Tot de kern. Zonder twijfel.

Volg ons via

Connect met ons

Klimaat

EU misleidt Jan Modaal: ‘autorijden in 2035 onbetaalbaar’

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

Klimaatmisleiding, zegt rechtsblok EU: ‘Autorijden in 2035 voorrecht voor de rijken, voor middeninkomens wordt auto onbetaalbaar’

Het Europees Parlement heeft zojuist (dinsdag 14-02) in Straatsburg ingestemd met omstreden maatregelen, waarbij de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 wordt verboden. Iedereen moet elektrisch gaan rijden. ,,Groene waanzin” klonk het vanaf de rechterflank.

De Poolse Anna Zalewska van fractie ECR (waarbij ook het Nederlandse JA21 en SGP horen) denkt zelfs dat lobbycowboys smeergeld hebben geschoven om de nieuwe EU-regels erdoor te duwen. ,,Wie heeft betaald voor deze wet.’’

,,Dit wordt een ramp voor alle gezinnen’’, zei ze. ,,Dit is slecht voor de middeninkomen. Dit is een aanval op gewone mensen en op privé-eigendom.’’

‘Eigen auto’

Volgens Europarlementariër Rob Roos (JA21) én de SGP fractie (beide horend bij de ECR Groep, Europese Conservatieven en Hervormers) komt er door het verbod een inktzwart scenario op Nederland af. De gewone man kan in de toekomst geen auto meer betalen volgens hen. Die wordt te duur.

Autorijden wordt een uniek voorrecht voor de rijken, waarschuwen ook de andere rechtse partijen, zoals I & D (Identiteit & Democratie). ,,Het ideaal van ‘een eigen auto’ voor iedereen verdwijnt’’, ziet Rob Roos. ,,Hard werkende mensen kunnen straks geen auto meer kopen.’’

Toeslagen

Elektrische auto’s zijn in de toekomst naar verwachting onbetaalbaar voor de middeninkomens. Daarnaast worden er steeds meer én steeds hogere toeslagen verwacht voor het rijden in oude benzineauto’s die na 2035 nog wél mogen rondrijden. Tot ze écht ‘op’ zijn.

In het zicht van 2035 worden bovendien door critici veel meer wrakken op de weg verwacht aangezien steeds minder mensen een nieuwe, veel duurdere, auto zullen gaan kopen. Mensen blijven zo lang mogelijk rondrijden met hun oude auto, is de verwachting. ,,Meer auto’s zijn oud, en krijgen pech.’’

Europa staat volgens de conservatieven dramatische massaontslagen te verwachten. ,,Miljoenen banen in Europa staan op de tocht. De werknemers in de Europese auto-industrie worden in de steek gelaten. De VS en China schudden hun hoofd om deze groene waanzin.”

Maar volgens de linkse partijen moet Europa juist nú aan de gang met de ontwikkeling van EV’s, om de boot niet te missen. Werknemers in de auto-industrie moeten zich laten omscholen, zodat ze met elektrische voertuigen leren werken.

VVD

De Nederlandse Europarlementariër Jan Huitema (VVD) was rapporteur van het dossier. Hij is voldaan en dik tevreden dat het verbod eraan komt. Volgens Huitema kan de EU juist nu vooruit op het gebied van schone auto’s en bestelwagens. ,,Deze verordening stimuleert de productie van emissievrije en emissiearme voertuigen”, zegt hij. ,,Het bevat een ambitieuze herziening van de doelstellingen voor 2030. En een zero-emissie doelstelling voor 2035. Dit is cruciaal om in 2050 klimaatneutraal te zijn.’’

‘Smeergeld’

Europarlementariër Rob Roos vindt het echter, net zoals veel andere parlementariërs op de conservatieve rechterflank, extreem zorgelijk. Die spraken vandaag over klimaatmisleiding. Er zou volgens een aantal leden van het parlement, zelfs doelbewust een aanslag worden gepleegd op de Europese economie.

De Poolse Anna Zalewska van ECR eiste daarom, tevergeefs, een diep onderzoek naar corruptie rond de nieuwe wetgeving. ,,Wie heeft betaald om onze economie te vernietigen.’’

Ze eist onderzoek naar de cowboylobbyisten die mogelijk achter de schermen hun invloed uitoefenen, en volgens haar over lijken gaan vanwege hun belangen.

Eurocommissaris Frans Timmermans (PvdA) keek verheugd tijdens het debat. Hij is ervan overtuigd dat de nieuwe wetgeving heilzaam is voor het milieu, de biodiversiteit en het klimaat. Het transport en vervoer voor de gewone man zal volgens hem bereikbaar blijven. ,,We willen dat de mensen toegang houden tot betaalbare alternatieven. We geloven dat we het leven voor de consument gemakkelijker maken. De industriële revolutie voltrekt zich nu’’, zei hij.

Timmermans noemde het een ,,historisch akkoord’’. En volgens zijn linkse medestanders, geeft de wet slechts gehoor aan de jongere generatie, die de straat opgaat om het klimaat te redden.

Maar volgens de ECR, en leden van onder andere de fracties I&D, graaft de EU zijn eigen graf. ,,Er zijn mensen met weinig inkomen, die écht hun auto nodig hebben’’, zei de Fransman Philippe Olivier van de fractie I&D.

,,Een technologisch dwaalspoor’’, klonk het. Er werd gepleit voor meer sporenbeleid, waarbij naast de EV’s, een volwaardige plek is voor voertuigen aangedreven door nieuwe synthetische brandstoffen en waterstof.

Bovendien zijn elektrische auto’s niet eens goed voor het klimaat en het milieu, klonk het van alle kanten van de rechtse partijen.

Cijfers van de echte vervuiling door de opwekking van elektriciteit ontbreken. En de berekeningen díé er zijn kloppen niet, was de kritiek. ,,Dit is misleiding’’ zei Sylvia Limmer (groep Identiteit & Democratie).

Fabriekspijpen

Immers, de emissie van CO2 bij de uitlaat van de elektrische auto is nul. Maar de uitstoot komt eens te meer uit de fabriekspijpen in China waar de accu’s en batterijen worden geproduceerd.

,, Duizenden tonnen zwaar giftige stoffen worden uitgestoten bij het produceren van de batterijen voor deze elektrische auto’s. Nul emissie bestaat niet. Het verplaatst zich van de auto naar de fabrieken’’, aldus Limmer.

Ondertussen worden heel Afrika (Congo) leeggeroofd van zeldzame aardmetalen, zoals kobalt. En worden Afrikanen uitgebuit om het kobalt onder mensonterende omstandigheden te delven. ,,Dit is een egoïstisch project’’, aldus Aurélia Beigneux  (I&D).

Voorlopig gelden de nieuwe Europese regels voor personenwagens en kleinere bestelbusjes. Maar in het parlement klonk vandaag vanuit links al strijdvaardig, dat in de toekomst ook de vrachtwagens eraan moeten geloven, en elektrisch moeten gaan rijden.

Er wordt gigantisch veel druk op de ketel gezet: In 2030 moet de helft van de nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen en 55 procent van de personenauto’s zelfs al CO2-vrij zijn.

‘Ons mooie Nederland’

Europarlementariër Rob Roos heeft er een bittere nasmaak van. ,,Ik wil ons mooie Nederland behouden. Ik wil de vrijheid behouden. Daarom blijf ik mezelf verzetten tegen déze agenda.’’

 

 

Verder Lezen

3 Comments

  1. Els Groeneveld

    14 februari 2023 in 19:52

    Het is allemaal om te janken
    Wat zijn het smerige linkse idioten
    Ik kan straks met mijn auto nergens eer heen
    Op mijn leeftijd kan ik mij geen electrische auto aanscaffen
    Ik vind het een grof schandaal

  2. Vilseledd

    14 februari 2023 in 19:52

    Dan zullen ze wel hun wegen moeten beschermen, want dat gaat ‘Jan Modaal’ niet pikken.

  3. Peter

    22 februari 2023 in 16:36

    Links tuig en het world economic schorem…. Ik heb er geen goed woord voor over.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Binnenland

3 grootste hobby’s overheid kan twee keer modaal niet eens opbrengen

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

Bij de overheid mogen ze úw geld uitgeven, allemaal legaal binnen geharkt met inkomstenbelasting, wegenbelasting, BTW, BPM, parkeerbelasting, waterschapsbelasting, onroerendgoedbelasting, accijnzen, milieubelasting, toeristenbelasting, assurantiebelasting, schenkbelasting, erfbelasting en ga zo maar door. Komen ze bij de overheid geld tekort omdat ze meer uitgeven dan dat er binnenkomt dan noemen ze dat het ‘begrotingstekort’. Ze geven meer uit dan dat er binnenkomt, structureel, ieder jaar weer. Probeer dat thuis maar eens… en probeer het vooral eens structureel.

Wie moeten dat geld voor die overheid dan ophoesten? U en ik, wie anders? Met een beetje pech gaat 52% van uw inkomen rechtstreeks naar Den Haag. Koopt u van het overgebleven geld een iPhone, dan gaat 21% daarvan ook nog eens naar Den Haag. Het bedrijf dat die iPhone aan u verkoopt betaald overigens geen belasting in Nederland, daarvoor hebben ze allemaal slimme dealtjes gemaakt met diezelfde overheid die het u wél afpakt. En over uw telefoonabonnement betaalt u weer BTW aan die meneer van het telefoonnetwerk, die weer miljarden heeft betaald aan de overheid om alleen maar de frequentie in de lucht te mogen gebruiken. En daar waar u keihard moet werken om uw geld te vergaren en vooral belasting te betalen, drukt de overheid het geld gewoon bij om de tekorten aan te vullen, met één druk op de knop… en u mag de rente daarover weer betalen. Nu die rente oploopt worden die kosten van dat bijgedrukte geld exorbitant.

We schrijven hier niets nieuws, u en ik weten dat, en we accepteren dat ook nog allemaal. We krijgen er een land voor terug met een goede infrastructuur, een goede gezondheidszorg, goed onderwijs en een goed politieapparaat dat boeven vangt, toch? Nou ja goede; de infrastructuur ligt zo ongeveer plat door de een of andere stikstofcrisis of anders wel door de files, de gezondheidszorg wordt kapot bezuinigd, het politieapparaat is overbelast en de kwaliteit van het onderwijs zakt ieder jaar weer een paar treetjes op de internationale ladder… dat zijn toch de pijlers onder een samenleving? Daarnaast hebben we een wooncrisis, een asielcrisis, een klimaatcrisis en een stikstofcrisis. En omdat we met de klimaatcrisis en de stikstofcrisis de wooncrisis weer doorkruisen, wordt de wooncrisis weer groter en daardoor de asielcrisis.

Hobby’s voeren de boventoon in de begroting

Als u de bewindvoerder die uw inkomsten en uitgaven beheert zou zeggen dat u van uw inkomsten een groot deel uitgeeft aan een paar hobby’s, en dat het echt ónmogelijk is daarop te bezuinigen, dan zou deze bewindvoerder pas écht gaan ingrijpen.

Bij deze overheid is dat niet het geval. Ze geeft vooral geld uit aan hobby’s waarvan het doel onduidelijk is, het resultaat onduidelijk, en de weg ernaar toe nog onduidelijker. Zo is er een ‘stikstofcrisis’ waarvoor 28 miljard (Oftewel: 28.000.000.000!) euro is ingeruimd, geld dat dus niet beschikbaar is voor infrastructuur, gezondheidszorg, burgerbescherming of onderwijs. Het doel is omschreven als ‘gezond en leefbaar’, het resultaat is niet uit te drukken in getallen of meetbaar, en de weg ernaar toe is volstrekt onduidelijk. Het resultaat is wel dat we al 4 jaar 100 km/h rijden, de boerenstand gedecimeerd moet gaan worden en de bouw niet vooruit kan. Nee, dan hebben we de hobby ‘klimaat’. Die hobby kost 28 miljard euro. Het doel is ‘CO2-reductie’, het resultaat is volgens ‘modellen’ 0,0007 graden mínder temperatuurstijging in Nederland en de weg ernaar toe is geplaveid met onzinnige contraproductieve zaken zoals kolenstroom-vretende elektrisch auto’s, CO2-uitstotende biomassacentrales, aardgas vretende (waar komt die stroom toch vandaan?) warmtepompen, overal niet-te-recyclen windmolens en een compleet ontregeld elektriciteitsnet. En de volgende hobby heet ‘asielindustrie’. Met de kraan open (77.000 asielzoekers dit jaar alleen al) ach en wee roepen terwijl een deel van de woningmarkt met voorrang wordt platgewalst. Wat die hobby mag kosten? 21.000.000.000 Euro per jaar!

En dan hebben we nog de post ‘missers’, de post ‘onvoorzien’ (dat heet alleen zo omdat alleen de betreffende minister het niet heeft zien aankomen, ieder ander wel) en de post ‘onbekend’, zijnde de miljardenuitgaven waarvan het bonnetje simpelweg zoek is.

Als samenleving hoesten we dit allemaal op. Iedere miljard (dat is dus 1.000 miljoen) euro die uitgegeven wordt moet opgehoest worden door de burger. Maar wat kost het nu ieder individu? Delen door 17 miljoen? Iedere miljard is dan bijna 59 euro per inwoner. 9,7 Miljoen mensen hebben betaald werk in Nederland, die andere 7,3 miljoen niet. Dan komt 1 miljard euro staatsuitgaven neer op 103 euro per werkende aan bijvoorbeeld inkomstenbelasting.

Voor een gezin waarbij beiden fulltime werken wordt het ‘stikstofprobleem’ dan 28 x 2 x 103 = 7.280 euro. Tel daarbij op het ‘klimaatprobleem’ van 28.000.000.000 euro (wederom 7.280 euro) en de asielindustrie van 21.000.000.000 euro (21 x 2 x 103) is 4.326 euro. Deze drie bedragen bij elkaar opgeteld komt op 18.886 euro voor een gezin met 2 fulltime werkenden met beiden een modaal salaris. Iemand met een modaal salaris (3.086 euro per maand) betaalt op jaarbasis ongeveer 6.400 euro aan loonheffing, voor beiden opgeteld dus 12.800 euro. Huh? Dus een twee keer modaal gezin komt al 6.000 euro aan loonheffing tekort om drie grote hobby’s van deze overheid te bekostigen? Dat klopt. Maar hetzelfde gezin geeft het niet weg geroofde geld uit aan wegenbelasting, BTW, parkeerbelasting, waterschapsbelasting, onroerend goedbelasting, accijnzen, milieubelasting, toeristenbelasting, assurantiebelasting, schenkbelasting, erfbelasting en ga zo maar door. Daar komt de rest vandaan, gemiddeld wel te verstaan. Bij Jan Modaal valt dus niets meer te halen, en ‘dus’ verzinnen ze in Den Haag weer nieuwe dingen. Zoals woningbezitters die al belasting betalen over de fictieve huurwaarde van hun woning nu ook nog eens extra belasting laten betalen over hun fictieve overwaarde. Niet dat ze die woning verhuren of verkopen, want dan komt de Belastingdienst pas écht langs, het is fictief, alsof u het zou verhuren of verkopen. De belasting is niet fictief, die moet u jaarlijks ophoesten. Of alle pensioenen overhevelen naar een casinopensioen om dat eerst af te romen alvorens het in een fonds te gooien waar de staat in kan gaan graaien. Dat pensioen is toch van u? Of nog wat extra belasting vanuit de EU voor het ‘klimaat’ op uw energiebonnetje. Allemaal middelen om nóg meer geld ‘legaal’ naar binnen te harken voor niet meetbare doelen, onmeetbare resultaten en een onduidelijk traject. Klimaatminister Jetten heeft het er maar moeilijk mee, want hij weet het ook niet meer. De vergaarde miljarden verdwijnen in een diepe put, en niemand weet meer waar.

Over iedere euro voor de gezondheidszorg wordt gesteggeld, maar het stoppen van de drie grootste volstrekt onbetaalbare hobby’s van deze overheid zijn onbespreekbaar. Met de oplopende rente is dit een gigantische tijdbom. Ergens klopt er iets niet.

Verder Lezen

Binnenland

Petitie tegen natuurramp op Noordzee: 30.000 windmolens

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

Een groep zwaar ongeruste Nederlandse burgers verzet zich met een petitie tegen de bouw van 30.000 windmolens XL in de Noordzee.

De molens zullen een rampzalig effect hebben op onze zee, zo stellen de actievoerders. Die waarschuwen dat de enorme natuur in onze zilte zee verwoest wordt. Vogels, vissen en de zeezoogdieren worden immers door de totale industrialisatie wreed verjaagd. ,,Ik gebied u de Noordzee open te houden voor al wat er leeft: de vogels, de vissen, de zeezoogdieren, de planten en de mensen. Het is niet aan u om de natuur en nijverheid van de huidige en komende generaties te vernietigen’’, aldus de groep mensen die pleit voor alternatieve energiebronnen zoals kernenergie.

De petitie is onbekend, en heeft tot nu toe weinig aandacht gekregen in de media. Maar ze heeft al dik 5000 handtekeningen binnengekregen.

Het gigantische windmolenpark, met tienduizenden molens voor de kust van Nederland, doorlopend naar Duitsland en zelfs richting Denemarken, moet van het kabinet de belangrijkste energiecentrale van Europa worden. Minister Rob Jetten (D66) is lyrisch over het plan.

Maar de actievoerders zijn vooral verbijsterd. Nu het kabinet en de Europese commissie de mond vol hebben over biodiversiteit en natuur, en ondertussen extreme schade op de Noordzee aanrichten.

,,Laat de zee, zee zijn. En niet tot industriegebied verworden’’, is de dringende oproep.

Bij de petitie hebben de initiatiefnemers een kaartje toegevoegd op internet, waarbij met een rode slider ervaren kan worden hoe groot de inbreuk is van alle fabrieken. De Noordzee, altijd Nederlands trots geweest, zal qua beleving in de toekomst zelfs niet onderdoen voor zware industriegebieden zoals de Botlek of Europoort in het Rotterdamse havengebied.

Er komen kunstmatige eilanden, met centrales voor waterstof. De zeebodem wordt vol geslagen met leidingen, zware funderingen en pijpen. Er komen 30.000 windmolens, gemaakt van zware metalen en coatings met PFAS, maar ook olie, plastics en polyesters. Het is niet duidelijk hoe de windmolens aan het einde van hun levensduur geruimd gaan worden. Waar gaan alle giftige stoffen en het fijnstof naar toe, vragen criticasters zich bezorgd af.

PFAS, een belangrijke basis voor de windmolens, is ondertussen persistent en creëert een voor eeuwige vervuiling. De stof staat op de lijst van Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) omdat het zwaar verdacht kankerverwekkend is. De EU wil PFAS in de toekomst gaan verbieden.

De actiegroep heeft foto’s bij haar petitie gevoegd van windmolens met daaronder de afgeslagen kopjes en vleugels van vogels. Verwoest door de wieken. De burgers waarschuwen dat de Noordzee een slagveld wordt.

https://ikdeburger.nl/project/ik-verbied-het-kabinet-en-parlement-om-van-de-noordzee-een-industriegebied-te-maken/#:~:text=Hierbij%20verbied%20ik%20het%20kabinet,en%20komende%20generaties%20te%20vernietigen

 

Verder Lezen

Binnenland

Tranen voor kapitaalvernietiging kottervloot

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Foto: Rypke Zeilmaker

Van 1 september 2022 tot en met 31 juli dit jaar worden in totaal 78 nog moderne vissersboten gesloopt, meer dan een kwart van de Nederlandse kottervloot van 284 schepen. De visserij moet van de Rutte-regering ruimte maken voor windmolens op de Noordzee. Ook zorgt de Brexit vanaf 2025 voor lagere quota voor Nederlandse platvissers. Nu worden ’s werelds beste visserijschepen tot schroot vermalen voor 150 miljoen euro Europese Brexit-subsidies.

Indepen nam op de Dag van de Arbeid, 1 mei een kijkje bij sloopbedrijf Hoeben Metaal aan de Oslokade in Kampen. Hier werden al 28 schepen onder behandeling genomen, nadat ze via de IJssel naar hun laatste rustplaats vaarden. De kajuit van de UK148 Lunar is al los gesneden en op de kant gezet. Schipper Louwe de Boer had in februari 2022 nog nieuwe gieken op zijn schip gezet in de haven van Harlingen. In augustus 2022 was de UK148 uitgevist en sloopkandidaat. Inmiddels volgden 78 andere kotters waar het financiële water aan de lippen stond.

De UK 152 Solar (bouwjaar 1989) ligt nog voor de kade, klaar om uit het water getild te worden om daar ontmanteld te worden. Verderop staat Maria uit Urk al opengewerkt op de kant. Het hele ‘huis’ van de mannen op zee is van buiten zichtbaar met de losgerukte isolatiematerialen over het terrein uit gewerkt. De UK19 Marja Netty, ook van Urk ligt er uiteengereten naast. Eenzaam op de kant het restant van de Simon Senior uit Den Helder. Zou Senior zich in zijn graf omdraaien?

De vissers raakten financieel onder water dankzij de hoge brandstofprijzen na 2020. Dankzij investeringen in de elektrische pulsvisserij in 2014, konden zij aanvankelijk de helft van hun brandstofkosten besparen. Maar deze besparende vismethode werd in 2021 verboden door Brussel. Het oude vistuig moest er weer op, een investeringsverlies van meer dan een half miljoen euro per schip. Plots, met historisch hoge dieselprijzen, moesten de vissers meer geld aan dieselolie uitgeven dan er aan vis-inkomsten bij kwam op een visreis. Schepen bleven najaar 2021 en voorjaar 2022 daarom maanden aan de kant liggen. Zij draaiden het eerste kwartaal van 2022 een slordige twintig miljoen euro verlies.

De sanering is een historisch grote kaalslag. De producentenorganisatie voor vissers in Den Helder werd opgeheven, de vloot van Texel halveerde. De Urker vloot verliest in 1 klap tientallen schepen. Diverse vissersfamilies kwamen voor de sloop nog afscheid nemen van hun schip, als vorm van rouwproces. Schippers lieten al hun tranen de vrije loop.  Met hun eigen visserij-actiegroep EMK (eendracht maakt kracht) voerden zij als ‘vissers voor een vrije zee’ sinds 2015 actie tegen lastenverzwarende regels uit Brussel en Den Haag. Tweemaal vaarden tientallen kotters met een visserij-armada uit voor protest, de havens van Rotterdam en Amsterdam in. Petities in Brussel, een brandbrief aan Koning Willem Alexander. Het mocht alles niet baten.

Windmolens vóór visserij
De Rutte-regering weigerde de kottersector met tijdelijke brandstofsteun tegemoet te komen, ondanks herhaalde smeekbrieven van hun Vissersbond. De Franse regering deed dat wel tot tweemaal toe, met geld uit een daartoe gereserveerd coronasteunfonds. De Rutte-regering gebruikte de financiële kopzorgen van vissers, om ze tot vlootsanering te dwingen. Met 150 miljoen euro uit het Brusselse Brexit Adjustment Reserve (BAR) moesten vissers hun schip maar laten slopen, aldus het Ministerie van LNV.

Zo wilde dat ministerie het totale tonnage van de vloot drastisch verkleinen. Daarmee nam het ministerie een voorschot op de Brexit, waardoor er per 2025 minder visquota beschikbaar zijn voor Nederlandse vissers. Ook krimpt het visgebied, doordat kotters niet meer voor de Engelse kust mogen vissen. Daarnaast eist de Agenda Noordzee 2030 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Ministerie van Klimaat ruimte op voor de bouw van duizenden windmolens. En daar bovenop voorziet de Green Deal van Frans Timmermans in de sluiting van 30 procent visgebied voor 2030. ‘Natuurbescherming’, aldus die zogeheten ‘Biodiversiteitstrategie.’

Voor een zeevarende natie als Nederland, verdwijnt zo de visserij als cultureel en economisch icoon steeds verder op de achtergrond. Die trend past bij de internationale politiek van ‘transitie’ en ‘duurzaamheid’, waar Den Haag al 20 jaar in voorsorteert. In 2003 veranderde bijna symbolisch de ‘V’ van ‘Visserij’ bij het Ministerie van LNV in ‘voedselkwaliteit’. Het oude Rijksinstituut voor Visserij Onderzoek (RIVO) in IJmuiden veranderde haar naam in Imares, en heet nu Wageningen Marine Research. (WMR) Was bij het RIVO de opbrengst van visserij en vistechniek het enige speerpunt. WMR richt zich op wat international finance ‘de Blauwe Economie’ noemt. Aquacultuur, ecologie en windenergie zijn daar speerpunten. WMR voert ook onderzoek uit voor plaatsing van windmolens op zee, platvisserij is geen Wageningse prioriteit meer.

Onklaarverklaring
Vlootvernietiging is ditmaal het expliciete doel, zo ontdekken we bij Hoeben in Kampen. Opvallend, de brug van de UK197 Noorderlicht die voor de kant ligt, is met naastgelegen kotters geheel ingedeukt. Dit blijkt een expliciete eis van de Rijksoverheid haar ‘Rijksdienst voor Ondernemend Nederland’ (RVO), die de aanvragen voor sloopsubsidies behandelt. “De vissers moeten aan de RVO voor hun subsidie-aanvraag laten zien dat de kotter onklaar is gemaakt”, vertelt een medewerker van het sloopbedrijf. “Er mag geen onderdeel hergebruikt worden, en dus moeten wij de kajuit kapot maken. De RVO neemt er geen genoegen mee dat je als vissers alleen de tuigen en giek ontmantelt.”

Die eis maakt deel uit van de zogenaamde ‘Onklaarverklaring Saneren van vissersvaartuigen’. Zonder sloopverklaring van Hoeben geen subsidie. Per bruto tonnage gesloopte kotter, kunnen vissers met grote kotters subsidie aanvragen van 4835 euro, met als te vergoeden basisbedrag 262.578 euro. Kleinere kotters krijgen 6780 euro subsidie per Bruto Tonnage (BT) dat uit de vloot verdwijnt. Na het onklaar maken van het schip, en uitschrijving als actief visser, moeten zij acht weken wachten op bevestiging door de RVO. Het hele sloopproces en onklaar maken mag van de RVO tot uiterlijk 31 juli dit jaar duren.

Vervolgens moeten vissers 13 weken op RVO wachten om te horen welk subsidiebedrag ze toegekend krijgen. Daarvan moeten de vissers vervolgens de opbrengst van de sloop terugstorten aan de overheid. Vervolgens mogen ze vijf jaar lang geen visserman meer zijn. “Aan de ene kant is het zonde voor de vernietiging van zulke nog goede schepen.”, stelt de Hoeben-medewerker, zelf getrouwd met een vrouw uit een Urker vissersfamilie, gouden kotteroorbellen in.  “Aan de andere kant, als het dan gebeurt kunnen ze het beste bij ons terecht. We proberen voor de veertig vissers waarmee wij contact onderhouden er het beste uit te halen.”

Stilzwijgen
Op het sloopterrein lopen naast ZZP-slopers met slijptol diverse vissers rond, die als bemanningslid op 1 van de te slopen schepen hadden gevaren. Eén van hen is een typische Urker, met gouden kotteroorbel. Hij scharrelt rond en neemt een onderdeel van een radar mee, een rode kunststof koepel. “Alleen al zo’n onderdeel is nog honderd euro waard”, stelt hij met nauwelijks verhulde woede. “Dit is pure kapitaalvernietiging dit, en ze hebben dit al 20 jaar terug in gang gezet’. De oud-visserman met gehaktbal op de scheepspet verwijst naar de gestage teloorgang van de kottervloot. Van 2003 tot 2021 verdwenen al honderd schepen door sanering. Dat was vooral om de vlootcapaciteit af te stemmen op  Europees visserijbeleid.

Maar deze ronde is historisch ongekend, en heeft vooral te maken met Europese politiek van ‘vergroening’ en ‘voedseltransitie.’ Of de subsidie ook op tijd binnenkomt is nog maar de vraag. Diverse vissers die al sinds oktober 2022 in de saneringsregeling stapten wachten nog steeds op geld. “Er hoeft er maar 1 letter verkeerd in je aanvraag te staan, en je kunt zo weer de RVO-molen in en nog eens 13 weken extra wachten”, stelt de Hoeben-medewerker. Daarnaast is de opbrengst van de subsidie discutabel. De Belastingdienst eist ook nog een deel van het bedrag op.

Een aantal vissers, waaronder de Urker visser Jurie Post van de Uk137 besloot daarom tegen de trend in te gaan. “Niet slopen maar kopen”, stelt hij. Met nog een zoon als opvolger kocht hij een Texels vaartuig bij zijn eigen kotter, waar die TX1 anders de sloop was ingegaan. Maar hier in Kampen, gaat de slijptol in een stuk Nederlands erfgoed, met stilzwijgende goedkeuring door traditionele media. “We hebben bij aanvang van sloop nog een persbericht rondgestuurd”, stelt de Hoeben-medewerker. “Nul respons. Media ze zijn er niet in geïnteresseerd, of willen er niets van weten.”

 

Verder Lezen

Recent

Binnenland3 uur geleden

AIVD over kabinet: opstappen

Volgens inlichtingendienst AIVD kan politiek Den Haag bij veel meer mensen onvrede over de overheid wegnemen, dan alleen bij een...

Binnenland2 dagen geleden

TNO had maand voor pandemie al nepnieuws-bot gereed

TNO heeft in de maanden voorafgaand aan de uitbraak van COVID-19, in het diepste geheim een eigen surveillancetool voor social...

Binnenland2 dagen geleden

De D66-traan als wapen werkt niet in een lege kerk…

Er is iets merkwaardigs aan de hand in dit land. Daar waar ‘de traan’ bij menig gevoelig mens tot compassie...

Binnenland4 dagen geleden

Als de kat van huis is, dansen de muizen op tafel, vaarwel Kaag!

Wanneer wordt het tijd om de pijp aan Maarten te geven? Bij dagelijkse bedreigingen door moslimfanatici, waarmee het OM vervolgens...

Buitenland4 dagen geleden

Staat pakt jackpot op online gokmarkt: nu reclameverbod

De politiek gaat het adverteren voor online kansspelen aan banden leggen, maar voor die tijd heeft de staat eerst de...

Binnenland5 dagen geleden

Coronawet en pensioenwet, wél voor de burger, maar niet voor politici?

Zodra wetten en regels door machthebbers worden bedacht voor de burgerij, maar deze niet gelden voor henzelf, dan stinkt het...

Binnenland5 dagen geleden

Sorry, dit landsbestuur is compleet failliet

‘Sorry’ is het hoogst haalbare in het huidige politieke bestel. Zorgden in het verleden een verloren gegaan bonnetje of een...

Binnenland7 dagen geleden

Vertrekkende senaat: farmaceutische belangen boven burgers

Farmaceutische bedrijven hoeven niet op de proppen te komen met onderzoeksgegevens die het parlement nodig heeft voor het evalueren van...

Binnenland1 week geleden

Vaccinatieschadeclaim, alleen Scrabble vaart er wel bij

Nu de eerste claims binnenkomen over vaccinatieschade lijkt er een grote groep verbaasd over het feit dat de overheid geen...

Binnenland2 weken geleden

Nederland stopte met pensioensparen voor veteranen

Het kabinet blijkt vele miljarden te weinig hebben gespaard voor de pensioenen van militairen en oud-politici. Als de Eerste Kamer...

Trending