Tot de kern. Zonder twijfel.

Volg ons via

Connect met ons

Economie

Frankrijk en Duitsland als regisseurs van de EU agenda & plan B als dit niet lukt

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Frankrijk speelt de tweede viool in de EU na vertrek Verenigd Koninkrijk

Frankrijk speelt, na Duitsland en na de Brexit, de tweede viool bij de aansturing van de EU agenda. Dit is het meest zichtbaar in de overeenkomst tussen Duitsland en Frankrijk over hun samenwerking om de EU verder te ontwikkelen en vorm te geven.

Het Duits-Franse Verdrag van Aken werd op 22 januari 2019 in die stad getekend door Merkel en Macron. In de inleiding van het verdrag geven beiden aan wat de redenen zijn om, naast hun bestaande verbondenheid in EU en NAVO verband, nog een specifieke bilaterale overeenkomst aan te gaan. Dit betreft “de overtuiging dat hun nauwe vriendschap van wezenlijk belang is geweest en zal blijven voor een sterkere EU”. Deze overeenkomst beschrijft voornamelijk de verdere plannen om de EU vorm te geven.

Frankrijk en Duitsland zien de EU mede als een verlengstuk van de VN

Op pagina 3 van de inleiding is te lezen dat beide landen bij willen dragen aan een mondiaal te vestigen orde waarvan het centrum door de Verenigde Naties wordt gevormd. Het juridische raamwerk van de Europese Unie moet daarbij aansluiten, vooral wat betreft de ambitieuze plannen om klimaatneutraal te gaan werken, biodiversiteit te bewaken en ecosystemen te beschermen.

Artikel 1 van de overeenkomst zegt dat beide landen hun samenwerking verdiepen waar het om de EU buitenlands beleid en defensie gaat. Ook spannen beiden zich in om de EU interne én monetaire markt te voltooien.

Het vooroverleg over gezamenlijk in te nemen standpunten binnen de EU

Artikel 2 meldt: Beide landen zullen, voorafgaand aan grote EU bijeenkomsten, elkaar consulteren over het innemen van gemeenschappelijke standpunten hiervoor. Bij de vertaling van Europees naar nationaal recht zullen ze die vertaling vooraf met elkaar afstemmen.

Artikel 3 geeft aan dat beide landen streven naar een Europa dat zelfstandig kan handelen als het om buitenlandse politiek gaat. Het artikel leest als een poging om onder het juk van de VS uit te komen in dit soort zaken.

Een gezamenlijke leger- en wapenindustrie naast het NAVO bondgenootschap

Artikel 4 spreekt over de gezamenlijke inzet van beide legers indien een van beide staten wordt aangevallen (een soort mini NAVO), de bijdragen aan een gezamenlijke Europese verdedigingsmacht en het verder ontwikkelen van een gezamenlijke wapenindustrie.

Artikel 5 behandelt het innemen van een vaste positie van de EU binnen de VN op vredesgebied.

Zeer belangrijk is de inspanning die Frankrijk zal gaan leveren om Duitsland als 6e permanente lid van de VN veiligheidsraad benoemd te krijgen. Tot dusver zijn dat; de VS, Rusland, China, het VK en Frankrijk. Duitsland zal dan het 6e lid worden.

Het akkoord van Parijs en VN Agenda 2030

In artikel 18 wordt aangegeven dat de beide landen een aantal nadere overeenkomsten zullen afsluiten waarmee ze een bijdrage willen leveren aan de wereld gezondheid en aan milieu- en klimaatbeveiliging. Meer specifiek zal het gaan om overeenkomsten waarmee het Parijs-akkoord (12 december 2015) en de VN Agenda 2030 tot uitvoering worden gebracht.

Artikel 20; de meest bizarre bepaling van de overeenkomst.

In het uitgebreide artikel 20 is besloten dat er aan een integratie van beide economieën wordt gewerkt tot een “Duits-Franse economische unie” die moet leiden tot een wederzijdse harmonisering van economische wetgeving. Daarvoor wordt een Duits-Franse financiële en economische raad in het leven geroepen. Deze wordt aangevuld met een raad van Duitse en Franse economische experts, welke beide regeringen zal adviseren op economisch gebied.

Tot slot wordt een gemeenschappelijke financiering opgezet voor de ontwikkeling van digitale technieken, AI en andere innovaties.

De merkwaardigste zaken op een rij

Het verdrag van Aken van 2019 lijkt primair een krachtenbundeling van Duitsland en Frankrijk om gezamenlijk de richting van de EU te gaan bepalen. Secundair bevat het tal van artikelen die gericht zijn op een volledige integratie van beide landen op economisch, wetenschappelijk, financieel en cultureel gebied. Dit soort bepalingen worden ook al nagestreefd in EU verband.

Als ik het allemaal zo lees, bekruipt me enerzijds een gevoel dat Duitsland en Frankrijk de EU, NAVO en VN onvoldoende zekerheden vinden bieden voor hun veiligheid en groei, en anderzijds dat deze twee landen voornemens zijn om de EU gezamenlijk verder in te richten en te sturen. Daarmee zou die EU meer een vehikel worden in het belang van Frankrijk en Duitsland, waarbij de andere 25 leden in een rol van volgelingen worden gedrukt. En als dat allemaal mislukt, dan hebben ze nog altijd hun gezamenlijke “mini Europa” op het gebied van economie, cultuur, industrie en financiën.

Wat al wél is gelukt; de voorzitter van de EU is een Duitse en die van de ECB een Française. Daar zouden beide landen toch wat meer zekerheid uit kunnen halen voor wat betreft ieders strategische doelen?

De volledige tekst van de overeenkomst is hier te vinden.

Verder Lezen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Binnenland

Pensioenwet: grondwet ondergeschikt aan politiek gewin PvdA en GroenLinks

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

Is de Grondwet nog in veilige handen bij het Nederlandse parlement? Kortetermijnbelang ging in de senaat bij het stemmen over de nieuwe pensioenwet boven zekerheid over zuiver staatsrechtelijk handelen. Het was nota bene hoogleraar politicologie Ruud Koole (PvdA) die voorkwam dat een twee derde meerderheid nodig was om die wet te aanvaarden.

Zo’n grote meerderheid (in plaats van een meerderheid van 51 procent of meer) is nodig als het parlement over zijn eigen inkomen stemt. Pensioen is uitgesteld inkomen, en SP-senator Tiny Kox kwam er vorige week achter dat iedereen dat tot dan toe over het hoofd had gezien bij het behandelen van de modernisering van de pensioenen. Alleen al over het concrete voorstel was toen meer dan honderd uur gedebatteerd.

Drie hoogleraren staatsrecht onder aanvoering van Wim Voermans stelden in een brandbrief aan de Eerste Kamer dat een twee derde meerderheid noodzakelijk is. Maar onder meer PvdA-senator Koole vond dat het aan de Eerste Kamer zelf is om dat te bepalen. Aangezien minister Schouten (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) door wilde pakken, waren er volgens Koole ’twee meningen’, en moest de senaat er dan maar over stemmen. Omdat de PvdA en GroenLinks met de coalitie voor de nieuwe wet zijn, volgens critici het ‘casinopensioen’ voorstel van Rutte-IV, gingen beide partijen voor een gewone meerderheid.

Daarvoor stemde ook Paul Rosenmöller van GroenLinks. Hij is bestuurder van het grootste pensioenfonds van het land, het ABP (van ambtenaren, leraren, politie). Dat is niet integer, vindt hoogleraar staatsrecht Paul Bovend’Eert. Ook Ria Oomen van het CDA draagt volgens hem dubbele petten. Zij reageerde als door een wesp gestoken. “Wij kunnen zelf heel goed bepalen wat integer is!”

De rechter mag wetgeving niet toetsen aan de Grondwet, de Eerste Kamer heeft dat ook niet gedaan. Mogelijk speelde mee dat GroenLinks en PvdA door het strategisch stemmen bij de verkiezingen voor de nieuwe Eerste Kamer samen met Rutte-IV een meerderheid hebben in de senaat, zodat Rutte nu een mogelijkheid heeft om te regeren zonder BBB, de grote winnaar van de Provinciale Statenverkiezingen.

Het is goed gebruik om eerst met de winnaar te gaan praten, maar Caroline van der Plas kan haar hand wel overspelen als ze te veel eist.

Evenwel is het beleid van de VVD-CDA-D66-CU coalitie, die haar meerderheid dankt aan de voorkeurstemmen voor het door de christendemocraten weggejaagde Kamerlid Pieter Omtzigt, de afgelopen jaren voor een béétje GroenLinkser om de vingers bij af te likken. Ook de PvdA gaat helemaal voor dure klimaatplannen, nu partijbaron Frans Timmermans hierover de scepter zwaait in de Europese Commissie. Daarmee ligt samenwerking over links meer voor de hand dan met BBB.

Voor de burgers in Nederland betekent dit dat niet alleen het pensioen van werkenden tussen de 35 en 60 jaar er waarschijnlijk op achteruit gaat, maar eveneens dat de koopkracht nu ook zware tijden tegemoet gaat.

De senatoren die afzwaaien nu de Eerste Kamer wisselt, zullen er geen last van hebben. Dankzij Rosenmöller en Koole is dat mooi even nog snel geregeld.

Verder Lezen

Binnenland

Nederland stopte met pensioensparen voor veteranen

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

Het kabinet blijkt vele miljarden te weinig hebben gespaard voor de pensioenen van militairen en oud-politici. Als de Eerste Kamer volgende week de omstreden Pensioenwet behandelt, kan eigenbelang dan ook wel eens de kop opsteken. Want als de wet wordt aangenomen, wil het kabinet voor enkel al de veteranen ineens 8,5 miljard euro in op de rekening van pensioenfonds ABP storten.

Dat kwam aan het licht in de voorjaarsnota, Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft er inmiddels Kamervragen over gesteld.  Door het niet inleggen konden de deelnemers van het pensioenfonds ook niet profiteren van rendementen. De problematiek speelt al 22 jaar.

Het is een pendant van de pensioenroof die aan het licht komt deze eeuw: in de jaren tachtig en negentig bulkte het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP) voor ambtenaren van het geld, zoveel dat het kabinet begon af te romen door geen premies meer te betalen. ABP is desondanks nog steeds een van de grootste pensioenfondsen ter wereld.

Maar de greep uit de kas bleef niet zonder gevolgen. Nadat rond 2010 de eerste grote golf babyboomers met pensioen ging en de kredietcrisis uitbrak, konden pensioenen niet meer geïndexeerd worden.

Nieuwe slachtoffers van pensioenroof dreigen nu de hardwerkende soldaten in de uitgeklede krijgsmacht te worden. Veteranen en zelfs nabestaanden moesten de media opzoeken om hun onvrede uit te spreken over die omgekeerde vlaggen die boze boeren ophingen. De emotionele veteranen lijken zowat het laatste  wapen dat nog in de gereedschapskist ligt van de Ruttedoctrine.

Het pensioengat was onder deskundigen wel bekend maar kon voor het grote publiek onopgemerkt blijven, omdat de overheid de verplichtingen pas bij pensioenleeftijd hoeft na te komen, en dan kan bijstorten. Maar dan is geen sprake van pensioensparen, maar van een Ponzi-schema: zodra de inleg stokt, raken de kassen leeg en stort het stelsel in. Ook de AOW wordt op deze manier gefinancierd.

Genoeg reden dus voor de Eerste Kamer om kritisch te zijn, maar het ziet er naar uit dat de vertrekkende senatoren nog snel even instemmen met de nieuwe pensioenwet. Die zorgt voor een gigantische stelselwijziging waarin de collectieve pot van een bedrijf(stak) wordt omgezet in individuele potjes voor afzonderlijke deelnemers. De berekeningen daarvoor zijn ondoorzichtig en straks als het plan in de huidige vorm doorgaat, nauwelijks aan te vechten door werknemers die benadeeld worden in de overgang. Na de overgang wordt de ontwikkeling van de beurs veel doorslaggevender voor de hoogte van het pensioen.

Nu al zijn Nederlandse pensioendeelnemers volgens Ab Flipse benadeeld door de torenhoge kosten van de pensioenuitvoerders. Maar individuele pensioenpotten zijn natuurlijk per definitie duurder om te beheren dan collectieve.

Heeft het kabinet met de plotse melding over zijn eigen pensioengat voor militairen en oud-politici nu een breekijzer in de vorm van chantage in handen?

Mocht de senaat overwegen in meerderheid tegen te stemmen, dan kan dat door het kabinet zo worden geframed, dat de storting van 8,5 miljard euro niet doorgaat, en daarmee het pensioen van de senatoren en andere politieke ambtsdragers minder kan groeien.

Politici horen zich afzijdig te houden van besluiten die hen persoonlijk raken. Maar als die gouden regel ergens op grote schaal in de wind wordt geslagen, dan is het wel in de Eerste Kamer.

Verder Lezen

Binnenland

3 grootste hobby’s overheid kan twee keer modaal niet eens opbrengen

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

Bij de overheid mogen ze úw geld uitgeven, allemaal legaal binnen geharkt met inkomstenbelasting, wegenbelasting, BTW, BPM, parkeerbelasting, waterschapsbelasting, onroerendgoedbelasting, accijnzen, milieubelasting, toeristenbelasting, assurantiebelasting, schenkbelasting, erfbelasting en ga zo maar door. Komen ze bij de overheid geld tekort omdat ze meer uitgeven dan dat er binnenkomt dan noemen ze dat het ‘begrotingstekort’. Ze geven meer uit dan dat er binnenkomt, structureel, ieder jaar weer. Probeer dat thuis maar eens… en probeer het vooral eens structureel.

Wie moeten dat geld voor die overheid dan ophoesten? U en ik, wie anders? Met een beetje pech gaat 52% van uw inkomen rechtstreeks naar Den Haag. Koopt u van het overgebleven geld een iPhone, dan gaat 21% daarvan ook nog eens naar Den Haag. Het bedrijf dat die iPhone aan u verkoopt betaald overigens geen belasting in Nederland, daarvoor hebben ze allemaal slimme dealtjes gemaakt met diezelfde overheid die het u wél afpakt. En over uw telefoonabonnement betaalt u weer BTW aan die meneer van het telefoonnetwerk, die weer miljarden heeft betaald aan de overheid om alleen maar de frequentie in de lucht te mogen gebruiken. En daar waar u keihard moet werken om uw geld te vergaren en vooral belasting te betalen, drukt de overheid het geld gewoon bij om de tekorten aan te vullen, met één druk op de knop… en u mag de rente daarover weer betalen. Nu die rente oploopt worden die kosten van dat bijgedrukte geld exorbitant.

We schrijven hier niets nieuws, u en ik weten dat, en we accepteren dat ook nog allemaal. We krijgen er een land voor terug met een goede infrastructuur, een goede gezondheidszorg, goed onderwijs en een goed politieapparaat dat boeven vangt, toch? Nou ja goede; de infrastructuur ligt zo ongeveer plat door de een of andere stikstofcrisis of anders wel door de files, de gezondheidszorg wordt kapot bezuinigd, het politieapparaat is overbelast en de kwaliteit van het onderwijs zakt ieder jaar weer een paar treetjes op de internationale ladder… dat zijn toch de pijlers onder een samenleving? Daarnaast hebben we een wooncrisis, een asielcrisis, een klimaatcrisis en een stikstofcrisis. En omdat we met de klimaatcrisis en de stikstofcrisis de wooncrisis weer doorkruisen, wordt de wooncrisis weer groter en daardoor de asielcrisis.

Hobby’s voeren de boventoon in de begroting

Als u de bewindvoerder die uw inkomsten en uitgaven beheert zou zeggen dat u van uw inkomsten een groot deel uitgeeft aan een paar hobby’s, en dat het echt ónmogelijk is daarop te bezuinigen, dan zou deze bewindvoerder pas écht gaan ingrijpen.

Bij deze overheid is dat niet het geval. Ze geeft vooral geld uit aan hobby’s waarvan het doel onduidelijk is, het resultaat onduidelijk, en de weg ernaar toe nog onduidelijker. Zo is er een ‘stikstofcrisis’ waarvoor 28 miljard (Oftewel: 28.000.000.000!) euro is ingeruimd, geld dat dus niet beschikbaar is voor infrastructuur, gezondheidszorg, burgerbescherming of onderwijs. Het doel is omschreven als ‘gezond en leefbaar’, het resultaat is niet uit te drukken in getallen of meetbaar, en de weg ernaar toe is volstrekt onduidelijk. Het resultaat is wel dat we al 4 jaar 100 km/h rijden, de boerenstand gedecimeerd moet gaan worden en de bouw niet vooruit kan. Nee, dan hebben we de hobby ‘klimaat’. Die hobby kost 28 miljard euro. Het doel is ‘CO2-reductie’, het resultaat is volgens ‘modellen’ 0,0007 graden mínder temperatuurstijging in Nederland en de weg ernaar toe is geplaveid met onzinnige contraproductieve zaken zoals kolenstroom-vretende elektrisch auto’s, CO2-uitstotende biomassacentrales, aardgas vretende (waar komt die stroom toch vandaan?) warmtepompen, overal niet-te-recyclen windmolens en een compleet ontregeld elektriciteitsnet. En de volgende hobby heet ‘asielindustrie’. Met de kraan open (77.000 asielzoekers dit jaar alleen al) ach en wee roepen terwijl een deel van de woningmarkt met voorrang wordt platgewalst. Wat die hobby mag kosten? 21.000.000.000 Euro per jaar!

En dan hebben we nog de post ‘missers’, de post ‘onvoorzien’ (dat heet alleen zo omdat alleen de betreffende minister het niet heeft zien aankomen, ieder ander wel) en de post ‘onbekend’, zijnde de miljardenuitgaven waarvan het bonnetje simpelweg zoek is.

Als samenleving hoesten we dit allemaal op. Iedere miljard (dat is dus 1.000 miljoen) euro die uitgegeven wordt moet opgehoest worden door de burger. Maar wat kost het nu ieder individu? Delen door 17 miljoen? Iedere miljard is dan bijna 59 euro per inwoner. 9,7 Miljoen mensen hebben betaald werk in Nederland, die andere 7,3 miljoen niet. Dan komt 1 miljard euro staatsuitgaven neer op 103 euro per werkende aan bijvoorbeeld inkomstenbelasting.

Voor een gezin waarbij beiden fulltime werken wordt het ‘stikstofprobleem’ dan 28 x 2 x 103 = 7.280 euro. Tel daarbij op het ‘klimaatprobleem’ van 28.000.000.000 euro (wederom 7.280 euro) en de asielindustrie van 21.000.000.000 euro (21 x 2 x 103) is 4.326 euro. Deze drie bedragen bij elkaar opgeteld komt op 18.886 euro voor een gezin met 2 fulltime werkenden met beiden een modaal salaris. Iemand met een modaal salaris (3.086 euro per maand) betaalt op jaarbasis ongeveer 6.400 euro aan loonheffing, voor beiden opgeteld dus 12.800 euro. Huh? Dus een twee keer modaal gezin komt al 6.000 euro aan loonheffing tekort om drie grote hobby’s van deze overheid te bekostigen? Dat klopt. Maar hetzelfde gezin geeft het niet weg geroofde geld uit aan wegenbelasting, BTW, parkeerbelasting, waterschapsbelasting, onroerend goedbelasting, accijnzen, milieubelasting, toeristenbelasting, assurantiebelasting, schenkbelasting, erfbelasting en ga zo maar door. Daar komt de rest vandaan, gemiddeld wel te verstaan. Bij Jan Modaal valt dus niets meer te halen, en ‘dus’ verzinnen ze in Den Haag weer nieuwe dingen. Zoals woningbezitters die al belasting betalen over de fictieve huurwaarde van hun woning nu ook nog eens extra belasting laten betalen over hun fictieve overwaarde. Niet dat ze die woning verhuren of verkopen, want dan komt de Belastingdienst pas écht langs, het is fictief, alsof u het zou verhuren of verkopen. De belasting is niet fictief, die moet u jaarlijks ophoesten. Of alle pensioenen overhevelen naar een casinopensioen om dat eerst af te romen alvorens het in een fonds te gooien waar de staat in kan gaan graaien. Dat pensioen is toch van u? Of nog wat extra belasting vanuit de EU voor het ‘klimaat’ op uw energiebonnetje. Allemaal middelen om nóg meer geld ‘legaal’ naar binnen te harken voor niet meetbare doelen, onmeetbare resultaten en een onduidelijk traject. Klimaatminister Jetten heeft het er maar moeilijk mee, want hij weet het ook niet meer. De vergaarde miljarden verdwijnen in een diepe put, en niemand weet meer waar.

Over iedere euro voor de gezondheidszorg wordt gesteggeld, maar het stoppen van de drie grootste volstrekt onbetaalbare hobby’s van deze overheid zijn onbespreekbaar. Met de oplopende rente is dit een gigantische tijdbom. Ergens klopt er iets niet.

Verder Lezen

Recent

Binnenland8 uur geleden

Kotter Job gesloopt, Rijk betaalt niet uit

Misdadig, zo zou je het bijna kunnen noemen, erkent Job Bout. ,,Ze pakken je schip af, maar ze betalen niet....

Binnenland1 dag geleden

Geheimzinnigheid rondom ‘Denktank Desinformatie’ fnuikend

Foto: Erik Akerboom (AIVD), Pieter-Jaap Aalbersberg (NCTV) en generaal Jan Swillens (MIVD) Zodra de overheid een commissie samenstelt is er...

Buitenland2 dagen geleden

Kennedy jr.: ‘Presidentskandidaat om van censuur af te zijn’

Presidentskandidaat in de Verenigde Staten Robert F. Kennedy jr. heeft zich vroeg aangemeld voor de verkiezingsstrijd om te voorkomen dat...

Binnenland2 dagen geleden

‘Denktank Desinformatie’ en ‘Vaccinatiealliantie’ steeds discutabeler

Foto: Erik Akerboom (AIVD), Pieter-Jaap Aalbersberg (NCTV) en generaal Jan Swillens (MIVD) Iedereen die het boek ‘1984’ van George Orwell...

Binnenland3 dagen geleden

Klimaatgeld gaat in rook op: deel 2

De klimaatbelastingen en -toeslagen op jouw energierekening gaan in Nederland vaak letterlijk in rook op: ook het verbranden van bos...

Binnenland3 dagen geleden

Halve bossen in verbrandingsoven met subsidie natuurherstel

Halve bossen gaan letterlijk in rook op door jarenlang achterstallig bosbeheer. Dit wordt betaald met natuurherstelsubsidies die binnenkwamen dankzij het...

Binnenland4 dagen geleden

Klimaatgeld gaat in rook op

De duurbetaalde belasting op gas en stroom verdwijnt in hoog tempo in de zakken van de vervuilende fossiele industrie. Ook...

Binnenland6 dagen geleden

Kuipers en De Jonge weigeren loftuitingen van samenleving

Na een uitermate succesvolle corona-aanpak blijven de loftuitingen van experts, de wetenschap en de bevolking achterwege, dat is opmerkelijk. Nu...

Binnenland1 week geleden

Natuurboer- in-nood ironisch genoeg buurman van machtig WEF

Natuurboer Marcel van Silfhout heeft ironisch genoeg het World Economic Forum (WEF) als buurman gekregen: ‘Ik ben niet gediend van...

Binnenland1 week geleden

Reddingsactie: natuurboer ziet droom de vernieling in gaan

Soms is dringend hulp nodig, moet je met de pet rond. Het oer-Hollands natuurboerenbedrijf GraanGeluk van Marcel van Silfhout is in...

Trending