Klimaat
EU misleidt Jan Modaal: ‘autorijden in 2035 onbetaalbaar’

Klimaatmisleiding, zegt rechtsblok EU: ‘Autorijden in 2035 voorrecht voor de rijken, voor middeninkomens wordt auto onbetaalbaar’
Het Europees Parlement heeft zojuist (dinsdag 14-02) in Straatsburg ingestemd met omstreden maatregelen, waarbij de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 wordt verboden. Iedereen moet elektrisch gaan rijden. ,,Groene waanzin” klonk het vanaf de rechterflank.
De Poolse Anna Zalewska van fractie ECR (waarbij ook het Nederlandse JA21 en SGP horen) denkt zelfs dat lobbycowboys smeergeld hebben geschoven om de nieuwe EU-regels erdoor te duwen. ,,Wie heeft betaald voor deze wet.’’
,,Dit wordt een ramp voor alle gezinnen’’, zei ze. ,,Dit is slecht voor de middeninkomen. Dit is een aanval op gewone mensen en op privé-eigendom.’’
‘Eigen auto’
Volgens Europarlementariër Rob Roos (JA21) én de SGP fractie (beide horend bij de ECR Groep, Europese Conservatieven en Hervormers) komt er door het verbod een inktzwart scenario op Nederland af. De gewone man kan in de toekomst geen auto meer betalen volgens hen. Die wordt te duur.
Autorijden wordt een uniek voorrecht voor de rijken, waarschuwen ook de andere rechtse partijen, zoals I & D (Identiteit & Democratie). ,,Het ideaal van ‘een eigen auto’ voor iedereen verdwijnt’’, ziet Rob Roos. ,,Hard werkende mensen kunnen straks geen auto meer kopen.’’
Toeslagen
Elektrische auto’s zijn in de toekomst naar verwachting onbetaalbaar voor de middeninkomens. Daarnaast worden er steeds meer én steeds hogere toeslagen verwacht voor het rijden in oude benzineauto’s die na 2035 nog wél mogen rondrijden. Tot ze écht ‘op’ zijn.
In het zicht van 2035 worden bovendien door critici veel meer wrakken op de weg verwacht aangezien steeds minder mensen een nieuwe, veel duurdere, auto zullen gaan kopen. Mensen blijven zo lang mogelijk rondrijden met hun oude auto, is de verwachting. ,,Meer auto’s zijn oud, en krijgen pech.’’
Europa staat volgens de conservatieven dramatische massaontslagen te verwachten. ,,Miljoenen banen in Europa staan op de tocht. De werknemers in de Europese auto-industrie worden in de steek gelaten. De VS en China schudden hun hoofd om deze groene waanzin.”
Maar volgens de linkse partijen moet Europa juist nú aan de gang met de ontwikkeling van EV’s, om de boot niet te missen. Werknemers in de auto-industrie moeten zich laten omscholen, zodat ze met elektrische voertuigen leren werken.
VVD
De Nederlandse Europarlementariër Jan Huitema (VVD) was rapporteur van het dossier. Hij is voldaan en dik tevreden dat het verbod eraan komt. Volgens Huitema kan de EU juist nu vooruit op het gebied van schone auto’s en bestelwagens. ,,Deze verordening stimuleert de productie van emissievrije en emissiearme voertuigen”, zegt hij. ,,Het bevat een ambitieuze herziening van de doelstellingen voor 2030. En een zero-emissie doelstelling voor 2035. Dit is cruciaal om in 2050 klimaatneutraal te zijn.’’
‘Smeergeld’
Europarlementariër Rob Roos vindt het echter, net zoals veel andere parlementariërs op de conservatieve rechterflank, extreem zorgelijk. Die spraken vandaag over klimaatmisleiding. Er zou volgens een aantal leden van het parlement, zelfs doelbewust een aanslag worden gepleegd op de Europese economie.
De Poolse Anna Zalewska van ECR eiste daarom, tevergeefs, een diep onderzoek naar corruptie rond de nieuwe wetgeving. ,,Wie heeft betaald om onze economie te vernietigen.’’
Ze eist onderzoek naar de cowboylobbyisten die mogelijk achter de schermen hun invloed uitoefenen, en volgens haar over lijken gaan vanwege hun belangen.
Eurocommissaris Frans Timmermans (PvdA) keek verheugd tijdens het debat. Hij is ervan overtuigd dat de nieuwe wetgeving heilzaam is voor het milieu, de biodiversiteit en het klimaat. Het transport en vervoer voor de gewone man zal volgens hem bereikbaar blijven. ,,We willen dat de mensen toegang houden tot betaalbare alternatieven. We geloven dat we het leven voor de consument gemakkelijker maken. De industriële revolutie voltrekt zich nu’’, zei hij.
Timmermans noemde het een ,,historisch akkoord’’. En volgens zijn linkse medestanders, geeft de wet slechts gehoor aan de jongere generatie, die de straat opgaat om het klimaat te redden.
Maar volgens de ECR, en leden van onder andere de fracties I&D, graaft de EU zijn eigen graf. ,,Er zijn mensen met weinig inkomen, die écht hun auto nodig hebben’’, zei de Fransman Philippe Olivier van de fractie I&D.
,,Een technologisch dwaalspoor’’, klonk het. Er werd gepleit voor meer sporenbeleid, waarbij naast de EV’s, een volwaardige plek is voor voertuigen aangedreven door nieuwe synthetische brandstoffen en waterstof.
Bovendien zijn elektrische auto’s niet eens goed voor het klimaat en het milieu, klonk het van alle kanten van de rechtse partijen.
Cijfers van de echte vervuiling door de opwekking van elektriciteit ontbreken. En de berekeningen díé er zijn kloppen niet, was de kritiek. ,,Dit is misleiding’’ zei Sylvia Limmer (groep Identiteit & Democratie).
Fabriekspijpen
Immers, de emissie van CO2 bij de uitlaat van de elektrische auto is nul. Maar de uitstoot komt eens te meer uit de fabriekspijpen in China waar de accu’s en batterijen worden geproduceerd.
,, Duizenden tonnen zwaar giftige stoffen worden uitgestoten bij het produceren van de batterijen voor deze elektrische auto’s. Nul emissie bestaat niet. Het verplaatst zich van de auto naar de fabrieken’’, aldus Limmer.
Ondertussen worden heel Afrika (Congo) leeggeroofd van zeldzame aardmetalen, zoals kobalt. En worden Afrikanen uitgebuit om het kobalt onder mensonterende omstandigheden te delven. ,,Dit is een egoïstisch project’’, aldus Aurélia Beigneux (I&D).
Voorlopig gelden de nieuwe Europese regels voor personenwagens en kleinere bestelbusjes. Maar in het parlement klonk vandaag vanuit links al strijdvaardig, dat in de toekomst ook de vrachtwagens eraan moeten geloven, en elektrisch moeten gaan rijden.
Er wordt gigantisch veel druk op de ketel gezet: In 2030 moet de helft van de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen en 55 procent van de personenauto’s zelfs al CO2-vrij zijn.
‘Ons mooie Nederland’
Europarlementariër Rob Roos heeft er een bittere nasmaak van. ,,Ik wil ons mooie Nederland behouden. Ik wil de vrijheid behouden. Daarom blijf ik mezelf verzetten tegen déze agenda.’’
Binnenland
Groene sloopzucht

Aan alle kanten regent het klachten over de kap van kerngezonde bomen. Gevreesd word dat de groene reuzen opgestookt worden in biomassacentrales. Want massa is kassa, maar de overheden ontkennen. Zorgen zijn er ook over het verdwijnen van bomen, in het licht van het klimaat. In Bergen aan Zee verdwijnt zelfs een heel bos.
,,Wie verzint dit?’’ Elisabeth van Heiningen, lid van het historisch platform in Dordrecht, lag er ’s nachts wakker van. Grote statige populieren aan de Laan der VN in haar stad gingen tijdens kap in rook op. De aanblik ging door merg en been. ,,Ik zei tegen mijn man dat ik hier absoluut een paar foto’s van ging maken. Dit is vreselijk. Wat voor lieden bedenken dit?”
Vergroenen door te kappen
Ook de Dordtse bomenridders, een groep die bomen beschermt, zijn overdonderd. Ze reageren boos: ,,Ambtenaren vertellen ons dat tot deze kap al jaren geleden is besloten, op basis van een ‘definitief ontwerp’ voor ‘upgrading’ van de entree van de stad. Waar verder geen mens van weet. Opnieuw wordt ons een prachtig plan voorgeschoteld tot vergroening van die entree van de stad, maar daarvoor moeten dan wel eerst vrijwel alle bestaande bomen sneuvelen. Vergroenen door te kappen? U leest het echt.’’
Wegkwijnen
Van Heiningen was afgelopen week op de been om op beeld vast te leggen hoe robuuste bomen werden omgelegd in opdracht van de gemeente. De gigantische bergen afgezaagde takken wegkwijnend. Rijke stammen versplinterd. ,,Groene sloopzucht’’, zei ze aangedaan.
Maar de Dordtse Bomenridders én Van Heiningen zijn momenteel zeker niet de enige in Nederland die zwaar schrikken van de grootschalige kap: vanuit het hele land slaken mensen op Twitter momenteel noodkreten nu er problemen zijn met het klimaat en ze met afgrijzen juist waarnemen hoe kerngezonde bomen grootschalig worden neergehaald. Het speelt In Leiden, Woudrichem en in Pijnacker. Ook vanuit Groningen zijn er klachten over teveel robuuste bomen die in de bloei van hun leven geveld zijn.
Biomassa
Het primaire doel zou volgens de overheden beslist niet zijn, om het hout op te stoken in de Nederlandse biomassacentrales. Maar critici zijn wantrouwig. Volgens hen heeft het wel degelijk alles te maken met de biomassawaanzin en zijn het smoesjes van de overheid.
Het kappen van hout is volgens een anonieme bron, werkzaam in de branche van biomassacentrales, een lucratief verdienmodel. Snoeihout wordt versnipperd en opgestookt. ,,Het speelt in Nederland, maar ook in België én in Italië. Waar ze complete bossen aan het leegroven zijn. Overal zie je stapels gekapt hout. Dit is geen toeval. Snoeihout is groene stroom. Het is een inkomstenbron. Hout levert geld op. Ze zijn krankjorum.’’
Eyecatcher
Gemeente Dordrecht laat echter weten dat de oude populieren langs de Laan der VN zijn geveld omdat de entree tot de stad rommelig oogt, en dringend verbeterd moet worden. De laatste mijl naar het centrum moet op die plek een betere eyecatcher worden.
De stammen zijn inderdaad opgestookt. ,,Er wordt bij zo’n kap wel gekeken naar manieren van hergebruik. Maar het ging hier om populierenhout. Dat is qua soort niet ideaal om er bijvoorbeeld bankjes van te maken. Omdat het wat zachter hout is. Het hout is daarom door de aannemer opgeruimd. Hij heeft het versnipperd en afgevoerd naar de biomassacentrale waar het gebruikt wordt om groene stroom van te maken,’’ aldus een woordvoerder van de gemeente Dordrecht.
En er komt ander groen voor terug. ,,Maar dát zijn kleine jonge bomen”, zegt Elisabeth van Heiningen spottend. ,,We hadden gezonde gróte bomen.’’
Verkapte redenen
De kapzucht komt notabene in een tijdperk waarop het vanwege klimaatverandering volgens de deskundigen alle hens aan dek is met bomen. Die kunnen immers met hun schaduw verkoeling geven op snikhete dagen.
Ze zijn bovendien een waardevolle bron van biodiversiteit, waar insecten, vogels en vleermuizen hun veilige habitat vinden. En het zijn de groene longen van de aarde.
Maar bomen zijn gewoon op grote schaal de klos. Het regent deze weken klachten op Twitter:
,,333 Bomen kappen voor rotonde bij Lammerschansweg en twee oude bomen weg bij de Ananas, omdat het fietspad geen bochtje mag krijgen”, luidt de zware kritiek op de gemeente Leiden.
In Den Haag sloegen bomenridders alarm over de kap van ruim 300 bomen. Een man met de nickname ’Drs. Buitenhof’ tweet dat hij het afgelopen jaar gewoon te vaak omgehakte stammen zag in het Haagsche Bos, de Bosjes van Pex, Meijendel, Clingendael en Landgoed Oosterbeek. ,,Voor de biomassa-hobby”, denkt hij.
‘Gooise Vrouwen voor Bomen’ voeren ondertussen actie tegen de massale kap van 4000 gezonde bomen in het Naarderbos die moeten wijken vanwege de aanleg van een geluidswal met zonnepanelen. ,,Dit wordt een ramp voor de natuur’’, aldus raadslid Paul Blom van de Partij voor de Dieren (PvdD) van de gemeente Utrechtse Heuvelrug.
Noord-Holland
En het kan nog gekker: maar liefst 13.000 dennen, een compleet bos, zal versplinterd gaan worden in het Noord-Hollandse duinreservaat bij Bergen aan Zee. Vele hectare bos moet verdwijnen, maar volgens de provincie Noord-Holland heeft de aanslag op het bos niks met biomassa te maken. Zij wil gewóón het authentieke landschap terug. Zoals het óóit was: met duinen waar zand kan stuiven. Dan zullen de temperaturen overigens, zo zonder schaduw, op snikhete klimaatdagen niet te harden zijn.
,,Aan de Noord-Hollandse kust staan de bomen in de uitverkoop om grijs stuifduin te creëren’’, schreef BBB. Die stelt in haar programma voor om de kap-plannen van de provincie te vernietigen. ,,Dat geeft hoop’’, aldus voorzitter Kees de Bakker van de Duinstichting, die strijdt voor behoud van de 13.000 dennen. Hij vindt de kap volkomen onnodig. ,,Deze dennen kunnen wel 400 jaar oud worden. Maar hiér gunnen ze hen het leven niet.”
Nu bieden de bomen verkoeling aan. ,,En ze zijn een huis voor zeldzame roofvogels als de wespendief, waarvoor de provincie Gelderland een windmolenpark op de Veluwe wél aanpaste.”
De stichting hield vorige week nog een picknickprotest. En ze dient een bezwaarschrift in, tegen de bomenkapvergunning die de gemeente Bergen op 24 februari heeft verstrekt.
‘Vliegtuigbommen’
Ook elders in het land gaan populieren, essen, wilgen en noem maar op, naar de ratsmodee. Neem de Alblasserwaard, ook wel aangeprezen als de mooiste polder van Nederland: rond de N214 grijpt de provincie Zuid-Holland momenteel stevig in, waarbij maar liefst 159 kerngezonde bomen met kettingzagen worden neergehaald.
Indrukwekkende robuuste stammen en kruinen zijn al afgevoerd. Langs de route is de verwoesting soms zelfs schokkend. Ook struiken zijn gewoon ruw aangetast.
Maar de ‘slachting’ van het groen heeft niks te maken met het voeden van biomassacentrales, bezweert het Provinciehuis, maar alles met veiligheid: ,,Er is een kapvergunning afgegeven voor het vellen van 159 bomen. De reden is een onderzoek naar niet ontplofte vliegtuigbommen’’, weet de woordvoerder.
Binnenland
CO2, de Holy Grail van de klimaatkerk

Alles draait om CO2 tegenwoordig, dientengevolge doen overheden al 20 jaar hun best om dit levensgevaarlijke CO2 te beperken. Sinds 1958 is het aantal deeltjes CO2 in de lucht gestegen van 315 naar 415 per miljoen deeltjes lucht. De oorzaak? De mensheid volgens de politiek. Volgens de wetenschappers zelf trouwens niet, die zeggen dat hooguit 5% door de mensheid komt, omgerekend zijn er dus 5 deeltjes per miljoen deeltjes extra bijgekomen in de afgelopen 65 jaar. Juist die 5 tweearmige CO2-moleculen extra (niet waarneembaar onder een microscoop) zorgen volgens de politiek momenteel voor de opwarming van de aarde. Die 95 andere moleculen bestaan wel, maar daar hebben we geen invloed op volgens de politiek; iets met oceanen, vulkaanuitbarstingen en zo. We hebben wél invloed op die 5, dus laten we ‘de oorzaak’ aanpakken (kuch). De echte wetenschap meet de laatste 8 jaar al een wereldwijde temperatuurdaling, maar dat geheel terzijde. We moeten vooral nú doorpakken tenslotte want de Armageddon-voorspellers, die in hun ooghoek die temperatuurdaling hebben gezien, voorspellen nu een ‘tipping point’, een ‘point of no return’. Die 5 moleculen extra zijn volgens diezelfde politiek grappig genoeg overigens verhandelbaar. Dus je kunt ze kopen om ze toch te mogen uitstoten. Dan stijgt de temperatuur net zo goed volgens diezelfde politiek, maar u heeft een aflaat gekocht bij de politiek en dan knijpt de politiek een oogje voor u dicht. Zo kunt u ervoor kiezen niet te vliegen, en die CO2-punten dan verkopen aan iemand die wél wil vliegen bijvoorbeeld. Naar analogie van de klimaatkerk komt er dan dus net zoveel CO2 in de lucht, warmt de aarde net zo snel op, maar u treft geen blaam want u heeft de ‘CO2-rechten’ tenslotte verkocht aan iemand met een dik gevulde portemonnee, een D66’er van de Rabobank bij voorkeur.
Er zijn in de afgelopen decennia talrijke ‘oplossingen’ door de politiek naar voren geschoven om het ‘CO2-probleem’ te reduceren en de temperatuur niet te sterk te laten oplopen. Denk aan biomassacentrales bijvoorbeeld, waarvan er inmiddels meer dan 200 staan in Nederland. De typische eigenschap van die biomassacentrales is dat ze 10% méér CO2-uitstoot hebben dan een kolencentrale. Geen idee waarom ze er staan, maar CO2-reductie leveren ze in ieder geval niet op, integendeel. De klimaatkerk wil zoveel mogelijk kolencentrales sluiten en vooral biomassacentrales in stand houden. Schizofrenie heet zoiets, of onschuldiger: klimaatblindheid. Elektrische auto’s dan? Er komt geen CO2 uit de elektrische auto tenslotte. Dat voor de stroom die nodig is om die elektrische auto op te laden vooral in de winter de vertrouwde gas- en kolencentrales nodig zijn schijnt iedereen over het hoofd te zien. En dat u eerst 700.000 kilometer moet rijden om de milieubelasting van een conventionele benzineauto te overtreffen is ook een beetje ongemakkelijk, afgezien nog van de milieuschade en kinderarbeid in de kobaltmijnen in Afrika. Daar volgt nog een excuus voor in de toekomst, evenals van de netwerkbeheerders als de hele wijk zonder stroom komt te zitten op een dagje zonder wind en zon. Laten we dan de warmtepomp omarmen, dat ding dat vooral in de winter de benodigde stroom uit de gas- en kolencentrale haalt. Een woning met zo’n warmtepomp noemt de klimaatkerk ‘klimaatneutraal’; geen idee waar die neutraliteit dan vandaan moet komen overigens. Ook nog iets over de zonnepanelen of de windmolens? Mensen die de feiten benoemen zijn ‘klimaat-ontkenners’ volgens de klimaatkerk en geen ‘corruptie-kenners’.
En in Nederland gaan we het klimaat redden? Natuurlijk niet zegt de politiek paniekerig, we doen het sámen. Samen met welke nog veel grotere ‘vervuilers’ dan? Met de VS? Of met China? Misschien met India samen? Niets van dat alles. ‘We’ doen het samen met niemand, behalve een paar landen zoals Noorwegen met waterkrachtcentrales of Frankrijk met kernenergie. Hebben wij die dan ook? Nou, over die kerncentrales mag niet gesproken worden, dat ligt wat ‘gevoelig’ bij de voorstanders van biomassa, elektrische auto’s en warmtepompen. En ons vlakke landschap leent zich wat moeilijk voor waterkrachtcentrales, ergens in Linne proberen we het een beetje. Maar voor wie doen ‘we’ het dan wel? We betalen ons inmiddels blauw aan CO2-heffingen op van alles en nog wat tenslotte? Onderzoeksinstituten daarentegen verdienen goudgeld aan adviezen en rapporten. Ook kantoortorens volgestouwd met ambtenaren met fancy titels verdienen er een dikke boterham aan en natuurlijk al die adviesbureautjes, ‘ingenieurs’ en ‘transitie adviseurs’. Dit hele perpetuum mobile van belanghebbenden, dat steeds verder uitdijt, is het zand in de raderen van de werkelijke wetenschap. De gepolitiseerde ‘wetenschap’ duldt namelijk geen weerwoord. Aan de bar, als wetenschappers onder elkaar, weten ze allemaal dat het bullshit is. Maar één verkeerd woord en hun hele carrière is ten einde, of het onderzoeksinstituut of de universiteit ontvangt geen inkomsten meer. En dus draait het circus door, want die éne simpele vraag willen ze allemaal niet beantwoorden: wat is de rol van 0,04% CO2 in de lucht die we inademen in de opwarming van de aarde als slechts 5% van de mensheid daarvoor verantwoordelijk is, terwijl we allemaal weten dat waterstof een véél belangrijkere rol speelt als broeikasgas? Dan wordt het stil. CO2 is de Haarlemmerolie om het CO2-perpetuum mobile draaiende te houden en voor H2O-belasting zijn de geesten nog niet rijp. Om voor de wolken in de lucht verantwoordelijk te worden gehouden is nog een brug te ver, maar voor 5 extra CO2 moleculen in de afgelopen 65 jaar voelt men zich verantwoordelijk en plakt men zich vast op de snelweg.
Klimaat
Boerenprotest: ‘Nederland wordt onrecht aangedaan’

,,Nederland wordt onrecht aangedaan’’, zei zaterdag een van de demonstranten tijdens het boerenprotest in Den Haag.
Indepen was zaterdag aanwezig bij de boerendemonstratie in Den Haag en maakte een filmpje met veel sfeerbeelden en korte interviews met demonstranten.
Mensen die uit het hele land waren toegestroomd uit solidariteit met de boeren, uitten aan Indepen hun grote zorgen. Ongenoegen en grote frustraties klonken er aan alle kanten over het verdrijven van de boeren, over de lijn van het Kabinet en over de rol van de media, over voedselzekerheid en over het eigendomsrecht wat aan het wankelen is.
‘Liegende premier’
,,Ik ondersteun de boeren. Als burger. Omdat ik het kabinet zat ben. Ik heb het over het Groningse gas. Ik heb het over de toeslagenaffaire. Ik heb het over een premier die alleen maar kan liegen. Wij zijn het zat’’, aldus een mijnheer.
Net als bij de andere grote demonstratie in Den Haag op dat moment, van klimaatactivisten van Extinction Rebellion, waren zaterdag óók bij het boerenprotest álle leeftijd en álle generaties ruim vertegenwoordigd. Er waren speeches en er klonk muziek. Er waren drankjes, patatkramen. Er waren vlaggen en ballonnen.
Vrijheid
Ouderen zeiden tegen Indepen dat zij opstonden voor de vrijheid én voor de voedselzekerheid van de jongere generaties: ,,Dat de boeren op deze manier weggewerkt worden is out of order. Wat moeten we doen als er geen voedsel meer is? Waar moet het voedsel vandaan komen?’’
,,Ons land wordt afgebroken’’, speechte Geert Wilders van de PVV op het podium. Er klonken ook speeches van onder anderen Patrick, de laatste palingvisser van Volendam, van Wybren van Haga van BVNL, politiek activiste Eva Vlaardingerbroek en van Thierry Baudet van FVD.
-
Documentaires1 week geleden
DOCU: STIK, Stof tot Nadenken
-
Gezondheid23 uur geleden
OMT-tapes blijven in kluis bij Ernst Kuipers
-
Gezondheid1 week geleden
Duitse regering: Zeer veel zware bijwerkingen coronavaccin
-
Politiek1 week geleden
Als BBB slim is maakt ze Vondelpark Natura 2000 gebied
-
Binnenland6 dagen geleden
De frikandel van Hugo begint aardig te knellen
-
Gezondheid1 week geleden
Factcheck Hugo de Jonge: ‘complottheorie’ blijkt afkomstig van Rekenkamer
-
Binnenland3 dagen geleden
Amsterdam wil auto ontmoedigen met ‘WEF-versperringen’
-
Klimaat1 week geleden
Elon Musk steunt Eva in strijd Dutch Farmers
Els Groeneveld
14 februari 2023 in 19:52
Het is allemaal om te janken
Wat zijn het smerige linkse idioten
Ik kan straks met mijn auto nergens eer heen
Op mijn leeftijd kan ik mij geen electrische auto aanscaffen
Ik vind het een grof schandaal
Vilseledd
14 februari 2023 in 19:52
Dan zullen ze wel hun wegen moeten beschermen, want dat gaat ‘Jan Modaal’ niet pikken.
Peter
22 februari 2023 in 16:36
Links tuig en het world economic schorem…. Ik heb er geen goed woord voor over.