Tot de kern. Zonder twijfel.

Volg ons via

Connect met ons

Klimaat

Elektrische auto stoot 40% meer CO2 uit

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

De auto-industrie is het afgelopen decennium door wetgeving gedwongen schonere motoren te ontwikkelen. Dat dit technisch niet altijd haalbaar was, maar op papier wel, moge duidelijk zijn met de ‘sjoemel-diesel’. 90 Gram CO2 per kilometer kon voor een fabrikant een goudmijntje worden, 91 gram per kilometer de nekslag. De bijtelling betalende consument werd lekker gemaakt door een lage(re) bijtelling en koos nadrukkelijk voor de ’90 gram-modellen’.

Elektrische auto klimaatvriendelijk?

De elektrische auto wordt vanuit overheden nog eens extra gesubsidieerd vanuit de gedachte dat dit het klimaat zou helpen. Wie een beetje helder kan nadenken, kan ook zelf wel beredeneren dat dit afhangt van de manier waarop de stroom wordt opgewekt. Als dat niet voor 100% uit ‘schone’ elektriciteitsproductie komt dan is het slechts een verschuiving van CO2-emissie van de auto naar de kolen- of gascentrale. En als tot ‘schoon’ ook een biomassacentrale gerekend wordt, dan is die aanname ook niet erg realistisch, bij de verbranding van hout komt 10% meer CO2 vrij dan bij steenkool. Maar onderaan de streep kan de balans bij die benadering nog altijd gunstiger zijn voor de elektrische auto in vergelijking met een benzine- of dieselmotor.

CO2-footprint

Als men gaat rekenen met de ‘CO2-footprint’ wordt het verhaal een stuk lastiger. Bij de bepaling van de CO2-footprint wordt de gehele levenscyclus van een product in ogenschouw genomen, vanaf de winning en productie van grondstoffen voor de fabricage, de gebruiksperiode, tot aan de recycling van de onderdelen na afloop van de technische of economische levensduur. Bij de winning van lithium, hoofdbestanddeel van de accu’s, worden bijvoorbeeld enorme hoeveelheden water verbruikt en wordt de natuur onherstelbaar beschadigd. Een accu in een elektrische auto, laten we zeggen voor een gemiddelde Tesla, bestaat uit 25 pond lithium, 60 pond nikkel, 44 pond mangaan, 30 pond kobalt, 200 pond koper, en 400 pond aluminium, staal en plastic. Voor 1 lithiumaccu moet 500 ton aarde/erts worden verplaatst met een machine die 900-1000 liter brandstof per 12 uur verbrandt. Het transport van dit lithium naar de productielocatie van de accu’s, veelal vanuit ontwikkelingslanden, verloopt ook niet per Amsterdamse bakfiets.

Elektrische auto stoot 40% meer CO2 uit

Onderaan de streep blijkt bij de productie een elektrische auto 40% meer CO2 uitgestoten te worden in vergelijking met de productie van een benzineauto. Dat zeggen wij niet zelf, maar de experts van BMW, die bezig zijn het hele modellengamma te elektrificeren. Het meest zuivere vergelijk maakte het Zweedse Volvo, die op één productielocatie exact dezelfde auto bouwt met benzinemotor én met elektrisch aangedreven motor. Pas na 200.000 kilometer is het ‘break even’-moment aangebroken, mits ook 100% ‘klimaatvriendelijke’ elektriciteit is gebruikt, tot die tijd wint de benzinevariant. Zowel BMW als Volvo hebben zich tot doel gesteld het productieproces ‘klimaatneutraal’ te maken, waardoor de CO2-balans gunstiger gaat uitkomen. Tot die tijd blijft een elektrische auto beduidend klimaatonvriendelijker in vergelijking met een benzineauto.

De lobby van klimaatactivisten is iedere keer weer luchtfietserij

Feitelijk is dit het gevolg van de zoveelste lobby van klimaatactivisten die zonder enig inzicht zaken promoten die loodrecht staan op de doelen die zij zeggen te vertegenwoordigen. Biomassa, ooit het pareltje onder de klimaatactivisten van GroenLinks, heeft de samenleving meer dan 25 miljard gekost. Wie kritiek had was een ‘klimaatontkenner’ omdat hij begreep dat het gegoochel met CO2 een boekhoudkundige truc was. Nu er meer dan 200 van deze biomassacentrales in Nederland staan die 10% méér CO2 uitstoten dan een kolencentrale staan exact dezelfde klimaatactivisten te demonstreren bij de geplande installatie in Diemen voor sluiting. De overheid heeft bij de elektrische auto’s verschillende keren de stekker uit de miljardensubsidies voor dit soort luchtfietserij gehaald, en ook al verschillende keren de stekker er weer in geduwd onder druk van klimaatactivisten. Wie profiteerden? Omhooggevallen kantoorklerken met een auto van de zaak, of ondernemers die uitrekenden dat ze met alle subsidies een Porsche Taycan kunnen rijden voor de prijs van een Audi A4. Er is geen particulier die het in zijn hoofd haalt om een elektrische auto aan te schaffen. Toch hebben dezelfde klimaatactivisten wetgeving erdoor gedrukt die de benzineauto moet elimineren. Als we er vast in geloven dat CO2 de aarde opwarmt, dan zijn de klimaatactivisten de grootste veroorzakers van nóg meer CO2. Dat doen ze vooral voor hun kinderen zeggen ze.

Verder Lezen

4 Comments

  1. Peter Tromp

    3 oktober 2022 in 13:31

    Dit is een misleidend artikel. Jullie moeten wel wat beter leren lezen: Volgende conclusie in jullie artikel vanuit de Volvo-referentie naar het Carscoop artikel is echt apert onjuist. Jullie schrijven: “Pas na 200.000 kilometer is het ‘break even’-moment aangebroken, mits ook 100% ‘klimaatvriendelijke’ elektriciteit is gebruikt, tot die tijd wint de benzinevariant.”

    Ze hebben na 200.000 km gemeten, maar onder het plaatje staat vervolgens echter pas het break-even point bij productie en gebruik in verschillende brandstofscenario’s (huidige energie vs schone energie): “When using the average global energy supply, a Volvo C40 Recharge will need to cover 68,300 miles (109,918 km) before it breaks even with the ICE XC40 — in this scenario, that’s over half of the car’s lifetime. However, over that lifespan, the EV will account for 15 percent fewer overall emissions than the ICE vehicle.

    Running the C40 on the EU28 electricity scenario doubles the overall reduction in emissions to 30 percent and reduces the breakeven point to 48,000 miles (77,248 km). And if you’re able to charge your C40 on renewable energy alone, the carbon footprint of the EV is half that of the ICE, breaking even in just over 30,000 miles (48,280 km).”

    Dus als 100% ‘klimaatvriendelijke’ elektriciteit is gebruikt dan ligt het break-even point bij 50.000 km en als dat niet zo is dan ligt – afhankelijk van de gebruikte mix tussen schone en niet-schone energie – het break-even point op 80.000 – 110.000 km. Waarvan nota.

  2. Jan

    4 oktober 2022 in 08:42

    Dus: klimaatactivisten eli!mineren!

  3. Edwin

    5 oktober 2022 in 15:24

    This article totally misrepresents the study by Volvo. In the study, they drive the cars for 200,000 km, they don’t claim the break-even moment is 200,000 km. In fact, with 100% ‘climate-friendly’ electricity’ being used, the break-even moment is 48,280 km.

    So indepen.nl, please amend your article or remove it completely. As it is now, it is total nonsense what you write.

  4. ronald

    11 oktober 2022 in 15:01

    lieve mensen, dit artikeltje geeft wel aan dat het rijden van een gebruikte auto veel CO2 vriendelijker is dan iedere keer een nieuwe elektrische auto kopen (of leasen) het beleid zou dus gewoon gericht moeten zijn op het zo lang mogelijk gebruiken van je voertuig.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Binnenland

De tergende hypocrisie van klimaatactivisten

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

Hypocriet is afgeleid van het Griekse woord hypokrites. Dit woord betekent letterlijk acteur. Iemand wendt geloof, gevoelens, moraal of deugden voor. In feite staat deze persoon hier dus niet volledig achter. De normen en waarden worden niet zelf in praktijk gebracht zoals wel gebeurt bij het bekritiseren van anderen. Men beweert iets over iemand zonder hier werkelijk oprecht achter te staan.

Neem nu Sander Schimmelpenninck. De beste man verblijft zeer regelmatig in Zweden en vliegt daarvoor zo’n twintig keer per jaar op en neer naar Nederland (of omgekeerd). Tegelijkertijd is hij een groot voorstander van beperkingen op CO2-uitstoot bij burgers, alleen geldt dat niet voor Sander zelf. Zodra hij op zijn hypocrisie wordt gewezen is zijn verdedigingslinie dat hij bereid is ervoor te betalen. Maar ook dat is een wassen neus, want zodra hij 450 euro voor een ticket moet betalen meent hij ‘recht’ te hebben op een goedkoper ticket als frequent flyer. Als ook dat niet helpt, dan wordt de volgende verdedigingslinie ‘dat het vliegtuig toch wel gaat vliegen’. Dat is dezelfde redenatie als een carnivoor die zegt ‘de koe was toch al dood’ of de biomassacentrale die verklaart ‘de boom was toch al gekapt’.

Dat Sander niet enig in zijn soort is, blijkt uit een aantal klimaatactivisten die recent op Schiphol een aantal privévliegtuigen aan de grond hielden, of dat in ieder geval probeerden. Tussen de activisten zitten veelvliegers die in de klasse ‘Sander’ vallen.

Neem Hannah Prins, ‘European Climate Pact Ambassador’, en zie hier haar vakantiekiekjes:

De kern van de het probleem zit in de klimaatactivist zelf. Hij wil namelijk niet zélf de wereld veranderen, maar hij wil de buitenwereld laten zien dat hij meewerkt aan een beweging die ánderen aanzet tot verandering. Ze spreken de woorden van het collectieve belang, maar laten het individuele belang prevaleren als het erop aankomt, ook als dat haaks staat op het collectieve belang dat ze voorstaan. Daar is maar één woord voor: hypocrisie.

Deze ‘ontmaskering’ is niet nieuw, maar juist typerend, en is van alle tijden. Zoals dit alleraardigste stukje van Ines van Bokhoven. Ze beschrijft hoe het pascifisme van de jaren zeventig overgaat in de inquisitie (cancelen heet dat tegenwoordig) van andersdenkenden en het daaruit voortkomende (sociale) geweld. Iets scherper is het artikel van Janis Say die de ‘deugmens’ beschrijft als een ‘schijnheilige moraalapostel’. ‘Schijnheilig’ verwijst weer naar ‘hypocriet’. Voor Sander Schimmelpenninck is dat allemaal nog een brug te ver, liever zet hij kritiek op zijn eigen hypocrisie weg als ‘domrechts’.

Een betere wereld begint bij jezelf Sander.

Verder Lezen

Binnenland

Sinterklaas bestaat! 3,9 Miljard binnen een week weggegeven door Den Haag

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

Aan het eind van de week komt de overheid altijd een stukje belastinginkomsten tekort.

Kijkt u even mee?

Afgelopen week waren de uitgaven van Den Haag als volgt:

Er ging 1.800.000 Euro belastinggeld naar een ‘klimaatfonds’, een nieuw jaarlijks cadeautje van Mark Rutte aan Afrika.

100.000.000 Euro belastinggeld ging naar een fonds voor de bewapening van Oekraïne, een cadeautje van Kajsa Ollongren.

2.000.000.000 Euro belastinggeld ging in de vorm van subsidie naar Shell en Esso om CO2 in een oud gasveld te stoppen, het project Porthos.

Opgeteld is de afgelopen week de belastingbetaler 3.900.000.000 euro afhandig gemaakt door Den Haag en in de zakken van het grootkapitaal en multinationals verdwenen.

3,9 Miljard in een week, allemaal in onmeetbare ‘projecten’. De aanleg van de Betuwelijn kostte 4,7 miljard euro en daarover is jaren vergaderd in de Tweede Kamer, omdat men er zeker van wilde zijn dat dit een zinvolle besteding was.

Of er voor de burger ook wat overblijft? Jazeker! 0,14% Minder inkomstenbelasting, dat levert enkele tientjes op jaarbasis op. Dat noemt Den Haag een ‘cadeautje’.

Verder Lezen

Column

Waar is de zon in de klimaatmodellen?

Gepubliceerd

op

Foto: ANP

Allereerst een klein stukje Wikipedia voor mensen die vroeger niet opgelet hebben bij aardrijkskunde:

Vanaf de aarde gezien is de zon verreweg het helderste object aan de hemel; de zon bepaalt dan ook het gebruikelijke onderscheid tussen dag en nacht. De zon is verantwoordelijk voor het overgrote deel van de warmte in de aardatmosfeer en is de belangrijkste bron van energie voor het leven op aarde.

En vervolgens de prangende vraag: ‘Wat als de zon dooft?’

In dit artikel staat het per half uur beschreven. Bij een dag zonder zon zal het wereldwijd gemiddeld 3 °C kouder worden. Een week in het donker zal de oogst in grote delen van de wereld vernietigen en grote gevolgen hebben voor iedereen die geen onderdak heeft. De aarde zal twee tot drie jaar in de greep blijven van hongersnood en een ecologische crisis. Als er een jaar geen zonlicht is, raakt de aarde bedekt met een pantser van ijs. De gemiddelde temperatuur is -73 °C. De duisternis en de ijzige kou zullen het leven op aarde terugbrengen naar het nulpunt, de meest mensen en dieren sterven en het duurt miljoenen jaren voordat de planeet herstelt.

Bovenstaande wetenschap wordt door niemand bestreden. De zon speelt een cruciale rol in de temperatuurregulatie van de aarde. Nu is er nog een ‘wetenschap’ die zich ‘klimaatwetenschap’ noemt en zich focust zich op één stofje in de lucht: CO2. In de lucht zit op dit moment ongeveer 400 ppm CO2. ‘Ppm’ staat voor ‘parts per million’, dus van 1.000.000 deeltjes in de lucht zijn er 400 deeltjes CO2. Volgens klimaatwetenschappers is dat héél veel en zorgt dit voor de opwarming van de aarde. Sterker nog, in alle klimaatmodellen ontbreekt de invloed van de zon, en daar hadden we nou net van vastgesteld dat deze cruciaal is voor het overgrote deel van de warmte in de aardatmosfeer. Dat de zon varieert in intensiteit wordt gemakshalve vergeten. Dat de temperatuur in het verleden juist daalde bij een hoger wordende CO2-concentratie ook. Klimaatwetenschappers strepen de zon weg als serieuze invloedsfactor. De klimaatwetenschappers hebben nog iets ontdekt waarover ze ‘consensus’ zeggen te hebben: de natuur zelf produceert ongeveer 96% van deze CO2, de mensheid 4%. Logische conclusie is dan dat de mens invloed heeft op 0,0016% van de hoeveelheid CO2 op aarde. Omdat klimaatwetenschappers ook na 20 jaar ‘research’ nog altijd de invloed van de zon wegstrepen, doen politici dat ook al 20 jaar. En omdat politici dat doen, doen autoverkopers dat ook, en verkopers van warmtepompen, en energiemaatschappijen, en ‘research’-instituten, en ambtenaren die regeltjes bedenken om CO2 te reduceren. De invloed van CO2 is immers cruciaal. De invloed van CO2 is echter vooral cruciaal voor het voortbestaan van politici, autoverkopers, warmtepompverkopers, energiemaatschappijen en ambtenaren die CO2-regeltjes in belastingplannen verwerken. CO2 is het toverwoord om geld te cashen en waarbij iedere logica ontbreekt. Al meert er in de haven van Rotterdam een cruiseschip aan met het equivalent van 80.000 auto’s met CO2-uitstoot, een oldtimertje komt de stad niet in vanwege zijn CO2-uitstoot. Al puilen de ziekenhuizen uit van de coronapatiënten, de Europese coronasteun wordt besteed aan diverse beleidsposten, van klimaatmaatregelen zoals schonere schepen voor de binnenvaart, meer hybride warmtepompen en windenergie op zee, tot een betere digitale infrastructuur voor defensie en meer geld voor scholen en, we zouden het bijna vergeten, ziekenhuizen (om personeel aan te trekken).

Mensen die doorzien dat bovenstaande zaken weinig met het klimaat te maken hebben maar vooral met een businessmodel om geld te verdienen of belasting te heffen worden ‘klimaatontkenners’ genoemd. De indoctrinatie door de CO2-gelovigen tart iedere grens van de logica. Een steeds groter deel van belastingheffingen is gebaseerd op een stofje waar we 0,0016% invloed op hebben en waarvan we moeten geloven dat we op de postzegel genaamd ‘Nederland’ een wereldwijde invloed hebben door in Nederland elektrische auto’s te rijden en benzineauto’s te verbieden, een warmtepomp van Ed Nijpels te kopen en Cv-ketels te verbieden, om vervolgens de elektriciteit van die warmtepomp uit een gasgestookte elektriciteitscentrale halen, en CO2-opnemende bomen te kappen en te verbranden waarbij er 10% meer CO2 de lucht in gaat in vergelijking met een kolencentrale. Alles wat u koopt is ‘duurzaam’ of ‘sustainable’ geworden in de afgelopen jaren. Consumeren is wél duurzaam, mits er een stickertje ‘duurzaam’ door de politiek of de producent op is geplakt.

En dat alles in de wetenschap dat de invloed van de zon is weggestreept, de tulpenmanie is er niets bij.

Verder Lezen

Recent

Binnenland16 uur geleden

Welke democratie is in gevaar?

Er zijn op dit moment 2 partijen die om verschillende redenen beweren dat ‘de democratie in gevaar is’: enerzijds Forum...

Binnenland3 dagen geleden

De volgende ‘pandemie’ is er al, mits u weer meewerkt!

Laten we de teststraten leeg of doen we weer mee? Een ‘pandemie’ die tussen de oren gaat zitten kunnen we...

Binnenland4 dagen geleden

Kaag liegt over de ‘digitale euro’

Voorstanders van de CBDC (Central Bank Digital Currency) noemen hem lieftallig de ‘digitale euro’ zodat burgers die zich er niet...

Binnenland6 dagen geleden

De macht is in paniek, en handelt daar inmiddels ook naar

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel… in de huidige tijd is er nog maar...

Binnenland1 week geleden

CBDC: overheid communiceert alleen de voordelen

In een olijk filmpje meent de overheid de burger te informeren over de CBDC (Central Bank Digital Currency). Een cruciaal...

Binnenland1 week geleden

Is de NCTV de moderne geheime dienst?

De ‘Stasi’, de geheime dienst in de DDR Mijn vrouw is opgegroeid onder het communisme van de DDR, waar een...

Buitenland1 week geleden

U in de kou, EU-salarissen omhoog

Volgens de regels van ‘Europa’ kan men Frans Timmermans niets verwijten. Zijn toch al meer dan riante ‘vergoeding’ voor zijn...

Binnenland2 weken geleden

Terug van weggeweest: de QR-app, weet u nog?

Velen waarschuwden er al voor: de QR-app is weer terug! Gezondheidsminister Ernst Kuipers heeft er alles aan gedaan om deze...

Buitenland2 weken geleden

Roept Klaus Schwab op tot herstructurering wereldwijde hotelketens?

Klaus Schwab, oprichter van het World Economic Forum (WEF), heeft als ‘regelneef’, of beter omschreven ‘facility manager’ van hotels en...

Binnenland2 weken geleden

Er is maar één oplossing voor ‘complotten’: openheid van zaken

Onlangs postte iemand op een autoforum de opmerking dat het vanaf 2025 de bedoeling wordt dat leaserijders alleen nog maar...

Trending

Steun onafhankelijk nieuws
This is default text for notification bar