air is het al zo dat piloten gevaccineerd moeten zijn, anders word je ontslagen. Daar lopen nu al honderden ontslagprocedures. Dat hangt ons ook boven het hoofd. Als het G2 beleid er alsnog door komt, dan moeten wij of gevaccineerd zijn of genezen, en dan moet je in het laatste geval alsnog een prik.”

Mark gaat over negen maanden met pensioen. Druk maken over het behoud van zijn baan doet hij niet, maar hij heeft collega’s die nog twintig jaar voor de boeg hebben. “Voor hen is het een ramp. Die worden straks gedwongen om zich te laten vaccineren. Ik spreek nu al collega’s die spijt hebben van hun vaccinatie en niet van plan zijn om een booster te nemen. Mensen denken dat de overheid het beste met ons voor heeft en dat ze na twee vaccinaties klaar zijn. Volgens voormalig minister de Jonge heeft Nederland al voor acht prikken ingekocht. Dat zijn verhalen, daar word ik niet vrolijk van.”

Vluchten gecanceld

Vluchten staan momenteel onder grote druk omdat er te weinig personeel is. Dat is volgens Mark al een tijd zo, maar is nu aan de orde van de dag. “Er worden wereldwijd duizenden vluchten per dag gecanceld vanwege ziekteverzuim, met name in Amerika. Bij ons valt het nog mee. Wij hebben 260 vluchten per dag. Er worden momenteel meerdere vluchten per dag gecanceld vanwege personeelstekort. Dat is nog nooit eerder gebeurd in de geschiedenis. Er wordt nu regelmatig rondgebeld of je een dag eerder wil beginnen. Waardoor dat ziekteverzuim komt? Dat laat zich makkelijk raden: de coronamaatregelen. Die kan je scharen onder de bijwerkingen van het vaccin of door het beleid dat je met een snottebel thuis moet blijven.”

Hij weet dat er een hoop collega’s thuis zitten omdat ze ziek zijn en zelfs tegen arbeidsongeschiktheid aanzitten door vaccinatieschade. De booster heeft daar in ieder geval niet in positieve zin aan bij gedragen, in tegendeel, aldus Mark. “We voelen ons zwaar benadeeld door de overheid. We hebben twintig procent van ons inkomen moeten inleveren terwijl andere grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld de NS of andere grote overheidsinstellingen niets hoeven te doen. En dan zitten we ook nog met die lening. Zo’n lockdown kost miljoenen per dag. Vind je het gek dat bedrijven hierdoor in de problemen komen? Ik had best langer willen doorvliegen, maar we moeten met 58 jaar met pensioen en bij een andere maatschappij doorvliegen zie ik niet zitten.”

Mark vindt het een prachtig beroep, nog steeds, en gaat iedere dag met plezier naar zijn werk. Dat is helaas de afgelopen twee jaar wel minder geworden. “Daarom ga ik vanaf komende oktober na 32 jaar voor dezelfde mooie luchtvaartmaatschappij gevlogen te hebben, van mijn welverdiende pensioen genieten.”

Verder Lezen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Column

Stuitende coronawaarheid roept veel vragen op

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Stuitende coronawaarheid roept veel vragen op
Foto: ANP

Liegen door weg te laten

De ‘RKI-files’ geven inmiddels een angstaanjagend inzicht in de breinen van politici, wetenschap en media. Hoe kun je als ‘politicus’ besluiten om iets te verplichten als je weet dat het niet werkt en juist schadelijk is, en waarom neem je die verantwoordelijkheid op je? En waarom als ‘wetenschapper’? En waarom als ‘medicus’? En waarom als journalist?

De politicus

Wij bij Indepen weten uit héél betrouwbare bron dat er in Den Haag maar paniekerig over die mondkapjes gedaan werd. Zodra de bode waarschuwde dat de camera’s aangingen of de deuren opengingen, dan haastten zich vrijwel alle 150 parlementariërs om de mondkapjes snel op te zetten. Er overheerste maar één angst: ‘betrapt’ worden zónder, want zónder ben je een coronacriticus. Hilarisch zijn de beelden van de Europese top: camera’s aan: mondkapje op, camera’s uit: mondkapje af. En de anderhalve meter telde ook niet meer trouwens. Mondkapjes wél voor ‘het volk’ maar niet voor ‘de politicus’? Inderdaad… en ‘het volk’ mocht ook nog de hermandad betalen als ze het mondkapje niet droegen. En de magistraten in alle rechtszalen verdedigden dat. Vier jaar later, jawel, vier jaar later wordt duidelijk dat ze het allang wisten. Niet met de kennis van nu, maar met de kennis van toen. Anders heb je als minister van Justitie en Veiligheid immers ook geen bruiloft en omarm je daarbij niet je schoonmoeder, toch?

De wetenschapper

De wetenschappers in Nederland waren over het algemeen wel consequent: mondkapjes werken niet. Bij het Duitse RKI overigens niet. Ze werden overschreeuwd door politici en media. Maar waar was ‘de wetenschap’ toen het bij schoolkinderen zelfs verplicht werd? In Nederland in de gangpaden, in Duitsland zelfs de hele dag! ‘De wetenschap’ hield zich koest. Ze hebben media en politici die wel bepalen wat de waarheid is, die het woord ‘consensus’ in de mond nemen als ze het zelf niet meer snappen. ‘De wetenschap’ heeft zichzelf overbodig gemaakt in de coronajaren door zich te laten ringeloren door media en politiek. Zie de onthullingen van het RIVM waaruit blijkt dat het OMT overruled werd door de NCTV of Hugo de Jonge op bestelling cijfers kon laten manipuleren bij het RIVM. Een verwijzing naar de ‘wetenschap’ is een excuus voor de politiek geworden om haar persoonlijke verantwoordelijkheid op andermans bordje te gooien. Het is niet de wetenschapper die de wetten maakt, maar de politicus, daar ligt dus ook de verantwoordelijkheid voor wetgeving.

De medicus

Neuroloog Hommel werd er zelfs voor ontslagen. Tussen medici rondlopen zónder mondkapje kostte je gewoon je baan! De ‘medicus’ die mondkapjes verdedigde heeft zichzelf een brevet van onvermogen gegeven. Hij had het kunnen weten, hij weet immers als geen ander waaróm hij ze zélf draagt. En in plaats van dat de huisarts zijn of haar patiënten vanuit kennis van zaken geruststelde en mededeelde dat de mondkapjes onzin waren, papegaaiden de meesten de media en politiek na.

De journalist en het mondkapje

Buiten aantoonbare propagandisten als Maarten Keulemans zijn er honderden, nee duizenden journalisten die het hadden kunnen weerleggen. Berucht is het fragment waarin Jort Kelder onthult te hebben moeten verkondigen dat de situatie steeds ernstiger werd, terwijl de cijfers daalden. Maar ja, dan ben je een corona-criticus en meteen brodeloos. Zelfs de Frankfurter Allgemeine, de meest gerespecteerde krant in Duitsland, onthult nu alles wat de coronacritici al vier jaar roepen. De media zijn het machtigste instituut, de media hebben het meest verzaakt, de journalisten zijn de grootste wegkijkers. Het spel dat de Duitse media nu spelen is er een van angstige verliezers. Ze weten dat ze de waarheid niet langer kunnen verhullen en spelen vier jaar later de integere journalisten die zogenaamd alles blootleggen. Wat ze feitelijk doen is de politiek voor de bus gooien, want die hebben de media nodig om zichzelf te verdedigen, en die geven nu even niet thuis.

De coronacriticus, oude wijn in nieuwe zakken

En wat is de kern van bovenstaande? Iedereen was als de dood als ‘criticus’ versleten te worden. De ‘criticus’ is de moderne versie van de complotdenker. U weet wel, de term die de CIA bedacht voor mensen die twijfelden aan de officiële overheidsversie van de moord op Kennedy. De complotdenker die 60 jaar later gelijk kreeg toen de dossiers openbaar werden, toen het niet meer ter zake deed. Zoiets als de Pfizer-files die 75 jaar verborgen moesten blijven. En wat doen de grootste propagandisten? Die zetten iedereen en alles in hun omgeving weg als ‘coronacriticus’ of ‘complotdenker’. Hugo de Jonge voegt daar nog een nieuw woord aan toe: ‘complotretoriek’ als hij woordelijk geciteerd wordt uit de coronatijd.

Slechts één mening of waarheid telde

Met accepteren dat er slechts één gepropageerde waarheid of mening is en al de andere onzin, zou bij iedereen alle alarmbellen moeten doen afgaan. Het woord ‘consensus’ binnen de wetenschap zou alle alarmbellen moeten doen afgaan. ‘Complotdenker’, ‘coronacriticus’ of ‘ontkenner’ zou alle alarmbellen moeten doen afgaan. Dat zijn allemaal symptomen van zaken die niet kloppen. Het diende slechts één doel: de waarheid verhullen die momenteel naar boven komt. Dat is de waarheid die de ‘coronacriticus’ verkondigde. Uit de RKI-papieren blijkt dat het opschalen van maatregelen niet in handen lag van de wetenschap of statistici, maar van één enkele zwartgelakte persoon. Uit de RKI-papieren blijkt dat corona beschouwd werd als mínder gevaarlijk dan de griep, uit de RKI-papieren blijkt dat men wist dat zelfs de zwaarste categorie mondkapjes niet voldeed. Uit de RKI-papieren blijkt dat men al héél vroeg wist dat het vaccin niet deed wat men dacht en verkondigde.

Indepen schrijft al meer dan 2 jaar onthullende artikelen over de coronaperiode. We denken nog veel meer te weten, maar schrijven het pas op als we 100 procent sluitend bewijs hebben, zoals we dat ook in het verleden hebben gedaan. Ga er maar vanuit dat de coronabeerput diep is, héél diep.

 

Verder Lezen

Column

EU-migratiepact is links fopakkoord dat nergens toe gaat leiden

Avatar foto

Gepubliceerd

op

EU-migratiepact is links fopakkoord dat nergens toe gaat leiden

Demissionair baantjesjager Mark Rutte noemde het migratiepact een ‘historisch akkoord’. Ook zijn stoffige tassendrager, Malik Azmani, was dolgelukkig met het bereikte resultaat. Hij verwoordde dit weliswaar met nietszeggende platitudes als “dit is een eerste stap noodzakelijk om vervolgstappen te zetten waarbij er meer migratiedeals noodzakelijk zullen zijn”. Voor de mensen die Malik Azmani alweer vergeten waren, hij is de aanvoerder van de VVD-fractie in het EU-parlement en hij was in 2015 de naamgever aan het ‘plan-Azmani’, dat er in het kort op neer kwam dat de EU haar grenzen moest sluiten voor asielzoekers en dat ze moesten worden opgevangen in de eigen regio. Het plan zou mensensmokkel stoppen en een einde maken aan verdrinkende Afrikaanse subsidietoeristen.

Saillant detail is dat toen ik zelf nog deel uitmaakte van de VVD-fractie in 2018 en Malik nog de VVD-woordvoerder was op de portefeuille Immigratie & Asiel, Mensenhandel & Prostitutie, hij even had gemist dat er een Marrakesh Migratie-akkoord was gesloten waarin de meest bizarre zaken werden geregeld. Je kon nog net geen Uber bestellen in de woestijn om je richting Nederland te laten chaufferen, maar er kwamen wel wegwijzers met de snelste route naar onze COA-hotels en asielcruiseschepen. Feitelijk was het VN-Migratiepact (pact van Marrakesh) gestoeld op linkse dogma’s, zoals gedeelde verantwoordelijkheid, non-discriminatie en mensenrechten en zorgde het direct voor een grotere toestroom van kansloze migranten naar Europa. De enige verdediging die Azmani had was dat het akkoord niet juridisch bindend was, maar iedereen wist dat het migratiepact door zou werken in wetgeving.

De ondraaglijke vaagheid van het nieuwe Brusselse migratiepact gaat niets betekenen voor Nederland en het gaat de ongebreidelde toestroom van de door Jan Werts in Wynia’s Week geschatte twee tot drie miljoen immigranten per jaar niet tot draagbare niveaus beperken. Voor het eerst in tien jaar en nog net op tijd om vlak voor de verkiezingen voor het nieuwe Europees Parlement nog een spaak in het wiel te steken komen de tandeloze pennenlikkers met veel bombarie met een enorm akkoord dat een Lampedusiaanse verandering inluidt. Kort en goed is er afgesproken dat kansloze migranten die geen recht op asiel hebben sneller moeten kunnen worden uitgezet, dat de aankomstlanden, Griekenland, Italië en Spanje, dit moeten regelen en dat er, in ruil voor het feit dat ze niet iedereen doorsturen naar het noorden, een eerlijker verdeling over de EU-lidstaten gaat plaatsvinden. Hongarije en Polen hebben terecht al laten weten dat ze geen enkele migrant zullen opnemen.

Gaat dit boterzachte, maar oh zo inclusieve migratiepact werken? Nee, natuurlijk niet. Het is een reflectie van wereldvreemde collectivisten in Brussel, die denken dat de wereld maakbaar is en van ons allemaal. Hard werken en succesvol zijn moet onmiddellijk gedeeld worden met mensen die binnen komen rennen, hun hand ophouden en aan het staatsinfuus gaan hangen. Andermans geld uitgeven is geen probleem.

Dublin-verdrag

Maar hadden we niet al de Dublinverordening, waarin geregeld werd welk land verantwoordelijk is voor welke asielzoekers? Was het niet gewoon zo, totdat Angela Merkel dit verdrag in 2015 eenzijdig en zonder overleg buitenspel zette, dat een asielzoeker alleen asiel kan aanvragen in het eerste veilige land waar hij binnenkomt? De kern van het probleem is dat de EU continu, weliswaar met grote vertraging, nieuwe regels probeert te maken, maar de oude afspraken niet handhaaft. Als Nederland zich op het standpunt zou stellen dat asielaanvragen niet in behandeling kunnen worden genomen als iemand niet via Schiphol of de Noordzee in ons land is gekomen, dan is Ter Apel meteen leeg. Afrikaanse jongemannen reizen soms door wel zes veilige landen voordat ze in het uitkerings-Walhalla Nederland aankomen en hier asiel aanvragen.

De pullfactoren zijn enorm. Een absurd hoog percentage van de asielaanvragen wordt ingewilligd, waarna de jackpot valt. Een uitkering, een gratis huis, gratis zorg, gratis onderwijs en familiehereniging, allemaal betaald van belastinggeld dat wordt opgebracht door hardwerkende Nederlanders die zich afvragen of ze ooit hebben gestemd voor deze chaotische culturele aanval op hun leven, die maar liefst 24 miljard euro per jaar kost. In 2023 kwamen er 70.000 asielzoekers Nederland binnen, waarvan het gros in de eerste generatie netto niets bijdraagt aan de samenleving. Dat is nog eens een kat in de zak kopen.

De uitweg uit de asielcrisis

Gelukkig biedt het EU-migratiepact nog een leuke praktische uitweg die Geert Wilders zal aanspreken. Als een land ervoor kiest om geen asielzoekers op te nemen, dan moet een boete worden betaald van 20.000 euro per asielzoeker, een schijntje vergeleken bij de werkelijke kosten, de overlast en schade aan onze cultuur. Voor 70.000 asielzoekers zou dat neerkomen op 1,4 miljard euro, een fractie van de 24 miljard euro die we nu jaarlijks spenderen aan deze asieltsunami. Ik zou zeggen, reactiveer het Dublin-akkoord, verminder het inwilligingspercentage, stop met alle pullfactoren, betaal de boete voor de enkele kansenparel die overblijft en boek die 24 miljard euro in voor mensen die vermorzeld zijn in het toeslagenschandaal, Groningers die graag de scheuren in hun huizen willen repareren, en ondernemers die hun bedrijf failliet zagen gaan door de onzinnige en disproportionele coronamaatregelen. Gewone Nederlanders die hier al hun hele leven wonen en die in de problemen zijn gekomen door vier kabinetten Rutte. Dat zou een mooi afscheidsgebaar zijn. In het belang van Nederland!

Verder Lezen

Column

Benzineprijs bijna 50 cent per liter omhoog in één jaar tijd!

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Benzineprijs bijna 50 cent per liter omhoog in één jaar tijd!
Foto: ANP

Op 15 april publiceerde Autoweek een dramatische analyse over de ontwikkelingen van de brandstofprijzen aan de pomp in ons land. Vanaf 1 januari dit jaar tot april is de benzineprijs al met bijna 25 cent per liter gestegen! Per 1 januari 2025 komt daar nog eens 24 cent per liter aan accijnsverhoging bij. Dan zou de prijs per liter op minimaal 2,54 euro moeten liggen, aldus de berekening van Autoweek. De Nederlandse automobilist wordt compleet kaalgeplukt en gedwongen de auto af te schaffen. Waar is dat allemaal op gebaseerd?

 

Opbouw benzineprijs

Deze website van Shell legt uit hoe de literprijs is opgebouwd;

  • 21 procent van de literprijs aan de pomp is de prijs voor ruwe olie
  • 2 procent van die literprijs gaat naar de benzineproducent voor het raffineren tot benzine
  • 3 procent betreft opslag en transportkosten
  • 7,4 procent is winst voor de pomphouder
  • 45,6 procent is belasting in de vorm van accijns
  • 21 procent is belasting in de vorm van BTW

Van de verkoopprijs van één liter benzine gaat 66,6 procent naar de overheid. Vanaf 1 januari 2025 stijgt dat naar boven de 70 procent!

 

Oorzaken stijgende olieprijzen

Als er weer eens prijsverhoging plaatsvindt, wordt direct verwezen naar de ontwikkelingen in de geopolitiek en internationale handel. Volgens álle mainstream media-kanalen drijven de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en de huidige spanningen in het Midden-Oosten de prijs van ruwe olie op.

Maar als je kijkt hoe de prijs van een vat olie de afgelopen jaren heeft gefluctueerd en daarbij bedenkt dat iédere fluctuatie van die ruwe olieprijs slechts 21 procent van de prijs aan de pomp beïnvloedt, dan zie je meteen de lariekoek die over ons wordt uitgestrooid.

Van deze website is onderstaande grafiek afkomstig die onmiddellijk toont hoe het verhaal van de gestegen ruwe olieprijzen tot de categorie fake nieuws en desinformatie gerekend mogen worden.

Volgens deze CBS-website lag in het jaar 2015 de prijs van benzine op 1,64 euro, en dat bij een ruwe olieprijs van 140 dollar per vat!

Momenteel is de benzineprijs 2,28 euro per liter bij 86 dollar per vat, oftewel een hogere benzineprijs van 64 cent per liter bij een lágere olieprijs van 54 dollar per vat!

Op de oliemarkten wordt nu druk gespeculeerd over de prijs per vat als het conflict tussen Iran en Israël verder uit de hand loopt. Dan zou de prijs per vat (in het ergste geval) tot 100 dollar per vat op kunnen lopen. Dat is nog steeds 40 dollar per vat mínder dan in 2015!

 

Er is maar één oorzaak voor de geëxplodeerde brandstofprijzen; astronomische belastingverhogingen! Nederland op kop.

 

Brandstofbelastingen in de EU-lidstaten

Om even goed te begrijpen hoe onze regering de zaak belazert op het gebied van brandstofprijzen, is het goed de belastingen op die brandstof in andere EU-lidstaten te vergelijken.

De EU schrijft een minimum belastingtarief (accijns en BTW opgeteld) voor van 36 cent per liter (gegevens 2023).

In Nederland ligt volgens de ANWB het totaal van accijns en btw op 98 cent per liter; 2 ½ keer hetgeen de EU verlangt!

 

Nederland past de allerhoogste belastingen in heel Europa toe op brandstof!

Dat blijkt uit de berekeningen van het toonaangevende Tax Foundation Europe en onderstaande, beschamende tabel (gegevens 2023).

Overheid en mainstream media moeten eens de werkelijke feiten gaan benoemen in plaats van de burgers met desinformatie en fake nieuws te bestoken. De realiteit benoemen en bespreekbaar maken zal mogelijk het vertrouwen in de media en politiek geleidelijk kunnen herstellen en analyses als deze overbodig maken.

Verder Lezen

Recent

Stuitende coronawaarheid roept veel vragen op Stuitende coronawaarheid roept veel vragen op
Column5 uur geleden

Stuitende coronawaarheid roept veel vragen op

Liegen door weg te laten De ‘RKI-files’ geven inmiddels een angstaanjagend inzicht in de breinen van politici, wetenschap en media....

EU-migratiepact is links fopakkoord dat nergens toe gaat leiden EU-migratiepact is links fopakkoord dat nergens toe gaat leiden
Column1 dag geleden

EU-migratiepact is links fopakkoord dat nergens toe gaat leiden

Demissionair baantjesjager Mark Rutte noemde het migratiepact een ‘historisch akkoord’. Ook zijn stoffige tassendrager, Malik Azmani, was dolgelukkig met het...

De criminele activiteiten van de WHO-voorzitter De criminele activiteiten van de WHO-voorzitter
Buitenland2 dagen geleden

De criminele activiteiten van de WHO-voorzitter

De World Health Organization (WHO) ligt al sinds de start van de coronapandemie onder een vergrootglas. Na corona bleef dat...

Benzineprijs bijna 50 cent per liter omhoog in één jaar tijd! Benzineprijs bijna 50 cent per liter omhoog in één jaar tijd!
Column3 dagen geleden

Benzineprijs bijna 50 cent per liter omhoog in één jaar tijd!

Op 15 april publiceerde Autoweek een dramatische analyse over de ontwikkelingen van de brandstofprijzen aan de pomp in ons land....

Astronomische fraude met het Europees coronaherstelfonds Astronomische fraude met het Europees coronaherstelfonds
Column3 dagen geleden

Astronomische fraude met het Europees coronaherstelfonds

De Europese Commissie gebruikte de coronacrisis om een nieuw miljarden subsidieplan te ontwikkelen dat gericht is op het sneller financieren...

Bizarre experimenten ter discussie voor klimaatmanipulatie Bizarre experimenten ter discussie voor klimaatmanipulatie
Klimaat4 dagen geleden

Bizarre experimenten ter discussie voor klimaatmanipulatie

Baalde u al dat de zon tijdens een dag met druk vliegverkeer verscholen raakt achter een waas van vliegtuigsporen? Luchtvaartexperts...

EU-migratiepact is links fopakkoord dat nergens toe gaat leiden EU-migratiepact is links fopakkoord dat nergens toe gaat leiden
Column1 week geleden

Een snelle formatie redt Nederlandse woningmarkt misschien nog van de afgrond

Verschillende mediakanalen kwamen deze week met ronkende koppen. Nu.nl meldt dat “Nederland tot de duurste Europese landen behoort als het...

Klimaatlobby met oliegeld gesmeerd (2) Klimaatlobby met oliegeld gesmeerd (2)
Klimaat1 week geleden

Klimaatlobby met oliegeld gesmeerd (2)

Binnen de alternatieve onderzoekswereld is Nordangård internationaal bekend om zijn graafwerk naar de Rockefeller-dynastie. Die miljardairsfamilie werd groot dankzij haar...

Een Hollènder wordt nooit een Limbo, een Ethiopiër nooit een Fries Een Hollènder wordt nooit een Limbo, een Ethiopiër nooit een Fries
Opinie1 week geleden

Een Hollènder wordt nooit een Limbo, een Ethiopiër nooit een Fries

Hollènder zijn arrogante verheven schreeuwers die met hun grote bek in Limburg altijd de mooie baantjes wisten weg te pikken...

Minister Pia Dijkstra draagt soevereiniteit over aan de WHO Minister Pia Dijkstra draagt soevereiniteit over aan de WHO
Gezondheid1 week geleden

Minister Pia Dijkstra draagt soevereiniteit over aan de WHO

Beschamend, dat is het enige woord dat nog overblijft na het aanschouwen van deze beelden. Minister Pia Dijkstra, bekend van...

Trending



This will close in 0 seconds