Tot de kern. Zonder twijfel.

Volg ons via

Connect met ons

Binnenland

Gezinnen klem door hoge energierekening: thuis dikke truien aan

Gepubliceerd

op

Foto: Pexels

De gascrisis wekt grote emoties in Nederlandse gezinnen die de touwtjes steeds vaker nauwelijks meer aan elkaar kunnen knopen. De centrale verwarming gaat op zeventien graden en thuis gaan dikke truien aan om de energierekening te drukken. Elektrische kachels gaan om gas te besparen over de toonbank. Iedereen zit met de hoge gas- en elektriciteitskosten in zijn maag. De tarieven zijn absurd.

Onafhankelijk energieadviseur Simone Juffermans van SIM energy zag haar klantenbestand door de hoge tarieven explosief groeien. De telefoon staat al maanden roodgloeiend.

Wanhopig

Consumenten bij wie het contract afloopt of geen prijsafspraak meer hebben zijn verbijsterd, soms wanhopig. Ze staan financieel met de rug tegen de muur. Ze hebben geen idee meer wat ze moeten of kunnen doen, schetst ze. “Ik krijg zelfs huilende mensen aan de lijn, die echt niet meer weten hoe ze hun nieuwe, veel hogere termijnbedrag moeten betalen. Ze zeggen: We kunnen de cv niet nóg lager zetten. We zitten al met dikke truien aan.’’

Juffermans, die als onafhankelijk adviseur al jaren in de energiebranche werkt, kent feilloos de weg in het woud aan energieleveranciers en wil niets liever dan mensen aan de ‘beste’ overeenkomst helpen.  Ze kijkt niet alleen naar het verbruik in een pand, om vervolgens een energieleverancier aan te bevelen, maar blijft ook daarna het aanspreekpunt voor alle vragen over energie.

Echter, de situatie is volgens haar momenteel schrijnend.

Elektra

Koop een elektrische kachel geef ik inmiddels zelfs als tip, want elektra is altijd nog goedkoper dan gas. Iedereen heeft het voornamelijk over de explosieve stijging van gastarieven, maar ook de prijs voor elektra is gigantisch gestegen, zegt ze. Waar in de zomer 2021 de tarieven nog gemiddeld op 0,08 cent per kWH waren, betaal je nu gemiddeld 0,32 cent per kWh. Gas werd sinds de zomer vijf keer zo duur. Dit zijn ‘kale’ tarieven, dus zonder belastingen, aldus Juffermans.

Nederland zucht. Sinds augustus stijgt de gasprijs explosief. Met de energieprijzen van januari 2022 betaalt een huishouden met een gemiddeld energieverbruik nu 2800 euro aan energie per jaar. “Dat is 1321 euro (86 procent) meer dan een jaar eerder,” aldus het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) die nieuwe cijfers naar buiten bracht. De totale energierekening verschilt per huishouden, door verschillen in het verbruik en de afgesloten contractvormen. De prijsstijging is schrikbarend. “Dit is absurd, dit heb ik nog niet eerder meegemaakt”, aldus Juffermans.

Gezinnen

Volgens haar zitten mensen van alle lagen van de bevolking met de extreme tarieven in hun maag: van minima tot pensionado’s, gezinnen met een middeninkomen en ondernemers. De koopkracht holt aan alle kanten door de prijsstijgingen achteruit. Ook Onno (56) uit Wassenaar moest drie keer slikken nu zijn contract bij Eneco is afgelopen en hij deze week zijn nieuwe maandtarief zag. Met veel plezier woont hij al jaren in een rijksmonument met enkel glas en hoge leefruimtes. De stookkosten waren in zijn sfeerpaleisje altijd al fors: €405 per maand. De rekening schiet straks met €657 maandelijks pas écht door het dak.

Slaapkamers

Onno schrok zich rot toen hij deze week de envelop van Eneco opende en zijn nieuwe tarieven zag. “Ik ben letterlijk naar boven gerend om mijn radiatoren op de slaapkamers uit te draaien.”

De prijsstijging noemt hij waanzinnig. “Ruim €250 meer betalen? Dat zijn twee weken boodschappen. Het is gewoon twee weken eten wat voortaan maandelijks verdampt.”

De ondernemer heeft door de coronacrisis al andere economische klappen moeten incasseren. Een van zijn bedrijven, gevestigd in Italië, heeft hij tijdens de pandemie in de koelkast moeten zetten. Het spek op de botten is aardig naar de maan. “Ik kan mijn hoofd net boven water houden. Die €250 extra kosten voel ik echt.”

Googlen

Koop een petroleum- of elektrische kachel, hoort hij aan alle kanten om zich heen. “Het is te zot voor woorden. Maar ik ben nu aan het googlen op de zoekterm ‘energiezuinige elektrische radiator’.’’

In Den Haag heeft ondernemer Ron er al één in huis. “Ik had van de week in de bouwmarkt de laatste in het rek te pakken.” Adviseur Juffermans houdt ondertussen de energiemarkt scherp in de gaten. Zodra de gasprijs instort trekt ze acuut bij haar klanten aan de bel. Tot die tijd raadt ze iedereen aan om goed op zijn huidige prijsafspraak en de duur van een overeenkomst te letten. Het enige waar je invloed op hebt, is de prijsafspraak en je eigen verbruik, tipt ze. “Probeer waar mogelijk nog kritischer naar je verbruik te kijken. Zet de cv ’s avonds bijvoorbeeld een uur eerder uit, en verwarm alleen de woonruimtes waar je verblijft.”

Verder Lezen
Reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Binnenland

Ontluisterend: de landmacht beschouwt haar eigen volk als vijand

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

Er zijn in Nederland twee instanties die burgers mogen observeren: de MIVD (Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst) en de AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten). Beiden mogen dit onder strikte voorwaarden die vastgesteld zijn in een wet: de Wiv (Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten). De MIVD mag dit alleen indien er sprake is van een militaire operatie of dreiging, dus eigenlijk blijft alleen de AIVD over als het op de Nederlandse burger betrekking heeft. Uit WOB-onderzoek is gebleken dat er tijdens de coronacrisis talloze ambtelijke organisaties betrokken zijn geweest met het volgen van mensen, de inzet van trollen op internet en huisbezoeken door de Nationale Politie. Geen van de betrokken organisaties beschikten over een wettelijke grondslag, laat staan dat er een Officier van Justitie opdracht toe heeft gegeven. Dat dit ambtsmisdrijven zijn staat buiten kijf, en ook uit de WOB-stukken blijkt dat ambtenaren zich bewust waren van deze misdrijven. In de driehoek LIMC – NCTV – Nationale Politie is op grote schaal overgegaan tot het actief volgen van burgers die op de één of andere manier het narratief van de overheid niet volgden. In een eerder artikel kunt u lezen hoe dit functioneerde.

Verder WOB-onderzoek maakt duidelijk dat toenmalig minister Ank Bijleveld volledig op de hoogte was van deze illegale praktijken, maar doelbewust de andere kant op keek. Een jaar na oprichting van het LIMC (Land Information Manoeuvre Centre), het illegaal opererende landmachtonderdeel, ontstaat er onrust in de Kamer…

Op 24 november 2020 worden er Kamervragen gesteld over het LIMC. Minister Ank Bijleveld, minister van Defensie op dat moment, wordt ter verantwoording geroepen. Haar uiteindelijke antwoord op de Kamervragen duurt maar liefst 5 maanden. In de Kamer en de media wordt de indruk gewekt alsof Bijleveld hierdoor overvallen werd, maar is dat wel zo?

Uit WOB-stukken blijkt dat Ank Bijleveld al op 23 april 2020, dus 7 maanden vóór de Kamervragen, informeel is geïnformeerd over het bestaan van het LIMC. Enkele ambtenaren krijgen het benauwd na de Kamervragen en sturen de volgende ochtend een mail met als titel ‘Stukken voor tijdlijn LIMC’, een verkapte poging om Bijleveld vrij te pleiten. De informele briefing wordt in dit stuk als ‘niet geldig’ betiteld, er is geen brief, geen nota of briefing. ‘De minister heeft tot op heden dus geen officiële briefing gehad over LIMC’ besluit de mail… maar is dat wel zo?

Bijleveld bracht op 25 maart 2020, dus één maand vóór de informele briefing, een bezoek aan het TOC (Territoriaal Operatiecentrum) op de Bernhardkazerne in Amersfoort, de plek waar ook het LIMC is gehuisvest. Het staat de schrijver van de mail die we in de WOB-stukken terugvonden ‘niet meer bij’ of hij tijdens dat bezoek ook gesproken heeft over het LIMC. In Haagse kringen staat zoiets gelijk aan ‘geen actieve herinnering hebben’. Toch blijkt uit de WOB-stukken dat er een eenmalige ochtendbriefing op 25 maart 2020 is geweest bij het TOC waarbij een LIMC-officier uitleg heeft gegeven. Uit de WOB-stukken blijkt tevens dat de commandant Landstrijdmachten (C-LAS) hierbij aanwezig was.

Op 4 augustus 2020 ontvangt Bijleveld een uitgebreide nota van het ministerie van Defensie, de Luitenant-Generaal om precies te zijn, beginnend met ‘Excellentie, beste Ank,’ met een uitgebreide uitleg over de ontwikkelingen binnen defensie over ‘informatie gestuurd optreden’ (IGO) binnen het Commando Landstrijdkrachten. In deze nota wordt onomwonden uitgelegd dat dit informatie gestuurd optreden zich afspeelt in 3 dimensies: de fysieke, virtuele en cognitieve. ‘Optreden in het landdomein behelst het opereren binnen deze drie dimensies om de gewenste effecten te bereiken binnen een politiek-strategische doelstelling.’ Pardon? In de nota wordt even verder uitgelegd: ‘Omdat het landoptreden zich per definitie tussen menselijke actoren en groepen afspeelt, is effectiviteit in de cognitieve dimensie cruciaal. Manoeuvre-oorlogvoering (Manoeuvrist Approach) is bij de landmacht doctrinair ingebed. Kern is het ontnemen van de wil tot vechten bij of het opleggen van onze wil aan tegenstanders. Overigens volgen we hiermee de NAVO-doctrine voor het landdomein.’Bijleveld wist dus op 4 augustus 2020 exact en tot in detail op welke manier defensie haar ‘oorlog’ aan het vechten was.

Daarnaast blijkt uit stukken dat op 19 augustus 2020 Bijleveld gebriefd is door DOPS (Directie Operaties) over onder meer de toepassing van Behavioural Dynamics Methodology (BDM), de meest extreme vorm van massasurveillance. BDM baseert zich op inlichtingen over de doelgroep, analyse van die inlichtingen en vervolgens het gericht beïnvloeden van de opvattingen en houding van de doelgroep. Schamper staat er in de stukken van 19 juni 2020 van Defensie: ‘Bij de meeste mensen zal bij die omschrijving argwaan ontstaan, zeker als het wordt toegepast buiten de context van een militaire operatie.’

Dat Bijleveld voorafgaand aan de Kamervragen volledig op de hoogte was van de activiteiten van het LIMC moge nu wel duidelijk zijn. Drie officiële briefings en één informele. Ook een poging van het NRC om de Landmacht vrij te pleiten in het artikel van 15 november 2020, kort vóór de Kamervragen, komt daarmee in een heel vreemd daglicht te staan. NRC schrijft op 21 april 2021 een ontluisterend stuk over het functioneren van de NCTV (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid), waarin duidelijk wordt dat deze het niet erg nauw neemt met de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) én de enorme schade die de NCTV aanricht bij individuen zonder dat daarvoor een wettelijke grondslag is. Er worden zelfs verkeerde conclusies getrokken op basis van onvolledig vergaarde informatie door de NCTV, maar niemand grijpt in.

Des te saillanter is het vervolg op de Kamervragen… Pas op 7 mei 2021, ruim 5 maanden na de Kamervragen, volgt een antwoord van Bijleveld. In de brief komt 16 keer het woord ‘experimenteel’ voor, kennelijk om de indruk te wekken dat het LIMC slechts een experiment was. Dat staat uiteraard in schril contrast met de briefings die maandenlang door het LIMC naar diverse ambtelijke organisaties zijn verstuurd naar binnen- en zelfs buitenland (!). De ‘experimentele’ resultaten van het ‘experimentele’ LIMC zijn aantoonbaar door diverse organisaties in de praktijk gebruikt, en dat was illegaal. Uit de WOB-stukken blijkt dat het LIMC pas op 26 augustus 2020 is overgegaan tot beperking van haar ‘experimentele’ activiteiten, 7 dagen na de briefing van Bijleveld over BDM.

Uiteindelijk worden de taken van het LIMC stilgelegd door Ank Bijleveld. Een intern en extern onderzoek wordt aan de Kamer toegezegd. Van het interne onderzoek (de slager die zijn eigen vlees keurt) zijn nog geen resultaten bekend, niet erg verrassend uiteraard na het lezen van alle WOB-documenten. Het externe onderzoek is op 2 december 2021 door (tijdelijk) minister van Defensie Henk Kamp afgeschoten, dit tot verbijstering van de Kamer. Daarmee verdwijnt deze affaire in de doofpot. Ank Bijleveld kwam er vanaf met een excuusje en de uitvoerders zitten nog altijd op hun plek terwijl dit overduidelijk strafbare ambtsmisdrijven zijn.

Dat minister van Justitie Dilan Yeşilgöz nog iets uit te leggen heeft aan de Kamer moge ook duidelijk zijn… Hopelijk verslikt ze zich dit keer niet in haar ontkenning, zoals op 15 maart jongstleden, over het bestaan van overheidstrollen op social media. Uit alle WOB-stukken blijkt haar ongelijk. Minister van Defensie Kajsa Ollongren heeft ook iets uit te leggen, want een Landmacht die zich tegen het eigen volk keert is volstrekt onacceptabel.

Met dank aan vegtdoorceescees72, @danvandertuin en waukema. 

Waardeer jij onze artikelen? Ondersteun ons door middel van een donatie.

Verder Lezen

Keert de Nederlandse landmacht zich tegen haar eigen volk?

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

In het weekend van 12 en 13 maart ontstaat grote consternatie en verontwaardiging bij enkele Kamerleden omdat uit WOB-stukken (Wet Openbaarheid Bestuur) is gebleken dat zij in de Corona-periode door de overheid zeer gericht in de gaten gehouden zijn, waarbij zij met naam en toenaam in verslagen van het NCTV (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid) voorkomen. Dat zij niet de enigen zijn is al snel daarna duidelijk. Door verdergaand WOB-onderzoek door Twitteraars vegtdoor, ceescees72 en waukema is nu komen vast te staan dat de overheid heeft toegewerkt naar zogenaamde ‘mass-surveillance’, wat niets anders wil zeggen dan dat iedere beweging van iedere burger in Nederland door de overheid gevolgd wordt. En niet alleen op Twitter, Facebook of LinkedIn, maar ook door gebruikmaking van telefoongegevens, geavanceerde software en geesteswetenschappelijk onderzoek van teksten op Social Media.

Iedereen die op internet actief is, weet dat hij of zij ‘sporen’ achterlaat. Een voor iedereen toegankelijk Facebook-account is een open boek voor iedereen die erin rondneust. De redenatie van de meesten is ‘ik heb niets te verbergen, dus wat maakt het uit?’. Als u echter uw Facebook-account heeft afgeschermd en dit alleen nog maar toegankelijk is voor directe vrienden, dan heeft u er bewust voor gekozen die informatie alleen ter beschikking te stellen aan een selecte groep. Mag de overheid dan nog toegang hebben tot dat gedeelte?

In dat schemergebied is ook onze overheid actief, maar er is ook nog altijd zoiets als de privacywetgeving die een al te nieuwsgierige overheid wettelijke grenzen stelt. Acht dagen na de eerste persconferentie van Mark Rutte wordt officieel een team geformeerd onder de afkorting LIMC, wat staat voor Land Information Manouvre Centre. Officieus werd deze afdeling echter al opgericht op 3 december 2019. Dat is opmerkelijk omdat er toen nog geen sprake was van een ‘dreiging’ door Corona, die brak pas 4 maanden later uit, halverwege maart 2020, de eerste initiatieven zijn dus al vér voor december 2019 ontstaan. Ook is tot op heden nog altijd onbekend wie opdracht gaf tot oprichting van het LIMC.

Onderdeel van het LIMC zijn dataspecialisten, inlichtingenexperts en gedragskundigen. Het LIMC valt vreemd genoeg onder de Landmacht en niet bijvoorbeeld onder de Nationale Politie of de AIVD. Algemene doelstelling van het LIMC is het monitoren van de samenleving tijdens de Corona-crisis. Dat monitoren gebeurt niet op de klassieke manier met camera’s, maar volledig digitaal. Het betreft dan ‘alle beschikbare informatie uit open en semi-gesloten bronnen’. In vakjargon heet dat OSINT: Open Source Intelligence. U moet dan denken aan berichten van burgers op Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Fora, Blogs of YouTube. Bij ‘semi-gesloten’ bronnen gaat u zich zonder meer op glad ijs bevinden, want de bewuste keuze van de gebruiker om informatie af te schermen voor het grote publiek raakt aan de privacywet zodra overheidsinstanties zich hierin gaan verdiepen. Maar ook het ‘volgen’ van openbare informatie van individuen door autoriteiten raakt de privacywet. De wetgeving verbiedt dit zolang bijvoorbeeld een Openbaar Ministerie daar geen toestemming voor heeft gegeven op grond van een serieuze verdenking van onoorbaar gedrag.

Aan de top van het LIMC staat een militair die in Afghanistan gediend heeft en gedurende zijn Corona-missie het grijze gebied van wat mag en niet meer mag steeds verder oprekt, blijkt nu. Wettelijk gezien mag onderzoek bijvoorbeeld niet leiden naar individuen, toch gebeurt dat, blijkt uit de WOB-stukken. Sterker nog, mocht men ‘ongewild of onverhoopt’ stuiten op persoonsgegevens dan is dat geen probleem, ‘zolang deze gegevens maar niet worden verwerkt’ blijkt uit de stukken. Dat is opmerkelijk, aangezien menig ‘strijder’ in deze periode intimiderend bezoek krijgt van de Nationale Politie, waarbij nooit wordt aangegeven hoe zij aan hun informatie komen. De Nationale Politie blijkt echter informatie te gebruiken van wekelijkse verslagen die door het LIMC naar allerhande overheidsdiensten wordt verspreid. Bekend voorbeeld is Flavio Pasquino van Blckbx.tv die hier destijds verslag van deed. Hij zou ‘nepnieuws’ verspreiden. En inderdaad, het LIMC houdt zich officieel ook bezig met onderzoek naar wat zij ‘nepnieuws’ noemen. Maar wat nepnieuws is verschuift nogal in de tijd, wat eerst nog zogenaamd nepnieuws is blijkt achteraf toch vaak waar te zijn. Daarnaast houdt het LIMC zich bezig met, en ook dat blijkt uit de WOB-stukken, ‘het gericht beïnvloeden van de opvattingen en houding van de doelgroep’, ja, u leest het goed. Een voorbeeld hiervan zijn zogenaamde ‘trollen.’ Trollen zijn mensen die tegen betaling (in dit geval door de overheid) doelbewust op discussiefora, Twitter of bijvoorbeeld Facebook tegenovergestelde reacties geven, discussies laten ontsporen, mensen tegen elkaar opzetten of de sfeer verzieken. Dat hier heel duidelijk wettelijke kaders grof worden overschreden behoeft geen verder betoog, en dat ontgaat ook een aantal ambtelijke organisaties niet.

Opmerkelijk is een bijlage van het Ministerie van Defensie van 19 juni 2020. Hierin wordt expliciet gewezen op het overtreden van de wet door het LIMC in het kader van het onderzoek naar gedragsdynamiek. Dit onderzoek richt zich per definitie op groepen en individuen, en alleen de AIVD (Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst) en de MIVD (Militaire Inlichtingen en Veiligheid) beschikken over bevoegdheden en een wettelijke basis binnen zeer strenge kaders. Politie en Marechaussee hebben deze bevoegdheden op basis van het strafrecht. Het LIMC heeft echter geen enkele bevoegdheid en geen enkel mandaat. Zo circuleert vlak na de oprichting op 18 december 2019 een mail van de DJZ (Dienst Juridische Zaken) met het verzoek om contact op te nemen met de MIVD omdat schrijver dezes ‘een onbestemd gevoel’ krijgt bij de oprichting van het LIMC. Uit mailverkeer van 18 maart 2020 blijkt dat er discussie is tussen het LIMC en DJZ over de specifieke juridische grondslag. Er ontbreekt een wettelijk kader en het LIMC heeft geen wettelijke bevoegdheid tot deze verstrekkende vorm van onderzoek. In een mail van 20 maart 2020 van het LIMC, ze zijn dus inmiddels 3 maanden illegaal aan het werk, wordt duidelijk dat men nattigheid begint te voelen en men gaat op zoek naar een ‘geitenpaadje’. Zo probeert men de activiteiten te herbergen onder de kop ‘opleiding’ en niet als een daadwerkelijke operationele inzet. Ook wordt geopperd het LIMC onder te brengen bij een landelijke toezichthouder (in dit geval de Marechaussee) in het kader van ‘Militaire Steunverlening in het Openbaar Belang’. Dat blijkt niet alleen organisatorisch onmogelijk, ook blijkt er toestemming nodig van het Ministerie van Justitie. Eerder werd al schriftelijk geconstateerd dat de juridische basis ‘optimistisch uitgedrukt flinterdun’ is. Meest schokkende in de bijlage van het Ministerie van Defensie is echter de toepassing door Defensie van Behavioural Dynamics Methodology (BDM). Het baseert zich op inlichtingen over de doelgroep, analyse van die inlichtingen en vervolgens het gericht beïnvloeden van de opvattingen en houding van de doelgroep. Pardon? Schamper staat in de stukken van 19 juni 2020 van Defensie ‘bij de meeste mensen zal bij die omschrijving argwaan ontstaan, zeker als het wordt toegepast buiten de context van een militaire operatie.’ De omschrijving van BDM op Wikipedia is helder: ‘het uitvoeren van acties om de vijand te ondermijnen zonder dat fysiek geweld wordt gebruikt. Het doel kan zijn het bang maken van de vijand zodat deze niet meer terugvecht.’ Maar met wie is Defensie dan in gevecht? De eigen bevolking?

Het RIVM verlegt haar grenzen ook, zoals blijkt uit emailverkeer van 25 maart 2020. Zo zijn zij zeer geïnteresseerd in het Belgische softwarepakket ENDYM waarmee op basis van telecomdata bewegingen van de burger gevolgd kunnen worden. In de betreffende email is de ‘maar’ bij de uitleg of dit wel mag volgens de AVG… zwartgelakt… Eerder al werd het CBS op de vingers getikt omdat zij (illegaal) telecomdata verwerkte van Vodafone.

Blijkens emailverkeer op 28 mei 2020 mengt het RIVM zich ook in het geheel door het Ministerie van Defensie ondersteuning aan te bieden op het vlak van kunstmatige intelligentie op Social Media berichten. Het RIVM heeft op dat vlak veel meer expertise en ze bieden Defensie aan een ‘Letter of Support’ te schrijven zodat een samenwerking kan worden opgezet tussen Defensie, het RIVM, het KNAW (Koninklijke Academie van Wetenschappen) en het moederbedrijf van Cambridge Analytics in Wolverhamptom (UK). Door kunstmatige intelligentie ‘los te laten’ op geschriften op Social Media kunnen zeer snel patronen herkend worden van onwelgevallige teksten van willekeurige gebruikers, relaties tussen personen gelegd worden en verbanden gelegd worden. Dat verklaart ook de inmenging in het emailverkeer van het Meertens Instituut die gespecialiseerd is in geesteswetenschappelijk onderzoek. Het LIVM gebruikt onderdelen van het systeem enkele maanden, maar wederom ontbreekt ieder mandaat en wordt de privacywet grof geschonden.

Ondertussen gaat het LIMC gewoon door met haar activiteiten en verspreidt wekelijks haar rapporten. Op 12 juni 2020 blijkt plots uit WOB-documenten dat de ‘Militaire Steunverlening in het Openbaar Belang’ er toch is gekomen, onduidelijk is hoe. Duidelijk wordt nu wel dat men onder auspiciën van het NCTV (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid) te werk gaat en denkt de juridische grondslag gevonden te hebben in het NCTV taakbesluit. Men heeft echter twijfels of dit wel ‘WIV-proof’ (Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten) is… kortom, de zaak is juridisch nog altijd niet rond.

Op 25 juni 2020 volgt een interne schriftelijke waarschuwing van Defensie omdat bekend is geworden dat er contacten zijn tussen het LIMC en de Nationale Politie en het Openbaar Ministerie. In het schrijven wordt gewaarschuwd dat de Nationale Politie géén opdrachten aan het LIMC kan verstrekken waartoe zij zelf niet bevoegd is. Of ze desondanks al verstrekt zijn is niet duidelijk. 

In september 2020 gaat het LIMC iets opzichtiger de samenwerking zoeken met de Nationale Politie, vermoedelijk om meer draagvlak te creëren voor hun activiteiten en om gerichte ondersteuning te kunnen verlenen. Men kweekt in feite de behoefte en probeert er tweerichtingsverkeer van te maken waardoor hun bestaansrecht gerechtvaardigd kan worden. Daarnaast beschikt de politie wél over bevoegdheden waarvan het LIMC dan weer gebruik zou kunnen maken door middel van ‘samenwerking’. De truc die men uithaalt is door medewerkers van de Nationale Politie in te huren, blijkt uit stukken van 17 september 2020. Iedere donderdag ‘helpt’ de Nationale Politie het LIMC. Wat ze feitelijk doen is het mandaat van de politie misbruiken, maar men schrijft tegelijkertijd in dezelfde notitie dat onderzocht moet worden ‘onder welke voorwaarden informatiedeling mogelijk is’. Men zoekt bij het LIMC dus nog altijd naarstig naar een paraplu die hun activiteiten juridisch zou kunnen dekken. In november 2020 wordt in mailverkeer vastgesteld dat het LIMC zonder mandaat gestart is met het verzamelen van gegevens en dat een formeel verzoek van het bevoegd gezag volstrekt ontbreekt. Let wel, het LIMC is dus al operationeel vanaf december 2019, overtreedt willens en wetens alle wetten, en in november 2020 zijn diverse ambtelijke organisaties nog altijd aan het steggelen, terwijl de wetsovertreding helder is. De Commandant der Strijdkrachten krijgt opdracht om samen met DJZ (Dienst Juridische Zaken) onderzoek te verrichten om vast te stellen welke politiek bestuurlijke risico’s aanwezig zijn (geweest) bij het verzamelen, analyseren en bewaren van gegevens. In hetzelfde schrijven wordt het zelfs scherper gesteld: ‘Compliance is license to operate, er was geen juridische basis en toch is de Commandant Landstrijdkrachten (C-LAS) van start gegaan, dus de interne checks en balances binnen C-LAS hebben niet gewerkt. C-LAS heeft juristen overruled’ om daarna te vervolgen met ‘C-LAS is gewaarschuwd door DJZ en DGB/DSK dat er eerst juridische grondslag zou moeten zijn.’ Dit is een ongekend harde uitspraak over het illegaal functioneren van het LIMC.

Uit de WOB-stukken blijkt dat het LIMC pas op 26 augustus 2020 is overgegaan tot ‘beperking’ van haar ‘experimentele’ activiteiten. Welke ‘beperking’ is onduidelijk. In hoeverre zijn voor het LIVM verboden activiteiten ondergebracht binnen andere organisaties van de overheid en houden die zich wel aan de privacywet en bewegen zij zich binnen de kaders die de Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten van hen vereisen?

Ook nu nog, anno 2022, worden zeer regelmatig individuen door de Nationale Politie benaderd die zich ‘dwars’ gedragen, het trolgedrag op bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn gaat onverminderd door en in welke vorm en door welke ambtelijke dienst legaal of illegaal data wordt verzameld is onduidelijk. Verder WOB-onderzoek zal noodzakelijk zijn, maar tot dusverre zijn WOB-aanvragen tot ongeveer juli 2020 pas vrijgegeven, terwijl de beantwoording van WOB-aanvragen wettelijk door de overheid binnen uiterlijk 8 weken dient te worden beantwoord.

Resumé kan gesteld worden dat de Landmacht vér voor de Corona-crisis een dienst heeft opgericht die in december 2019 gestart is met activiteiten waarvoor men geen enkel mandaat had, waarbij op geen enkele wijze de AVG gerespecteerd is, diverse ambtelijke organisaties ernstige bedenkingen hadden, iedere waarschuwing dienaangaande is genegeerd, maar tegelijkertijd diensten als de Nationale Politie er gretig gebruik van hebben gemaakt. Er blijven ook nog een behoorlijk aantal vragen open staan: wie gaf bijvoorbeeld opdracht tot oprichting van het LIMC? Wat wist Ank Bijleveld werkelijk over het LIMC? Waarom werd het leger ingezet om de eigen bevolking te controleren? Waarom worden burgers bespioneerd die een onwelgevallige mening hebben op het overheidsbeleid? Waarom is er niet eerder ingegrepen toen duidelijk werd dat het LIMC bestaande wetgeving aan de laars lapte? Wat was de rol van het NCTV? Heeft het LIMC inmiddels een juridisch kader gevonden om de activiteiten te hervatten? In november 2020 was immers sprake van het ‘tijdelijk’ stilleggen van de activiteiten. Vragen die vooralsnog onbeantwoord blijven. Maar dat het LIMC onrechtmatig en buitenwettelijk haar taken heeft verricht staat als een paal boven water. Ministers en ambtenaren zitten nog altijd op hun plek, terwijl er overduidelijk ambtsmisdrijven zijn gepleegd. Als het bij de Toeslagenaffaire kan, kan het blijkbaar ook op Defensie.

Verder Lezen

Binnenland

Waarom doet de overheid (nog) niets aan de gasprijs? 

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

De gasprijs is opgebouwd uit een aantal componenten: uiteraard de (markt)prijs van het gas zelf, BTW en de zogenaamde ODE. De prijs van het gas wordt berekend per kubieke meter en is per verbruiker afhankelijk van het contract met de leverancier. Is er een vast contract afgesproken, dan ligt de prijs voor een vooraf bepaalde tijd vast. Is er een flexibel contract afgesproken, dan wordt de prijs tweejaarlijks aangepast. Door de snel stijgende marktprijs van gas zijn veel van deze contracten eind vorig jaar al door leveranciers opengebroken en zijn nieuwe prijzen afgesproken. Op dit moment is de prijs voor gas, afhankelijk van het contract, ergens tussen de 80 cent en € 2,79 per afnemer. De twee belastingen die daarna worden geheven zijn in overheidshanden. BTW wordt geheven over de gasprijs en is op dit moment 21%. De grootste factor is echter de ODE-belasting, 42 cent, en deze maakt de gasprijs in Nederland tot de zwaarst belaste van Europa. Maar wat is die ODE-belasting dan? ODE staat voor Opslag Duurzame Energie. De belasting is door toenmalig minister Kamp op een namiddag ingevoerd om de kosten van duurzame energie door de samenleving te laten betalen. Omdat deze kosten niet door de Rijksbegroting lopen kraaide er destijds geen haan naar. Ongeveer 50% van de ODE wordt gebruikt om biomassacentrales te subsidiëren, de andere 50% om windmolens aan te leggen. Van biomassacentrales weten we dat deze meer CO2 uitstoten dan kolencentrales en dat er kostbare bossen voor worden omgekapt die juist CO2 opnemen uit de atmosfeer. Het wrange is dat kolencentrales zijn gesloten omwille van de CO2-uitstoot, terwijl er bij de verbranding van biomassa nog meer CO2 vrijkomt. Nog wranger wordt het als u bedenkt dat bijvoorbeeld de kolencentrale in Geertruidenberg op dit moment nog maar 10% steenkolen verbrandt, en daarbovenop 90% hout verbrandt.

Wettelijk kunnen zij echter niets anders omdat er een plafond voor de kolenstook is opgelegd.Zou de overheid de bevolking tegemoet willen komen in de exploderende gasprijzen, dan hebben zij 2 knoppen om aan te draaien: de BTW en de ODE. Omdat door het gebruik van zonnepanelen veel minder belasting binnenkomt, heeft men nog niet zo lang geleden het argument gebruikt dat men het gebruik van gas wilde ‘ontmoedigen’ en een gedeelte van de belasting op elektriciteit overgeheveld naar de gasprijs. Nu deze onder druk staat wordt het wel erg moeilijk om aan de ODE-belasting te tornen. Dat zou tot direct gevolg hebben dat bestaande energiecentrales (kolen en biomassa) minder subsidie kunnen krijgen voor het verbranden van hout, en dat heeft weer gevolgen voor de elektriciteitsprijs. Dat de overheid aan deze kraan gaat draaien is erg onwaarschijnlijk omdat dan het hele klimaatbeleid ondergraven wordt. Blijft over de BTW. Die wordt geheven over de prijs van het gas, en het verschilt nogal of dat de BTW over 80 cent is, of over € 2,79. Of de overheid een dergelijke inkomstenbron gaat verlagen is nog maar de vraag; bij de benzine doen ze het tenslotte ook niet.

Frans Timmermans, die al 20 jaar kolencentrales heeft verguisd en biomassacentrales heeft gepromoot, komt op 3 maart 2022 met een wel heel opmerkelijke draai: “Kolen zijn geen taboe meer.” Timmermans neemt hiermee een voorschot op het (her)openen of langer in bedrijf houden van kolencentrales. Dit haalt enerzijds de druk weg bij gasgestookte energiecentrales door weer meer kolencentrales in te zetten, anderzijds verruimt het de mogelijkheid voor bestaande kolencentrales om minder hout te verstoken en daarmee de kosten van de ODE-uitgaven te drukken. Buiten het feit dat hier via een omweg wordt toegegeven dat het staande klimaatbeleid aan het kantelen is, is dit geen korte termijn-oplossing die verlichting van de lasten bij de burger zal opleveren. Het is dus voorlopig pijn lijden totdat de politiek een draai heeft gevonden die zonder gezichts- en inkomstenverlies medegedeeld kan worden.

Verder Lezen

Recent

Media14 uur geleden

NUcheckt: opzichtige misleiding door de media

NUcheckt komt op 24 mei 2022 met een ‘factcheck’. Zoals hier al eerder geschreven, is factchecken niet checken of er...

Video14 uur geleden

Indepen laat een zetel aan stemmen niet verloren gaan

Zelfs met ruim 67.000 handtekeningen weigert de Commissie van VWS onze petitie in ontvangst te nemen. Gelukkig waren de partijen...

Gezondheid2 dagen geleden

De whiskey-kast is nu leeg bij het RIVM: apenpokken op de A-lijst

Wanneer men zich nog het ‘whiskey-moment’ van viroloog Ab Osterhaus kan herinneren, waarin opzichtig de eerste Nederlandse besmetting met de...

Petitie1 week geleden

TEKEN DE PETITIE! DE ZEGGENSCHAP OVER NEDERLAND WORDT 23 MEI A.S. AAN DE WHO OVERGEDRAGEN

Teken deze petitie vóór 21 mei 2022, want volgende week gaat minister Kuipers over tot ondertekening en dan is het...

1 week geleden

Wie centen uitgeeft aan verkeerde prioriteiten, wordt beloond

Huilen, lachen of toch maar cynisch zijn? Het ministerie van VWS raakt onder Hugo de Jonge 5.1 miljard euro aan...

Video1 week geleden

GenZ Talks:  Talitha Muusse pleit voor ‘Great Reset’ cancelculture

In deze aflevering heeft Marijn een open en luchtig gesprek met ondernemer en voormalig presentatrice Talitha Muusse over de verhouding...

2 weken geleden

Opgepast! De coronawet verhuist naar de WHO

Als het linksom niet lukt, dan lukt het misschien wel rechtsom… het hele coronanarratief van lockdowns, een opgelegd verbod op...

Politiek2 weken geleden

Door de kokervisie van het RIVM vielen onnodig veel slachtoffers

De starheid van denken bij het RIVM wordt pijnlijk duidelijk na het lezen van dit uitgebreide artikel. Starheid van denken...

Economie2 weken geleden

Klaas Knot, geschikt of ongeschikt?

Autoriteit en vertegenwoordiger Klaas Knot is bij de meeste mensen bekend als de president van De Nederlandsche Bank (DNB) en...

Klimaat2 weken geleden

De overheidsklucht waarin de boeren verkeren

Stel u rijdt ’s middags om 2 uur op de snelweg A2 ter hoogte van Eindhoven en plots ziet u...

Trending

Steun onafhankelijk nieuws
This is default text for notification bar