Tot de kern. Zonder twijfel.

Volg ons via

Connect met ons

Buitenland

Oekraïne: De geopolitieke ligging en schaliegas (deel 1) 

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

Wat we in het naoorlogse Europa niet meer voor mogelijk hielden is toch gebeurd: een land dat een ander land binnenvalt. Begrijpelijk dat dit veel emoties oproept, en het behoeft geen betoog dat zoiets nooit goed te praten is.

Bij gebeurtenissen als deze worden we al snel overspoeld met beelden en verhalen die veel emotie(s) oproepen, maar juist dan is het belangrijk om een stap terug te doen en de gebeurtenissen vanuit een breder perspectief te bekijken om te kunnen begrijpen wat er werkelijk aan de hand is en antwoord te proberen te krijgen op de vraag hoe dit kon gebeuren.

Gebeurtenissen als deze komen nooit uit de lucht vallen en hebben doorgaans een lange aanloop. Het is heel belangrijk op welk punt je de analyse wilt laten beginnen. Kijk je alleen naar de maanden voorafgaande aan de inval, dan is je analyse anders dan wanneer je startpunt bij de Maidan-opstand ligt, en het wordt nog weer anders wanneer je nog verder teruggaat, zelfs eeuwen terug. Want de kiem ligt al in de 14e eeuw. Daar gaan we later naar kijken; dit is de start van een serie artikelen over de ontwikkelingen en de actualiteit in dit gebied.

Wanneer er zulke verse emotionele ontwikkelingen zijn en de schuldige duidelijk lijkt, zien we vaak dat mensen minder open staan voor een genuanceerder beeld. Feiten zijn echter feiten, en daar gaan we naar kijken.

Op 24 augustus 1991 verklaarde Oekraïne zich onafhankelijk. Het is een land dat eigenlijk uit twee verschillende delen bestaat: een westelijk deel, dat Europees is georiënteerd en waar het katholieke geloof overheerst, en een oostelijk deel, waar veel oorspronkelijke Russen wonen en dat op Rusland is gericht. Daar is men overwegend oosters orthodox. Het is een tweedeling die in alle verkiezingen weer zichtbaar wordt. Elk nieuw onafhankelijk land heeft, net als elke jonge organisatie, jonge politieke partij of jong bedrijf te maken met aanloopproblemen, waarin al aanwezige tegenstellingen tot spanningen kunnen leiden. Bovendien is het een gebied dat geopolitiek een belangrijke ligging heeft en meegezogen kan worden in ontwikkelingen die groter zijn dan die van het land zelf. Dat maakt Oekraïne in meerdere opzichten kwetsbaar, en gevoelig voor het touwtrekken tussen Rusland en de VS/EU. Het is niet alleen geopolitiek touwtrekken. Het gaat ook om geld, veel geld, en grondstoffen.

De Verenigde Staten hebben de afgelopen decennia in eigen land grootschalig ingezet op de winning van schaliegas door middel van de omstreden en vervuilende methode van fracking (een methode om gashoudend gesteente onder hoge druk te kraken met water, zand en chemicaliën, zodat het gas vrijkomt), en zette meer dan tien jaar geleden de EU onder druk om ook schaliegas te gaan winnen, want dat zou ons veel minder afhankelijk maken van Russische olie en gas. Ook Oekraïne werd onder druk gezet om schaliegas te overwegen, zo meldt o.a. HP/De Tijd op 14-9-2014[1]

Daarnaast speelde er nog een motief. De grote multinationals in de Verenigde Staten hadden veel expertise opgebouwd met het winnen van schaliegas en wilden elders in de wereld die expertise te gelde maken. In de EU wilde dit niet zo vlotten. Regeringen ondervonden felle weerstand van milieugroeperingen, en Nederland, Frankrijk en Duitsland besloten om de projecten voorlopig maar even in de ijskast te zetten. Een bedrijf als Chevron bijvoorbeeld ging zich vervolgens op Oost-Europa richten en begon te kijken naar exploitatiemogelijkheden in Polen en Roemenië. Vooral Polen zou veel schaliegas hebben, maar de winning ervan zou heel lastig zijn. NAK Nadra Ukrainy meldt vervolgens dat het Oekraïne is die de grootste schaliegasvoorraden van Europa heeft. Maar die liggen voor het grootste deel in Oost-Oekraïne, in het Dnjepr- Donetsbekken en het Azov-Kuban-bekken. Het was het bedrijf Burisma Holdings dat al in 2010 zocht naar potentiële investeerders om deze velden te ontginnen; Burisma had zich ook verzekerd van de ontginningsrechten. Ook Shell meldde zich in 2012 om rechten te krijgen om het Juzovka schaliegas-gebied te mogen ontginnen.

Zou hier heel veel schaliegas vandaan komen, dan zou Rusland het Westen veel minder gas kunnen leveren. Rusland had dus belang bij het tegenhouden van deze gaswinning, Amerika en de EU hadden juist belang bij het zo snel mogelijk ontginnen van deze velden.

Rusland heeft van meet af aan in de vorm van Oekraïne een soort neutrale bufferstaat tussen Rusland en de EU willen hebben, en dat was Jeltsin en later ook Poetin mondeling door o.a. de NAVO toegezegd. Schaliegaswinning in Oekraïne door Amerikaanse bedrijven was dus niet alleen een economische bedreiging; zo dicht tegen de Russische grens aan deed het ook de gewenste bufferzone teniet. Het is precies het schaliegasgebied in het oosten van Oekraïne waar een burgeroorlog uitbrak.

De EU wilde om meerdere redenen een associatieverdrag met Oekraïne, dat wordt nu begrijpelijker. Deze hele thematiek speelde een grote rol tijdens het presidentschap van Obama.

We hebben dus te maken met een recent onafhankelijk geworden land dat uit twee delen bestaat met elk een eigen taal, cultuur, religie en achtergrond. Het werd een middelpunt van geopolitieke spanningen rond de vraag: wel of geen neutrale bufferzone, waar ook nog eens grote schaliegasvoorraden aanwezig zijn die voor Amerika en de EU enerzijds en Rusland anderzijds tegengestelde belangen inhouden.

In deze periode zijn er veel dingen gebeurd die de nodige vraagtekens oproepen. In dit licht is het volgende fragment interessant:

“Toen ik voor de twaalfde of dertiende keer in Kiev was om er aan te kondigen dat ze nog een miljard dollar aan leningengaranties kregen, had ik de toezegging gekregen van president Porosjenko dat ze actie zouden ondernemen tegen de openbaar aanklager van de staat. Maar dat hadden ze niet gedaan. Dus zei ik dat ze dat miljard niet zouden krijgen, waarop hij zei dat ik geen zeggenschap had want ik was niet de president. Bel hem maar, zei ik, maar ik zeg je dat je dat miljard niet krijgt. En ik ben over zes uur vertrokken, en als de aanklager dan niet ontslagen is krijg je je geld niet. Nou, hij werd ontslagen en ze hebben er een goeie voor in de plaats gezet en ze hebben nog een paar substantiële zaken aangepast.”

Directe inmenging van buitenaf in Oekraïne vlak na de Maidan-opstanden door een gezant van een buitenlandse president en nee, dat was geen Russische gezant. De man die dit vertelde is Joe Biden, die toen nog vicepresident van de VS  onder Obama was. Hij vertelde dit trots en open en bloot op een bijeenkomst van de Council on Foreign Relations in december 2017, als introductie op het artikel dat hij samen met Michael Carpenter voor hun blad Foreign Affairs schreef.[2] Je kunt de hele sessie op Youtube vinden; deze uitspraken beginnen rond 52:10[3]https://www.youtube.com/watch?v=Q0_AqpdwqK4

Waarom moest de openbaar aanklager verdwijnen van Joe Biden? Waarom was dat zo dringend? Dat gaan we in de volgende artikelen bekijken….


[1] http://www.hpdetijd.nl/2014-09-14/schaliegas-geheim-achter-de-oekraine-crisis

[2] Dit is het artikel: https://www.foreignaffairs.com/articles/2017-12-05/how-stand-kremlin

[3] Een uitsnede uit de sessie met alleen deze uitspraak is te vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=u27qy5YViFs

Verder Lezen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Buitenland

Staat pakt jackpot op online gokmarkt: nu reclameverbod

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

De politiek gaat het adverteren voor online kansspelen aan banden leggen, maar voor die tijd heeft de staat eerst de markt stevig naar zich toegetrokken. Van de vijf populairste goksites in Nederland zijn er drie van de overheid. Onder gokkers jonger dan 23 jaar heeft TOTO een heel nieuwe doelgroep aan het gokken gekregen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat Ipsos deed naar de online kansspelenmarkt, in opdracht van de Nederlandse Online Gambling Associatie (NOGA), de branchevereniging van aanbieders. Daarin wordt consumenten uitgebreid gevraagd naar het effect van de reclamebeperkingen.

Ruim een derde van de gokkers, gaf voor de opheffing van de ban in 2021 nooit geld uit aan kansspelen, blijkt uit de barometer. Met name de door de staat in het leven geroepen ‘sporttotalisator’ TOTO spaarde kosten noch moeite met uitgebreide reclamecampagnes. Zo speelde onder meer icoon Wesley Sneijder in een reclame voor ‘Koning TOTO’.

Dat heeft z’n vruchten afgeworpen. Van de jongvolwassen gokkers is 56 procent speler van TOTO Sport. Voor ruim een derde van alle spelers is ook het gokplatform van overheidsdeelneming TOTO Casino bekend terrein. Meer dan een kwart van de gokkers onder de 23 jaar speelde sinds de legalisering van online kansspelen al eens bij Holland Casino op internet.

Alleen de commerciële wereldwijde aanbieders Unibet en BetCity kunnen in Nederland de staatsgokbedrijven bijbenen, blijkt uit de peiling. Aanbieders zonder vergunning krijgen slechts marginale aandacht van Nederlandse gokkers, aldus het Ipsos-onderzoek.

Dat laatste lijkt er op te duiden dat de legalisering van online gokken zijn doel in zicht heeft: deze illegaal in Nederland opererende casino’s de voet dwars zetten. Maar uit de antwoorden van de 2000 respondenten (waarvan ongeveer een kwart online gokt) blijkt dat dit niet echt het geval is. Voor heel veel spelers is namelijk helemaal niet duidelijk of ze bij een legale aanbieder gokken.

De NOGA schrijft: “Sinds de opening van de legale markt in oktober 2021, is de herkenning van legale aanbieders echter niet of nauwelijks gestegen voor het grote publiek. Zelfs met veel ongerichte reclame voor online gokken, weet ruim twee derde van de gokkers nog steeds niet hoe zij een aanbieder met een vergunning kunnen onderscheiden van een aanbieder zonder vergunning.”

 

“Daar moet wat aan gebeuren”, zegt Peter-Paul de Goeij, directeur van de NOGA. “Het moet zo makkelijk en duidelijk mogelijk zijn om vergunde veilige aanbieders te kunnen herkennen. Zeker als straks die herkenning door het komende reclameverbod weer achteruit gaat.”

Verder Lezen

Binnenland

Omstreden pandemiewet met spoed door senaat

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

De Eerste Kamer gaat naar verwachting komende maandagavond én dinsdag de omstreden pandemiewet behandelen, waarmee het kabinet een middel krijgt om mensen in hun eigen huis op te sluiten en bedrijven stil te leggen. Nu Rutte daar nog slechts enkele weken een meerderheid heeft, moet deze nog snel worden behandeld door de senatoren, net als Pensioenwet.

Senator Johan Dessing (FVD) heeft dinsdag nog driehonderd aanvullende vragen ingediend, naar aanleiding van schriftelijk overleg in de senaat. Het grootste deel daarvan gaat over gebeurtenissen tijdens coronapandemie, Dessing wil graag weten wat opgelost wordt op die punten in de nieuwe wet (een wijziging van de Wet Publieke Gezondheid).

Minister Kuipers (VWS) moet nog meer vragen beantwoorden, het is de bedoeling dat die uiterlijk vrijdag bij de senatoren liggen. Pas dan kan de wet worden behandeld.

Het kabinet heeft opvallend veel haast. Voor de BoerBurgerBeweging haar entree maakt in de Eerste Kamer, stemt deze in de oude samenstelling nog over twee controversiële wetten, naast de Pensioenwet (plenaire behandeling 23 mei, stemming 30 mei) eerst de ‘pandemiewet’. Die is bijkans onleesbaar, maar legt wel de ingrijpende en soms niet eens werkende maatregelen uit de coronapandemie vast voor de toekomst.

Wat de wet ingewikkeld maakt, is een samenspel van verschillende procedures met elk hun eigen uitzonderingen. Het is een verbetering van de huidige situatie, zeiden deskundigen drie weken geleden tegen de senatoren die vol met vragen zaten over de wet. Maar dat komt vooral omdat tijdens de pandemie met noodwetgeving werd gewerkt, waarbij vooral bestuurlijke pleisters werden geplakt.

De pandemiewet wordt maar voor een stukje behandeld, het voorstel is als een salamiworst opgeknipt in delen, drie in totaal. Het kabinet heeft haast met het eerste deel, gezien de planning in de senaat die komende maandag al bijeen komt. Normaliter wordt alleen op dinsdagen vergaderd.

Daar is alle reden voor: er is veel kritiek op de wet, die werd ingediend prompt nadat het coronajuk vorig jaar werd opgeheven. Dat gebeurde niet eind maart, toen de QR-codes en het coronatoegangsbewijs verdwenen, maar pas eind mei. Toen weigerde de Eerste Kamer de maatregelen nog een keer te verlengen, dat wilde het kabinet eigenlijk wel.

Niet alleen daarom zijn veel mensen kritisch op de plannen. Zo vrezen sommige gezondheidsjuristen dat de Wereldgezondheidsorganisatie WHO teveel macht krijgt. Deze organisatie wordt voor een groot deel gefinancierd door private partijen en ngo’s, die via deze instantie ook voor eigen belangen gaan, in plaats van puur gezondheidskundige.

Op de rol van de WHO komt ook kritiek van de voormalig hoogste ambtenaar van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS), Roel Bekker: “met name de eerste activiteiten van de Wereldgezondheidsorganisatie waren toch onduidelijk, vaag, te laat en niet goed gecommuniceerd.” In plaats van meer afhankelijk, kan Nederland beter minder gaan koersen op wat de WHO zegt, vindt hij. “Het is beter om aan kwaliteitsverbetering te werken bij internationale instituten, en dan denk ik vooral aan ECDC (European Centre for Disease Control) en EMA (het Europees Geneesmiddelenbureau).

Binnen de WHO wordt gewerkt aan International Health Regulations en zodra deze af zijn moeten die ook in Nederlandse wetgeving, meldt minister Kuipers. In antwoord op vragen hierover van Tweede Kamerlid Wybren van Haga (BVNL) kan Nederland te allen tijde afwijken van WHO-richtlijnen.

De WHO wijzigde in 2009 de definitie van een pandemie, waardoor de Mexicaanse griep een wereldwijde pandemie werd die mensen in angst hield, terwijl dat achteraf niet nodig was. Nederland kocht miljoenen vaccins (€ 340 miljoen) die grotendeels weggegooid moesten worden. Die waren mede ontwikkeld door Ab Osterhaus, toen ook al de nationale talkshowviroloog. In de evaluatie voor de Tweede Kamer van bureau Berenschot luidde het oordeel achteraf dat hij op tv de mensen onnodig lang in angst had gehouden.

De evaluatie van de coronapandemie moet nog beginnen, maar toch is er al een nieuwe wet. Die haast is riskant: het Sociaal Cultureel Planbureau waarschuwt dat de wet ook legitimiteit in de samenleving  (pdf) moet hebben, anders zullen niet alle mensen daar in een noodtoestand gehoor aan geven.

De legitimiteit is verder onder druk komen te staan door de amnestieregeling in Slovenië, waar wel een constitutioneel hof is dat aan de grondrechten toetst (in Nederland bestaat dit niet).

In de eerste van de drie delen van de wet, staan nog niet de nieuwe WHO-richtlijnen, maar al wel thuisquarantaine en testverplichtingen. Dit terwijl nog niet eens duidelijk is hoe de testen van de afgelopen jaren zijn gebruikt. Zo is er veel onduidelijkheid over de grenswaarde van het aantal cycli bij de PCR-test. Die lag op 35 en soms nog hoger en dit is zeer ongebruikelijk in de medische wetenschap. Iemand die al jaren werkt met de PCR-techniek vertelt dat normaliter tussen de 25 en 30 cycli de grens is. “Als je het proces te vaak herhaalt, dan krijg je steeds meer ruis in de resultaten, op een gegeven moment kan je dan haast alles aantonen.”

De Biomedische Rekenkamer roept de Eerste Kamer op om openheid van zaken te vragen hierover aan minister Kuipers, voor ze gaan stemmen over de wet. Ook de FVD heeft hierover vragen gesteld aan Kuipers.

 

Verder Lezen

Buitenland

In Slovenië gaat streep door alle coronaboetes, staat betaalt terug

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Burgers die naar het constitutionele hof gingen, kregen gelijk over onwettige lockdownmaatregelen, de regering in Slovenië maakte dit weekend schoon schip: het gaat alle boetes terugbetalen. Hoe zit dat in Nederland?

Slovenië heeft in één klap alle coronaboetes ,die gedurende twee jaar zijn uitgedeeld, van tafel geveegd. Wie een boete had betaald, krijgt zijn geld terug. Het pardon volgt op een recente beslissing van het grondwettelijk hof in het land.

In een uitspraak werden de coronamaatregelen als lockdowns strijdig verklaard met de grondwet. Tussen maart 2020 en maart 2022 werden 62.000 boetes uitgedeeld in het land, dat maar 2,1 miljoen inwoners telt.

De Oostenrijkse krant Exxpress heeft een uitgebreid verhaal over het besluit. Een constitutioneel hof is in Nederland tot nog toe niet meer dan een politieke wens waarvoor geen meerderheid is. De gang van zaken in Slovenië is grotendeels vergelijkbaar met die in Nederland, al was het maar door gemeenschappelijke Europese wetgeving

Slovenië is als rijkste voormalige deelrepubliek van Joegoslavië natuurlijk niet zomaar met Nederland te vergelijken. Maar het is een voorbeeldig EU-lid, al bijna 20 jaar. De inwoners betalen belasting, de vuilnis wordt opgehaald, en het asielsysteem werkt beter dan dat van ons, blijkt uit een recente uitspraak van de Raad van State. Asielzoekers die niet in het land in de procedure horen, omdat ze eerder in een ander EU-land aanklopten, worden ‘via informeel circuit’ in busjes naar dat aankomstland gebracht, zonder rechtszaken zoals bij ons. Dat gaat allemaal zo netjes, dat het de toets van de Raad van State doorstaat.

Wat betekent de amnestie voor lockdownovertredingen in Slovenië voor de coronaboetes in andere EU-landen? Daar gelden in de basis dezelfde grondrechten. En hoe je als agent je werk doet, is in Ljubljana niet wezenlijk anders dan in Den Haag.

Tot je bij Vrouwe Justitia belandt. Slovenië heeft namelijk een constitutioneel hof. Dat kan de regering terugfluiten als zij haar boekje te buiten gaat. In Slovenië kregen burgers die de onderbouwing van de coronamaatregelen onwettig vonden gelijk.

Nederland heeft niet zo’n rechterlijke instantie waar de wetten van de regering aan de grondwet kunnen worden getoetst. Dat had al bij behandeling in het parlement kunnen gebeuren, is het idee hierachter, maar Nederland is nog maar een van de weinige landen die deze juridische veiligheidsklep niet heeft. Het is omgekeerd: Nederlandse rechters mógen niet aan de grondwet toetsen, dat staat in de wet. Dit is een van de kernpunten van de renovatie van de grondwet in de in het initiatief van Pieter Omtzigt staan, de nota voor constitutionele toetsing.

Dat telt ruim 80 pagina’s over staatsrecht, zonder dat het onbegrijpelijk wordt voor een leek. Het is mede zo lang omdat de Twentse eenpitter een overzicht biedt van de werking van zulke opperrechters in andere landen.

Voor een succesvol wetsvoorstel heb je niet genoeg aan enkel de juridische techniek, in Omtzigts plan gevat in de tien verbeterpunten. Dat vertelt een politiek assistent met jarenlange ervaring in Den Haag. Je moet bij de verdediging van de plannen een verhaal hebben, het liefst met voorbeelden van bewezen resultaten elders.

De pandemie-amnestie in Slovenië pakt op het oog voor niemand slecht uit. Onvrede en onzekerheid van tafel, en in het ambtelijk apparaat niet langer het vooruitzicht van jarenlang en miljoenen kostend eentonig werk.

En dan nu: Nederland

Hier kan uiteindelijk volgens onze grondwet alleen een meerderheid van de Kamer de regering de wet opleggen.

Dat hoeft natuurlijk niet. Nederland doet dat anders, zoals bij de gunst van minister van Justitie Grapperhaus. In het debat over hoe op zijn eigen bruiloft de coronaregels overtreden werden, lagen de eerste bekeuringen al in de prullenbak.

Maar na de wittebroodsweken werd door handhavers gewoon weer geschreven. Nog steeds heeft geen rechter nog kunnen kijken naar 7000 zaken die liggen te wachten op het Openbaar Ministerie en nog eens 3000 voor behandeling in de rechtbank. Dit is de stand van eind februari.

Ook in Slovenië liepen de juridische molens vast. Tot vrijdag was slechts 30 procent van de boetes betaald, tegen de rest liep nog beroep. Hiermee heeft het generaal pardon voor de overheid als per decreet een enorme hoeveelheid werk en kosten uitgespaard. Het Is een mooi voorbeeld van de werking van de veiligheidskleppen van een ‘supreme court’, een rechtbank die universele en grondrechten kan toetsen, in uiterste instantie.

De duizenden dossiers die nu nog in de strafrechtketen zitten, maken onderdeel uit van een nog grotere stapel processen-verbaal. De werkvoorraad zet zoveel druk op het werkproces, dat de kwaliteit van de rechtspraak regelmatig in het geding is, waarschuwen rechters en andere rechtsgeleerden al jaren.

De lockdowns hebben bij de politie het werk er bepaald niet leuker op gemaakt. Hoofdofficieren van justitie lieten de mobiele eenheid ongekend hard optreden bij demonstraties, met een geweldsniveau dat in Nederland tientallen jaren nauwelijks is vertoond, zelfs niet tegen hooligans van voetbalclubs.

Nu ontmoet de politie in het dagelijks werk steeds meer vijandigheid en algemene onvriendelijkheid. Alleen dat gegeven al maakt het politievak zwaarder: agenten zijn getraind om met wantrouwen om te gaan, maar dat kost energie.

De nationale politie stond aan het begin van de pandemie meteen onder hoogspanning, omdat onduidelijk was hoe gevaarlijk het virus was, en hoe snel je het op kan lopen in contact met bijvoorbeeld arrestanten. Dat kan niet op afstand.

Toen die druk van de ketel raakte, begon het te broeien in de samenleving, waarna de afkondiging van een avondklok tot grootse rellen leidde.

Het zou een gotspe zijn om elke betrokkene bij de her en der ernstige ongeregeldheden zomaar een generaal pardon te geven. De bulk van de zaken betreft echter ‘gewone’ boetes, overtredingen van samenscholingsregels of avondklok.

Die wil Vrouwe Justitia ook gewoon vervolgen, zei het OM tegen EenVandaag.”Het gaat om de norm. We vonden het toen belangrijk en dat is nog steeds zo”, zegt officier van justitie Achilles Damen. “Dit strepen we niet weg.”

Hiermee heeft het OM uiteindelijk vooral zichzelf. Strafzaken zijn er nu al veel teveel, ook zonder de coronaboetes trekt justitie jaarlijks tienduizenden sancties in, enkel en alleen omdat er geen tijd is om ze te behandelen. Dat kunnen de magistraten doen uit redenen die ‘proceseconomisch’ van aard zijn.

Maar officieren van justitie maken de wet niet. En als het gaat om ‘de norm’, hoe is het dan met het aanzien van de regering, die wel de wetten uitvaardigde? Damen sprak in naam van de officier van justitie, minister Yesilgöz is aan zet om de normen aan te passen, als de politieke wil daar is. Daarbij zijn meer belangen aan de orde dan het strafrecht alleen.

Pieter Omtzigt vraagt voor dit soort situaties aandacht in zijn plannen voor vernieuwing van de grondwet, die hij ontvouwde in de al veelbesproken Thorbeckelezing in Zwolle, op 14 april. Drie weken later keken meer dan 111.000 mensen naar de uitzending hiervan op YouTube, welke je hieronder kunt bekijken.

Maar het probleem van de coronaboetes kan de samenleving niet oplossen. Of je nu een ‘Romeo’ van de mobiele eenheid bent of een überwappie, net als de rest van de samenleving kan je dit probleem niet oplossen, dit blijft nu een lelijke angel in de polarisatie die het werk van de politie verpest.

In 2025 zijn de eerste openbare verhoren in de parlementaire enquête corona voorzien, is nu de stand van zaken. Als de maatstaf voor de proceseconomie bij het OM hier ook is zoals in de zaak tegen Hart voor Den Haag/Groep De Mos, dan gaat Nederland hier nog wel even onder gebukt.

 

Verder Lezen

Recent

Binnenland2 uur geleden

Klimaatgeld gaat in rook op: deel 2

De klimaatbelastingen en -toeslagen op jouw energierekening gaan in Nederland vaak letterlijk in rook op: ook het verbranden van bos...

Binnenland4 uur geleden

Halve bossen in verbrandingsoven met subsidie natuurherstel

Halve bossen gaan letterlijk in rook op door jarenlang achterstallig bosbeheer. Dit wordt betaald met natuurherstelsubsidies die binnenkwamen dankzij het...

Binnenland1 dag geleden

Klimaatgeld gaat in rook op

De duurbetaalde belasting op gas en stroom verdwijnt in hoog tempo in de zakken van de vervuilende fossiele industrie. Ook...

Binnenland3 dagen geleden

Kuipers en De Jonge weigeren loftuitingen van samenleving

Na een uitermate succesvolle corona-aanpak blijven de loftuitingen van experts, de wetenschap en de bevolking achterwege, dat is opmerkelijk. Nu...

Binnenland5 dagen geleden

Natuurboer- in-nood ironisch genoeg buurman van machtig WEF

Natuurboer Marcel van Silfhout heeft ironisch genoeg het World Economic Forum (WEF) als buurman gekregen: ‘Ik ben niet gediend van...

Binnenland6 dagen geleden

Reddingsactie: natuurboer ziet droom de vernieling in gaan

Soms is dringend hulp nodig, moet je met de pet rond. Het oer-Hollands natuurboerenbedrijf GraanGeluk van Marcel van Silfhout is in...

Binnenland6 dagen geleden

Pensioenwet: grondwet ondergeschikt aan politiek gewin PvdA en GroenLinks

Is de Grondwet nog in veilige handen bij het Nederlandse parlement? Kortetermijnbelang ging in de senaat bij het stemmen over...

Binnenland1 week geleden

AIVD over kabinet: opstappen

Volgens inlichtingendienst AIVD kan politiek Den Haag bij veel meer mensen onvrede over de overheid wegnemen, dan alleen bij een...

Binnenland1 week geleden

TNO had maand voor pandemie al nepnieuws-bot gereed

TNO heeft in de maanden voorafgaand aan de uitbraak van COVID-19, in het diepste geheim een eigen surveillancetool voor social...

Binnenland1 week geleden

De D66-traan als wapen werkt niet in een lege kerk…

Er is iets merkwaardigs aan de hand in dit land. Daar waar ‘de traan’ bij menig gevoelig mens tot compassie...

Trending