Media

De kramp waarin de media nu verkeert is van een bedenkelijk niveau

Avatar foto

op

De kramp waarin de media nu verkeert is van een bedenkelijk niveau
Deel dit nieuws
Foto: ANP - Arnold Karskens van omroep Ongehoord Nederland.

Terwijl ON (Ongehoord Nieuws) afgelopen donderdag een boete kreeg voor het ‘niet naleven van de journalistieke code’, fileert tegelijkertijd Martin Bosma (PVV) in de Kamer op briljante wijze de netwerkcorruptie van de NPO door D66. “De staat en de omroep liggen (letterlijk) lepeltje-lepeltje in een hotelbed”, aldus Bosma. En hij doelt daarbij niet op ON, maar júíst op alle andere omroepen, dus behálve ON. De complete versmelting van journalistiek en politiek kon niet duidelijker naar voren komen in dit interview, waarbij voormalige talkshow host Talitha Muusse aangeeft op welke wijze politieke sturing wordt gegeven en dat er van onafhankelijke journalistiek al heel lang geen sprake meer is bij de NPO. ‘Journalisten passen altijd wederhoor toe’, dat is de journalistieke code van de NPO. Gelooft u het nog als consequent maar één kant belicht wordt, de kant die de politiek graag wil zien?

Politieke inmenging bij de staatstelevisie, waar kennen wij dat van? Voor de hand ligt natuurlijk de DDR, waarbij de staatstelevisie in haar nadagen er werkelijk nog alles aan deed om het wakker geworden volk te misleiden. Kijkt u eens de film ‘Good bye Lenin!’ om te zien tot welke hilarische omstandigheden dit kan leiden. Hilarisch zijn ook de beelden van de Iraakse televisie waarbij, terwijl de tanks op de achtergrond Bagdad binnenrolden, een vol overtuiging sprekende minister van Defensie op de staatstelevisie verkondigde dat er helemaal niets aan de hand was.


Staatsinmenging in de media maakt diezelfde media chantabel en allesbehalve onafhankelijk. Zeker tijdens de coronacrisis was dit duidelijk. Toen de studio’s niet meer gevuld konden worden vanwege corona, regelde de staat dat de spreekbuis voor haar tafelgasten een uitzonderingspositie kregen, alsof tafelgasten immuun zijn. Het waren uiteraard wel tafelgasten die de overheidsreligie wisten te verkondigen. Barbara Baarsma was een welkome afwisseling na maanden Ab Osterhaus, maar Barbara kon na één enkel (onbevestigd) telefoontje uit een bepaalde hoek het veld ruimen, ze noemt het 2 jaar later ‘bedreigingen’. Later regelde de staat dat de avondklok juist niet gold voor studiogasten; alsof zij geen virussen kunnen verspreiden in de nachtelijke uren en de rest van de bevolking wél. Ongevaccineerden waren heel soms welkom, maar kregen dan van ‘experts’ te horen dat ze zich uit naastenliefde moesten laten vaccineren. We weten inmiddels hoever deze ‘experts’ ernaast zaten. De toenmalig verantwoordelijke minister Slob trok de zojuist afgekondigde bezuinigingen bij de NPO bij aanvang van de crisis weer ijlings in en schoof 19 miljoen euro die kant op, terwijl met publiek gevulde budget verslindende showprogramma’s juist niet meer mogelijk waren. Een jaar later kreeg de NPO 10 miljoen euro extra om juist ‘grote producties’ weer mogelijk te maken. Veel opzichtiger kunt u het niet hebben.

De kramp waarin de media nu verkeert begint een bedenkelijk niveau te krijgen. Terwijl de bevolking zich, in tegenstelling tot de coronatijd, in groten getale achter de boeren schaart, een vanuit staatsoogpunt onwenselijke wending, wordt u getrakteerd op een intense poging van de zittende media om de boeren als staatsgevaarlijk te framen. Terwijl een 16-jarige boerenzoon zonder enige aanleiding door een politieagent wordt beschoten, gaat de aandacht uit naar het lot van de politieagent. Kunt u zich dat voorstellen bij een juwelier die zojuist beschoten is? De media die vooral aandacht heeft voor de overvaller die thuis zit en ‘waarmee het slecht gaat’? Bij Nieuwsuur waren beelden van de schietpartij, nou ja, alleen een rijdende tractor enkele seconden vóór de schietpartij. U zult als kritische kijker maar een andere indruk krijgen als u het hele fragment bekijkt. Het filmfragment duurde 10 seconden, Nieuwsuur vertoonde minder dan een seconde. Hetzelfde gebeurde bij een Mercedes die met een getrokken pistool een halt werd toegeroepen; Nieuwsuur knipte exact dat deel weg waarbij de agent het pistool trok.

Waarom heeft nog geen enkel NPO-programma aandacht geschonken aan de constatering van Pieter Omtzigt dat de Kamer onwettig bezig is als het om de stikstofcijfers gaat? Waarom horen of lezen wij geen berichten dat de ‘stikstofkaart’ een verzinsel van het ministerie is, en het RIVM in een bijlage haar handen compleet aftrekt van deze stikstofkaart? Waarom worden boeren die juist niet het narratief van de overheid willen vertellen uit de uitzending geweerd? Waarom horen of zien wij geen reportages waarin de boeren aan het woord zijn?

Denkt u nog altijd dat u ‘onafhankelijk nieuws’ krijgt voorgeschoteld door de NPO of kijkt u naar een one-man-show van de overheid?

Verder Lezen

1 Reactie

  1. willem

    11 juli 2022 in 10:56

    Dag Indepen,

    Weer een raak artikel en inzicht.

    Ik begrijp dat je ook een klacht kunt indienen bij de NPO.

    Geldt eigenlijk ook voor het verkeerde artikel dat gisteren op NOS.nl stond inzake stikstof.

    Weet iemand hoe dat werkt met een klacht indienen tegen de NOS / publieke omroep en hoe je kunt zorgen dat deze succesvol is? Is er al een klacht voorbereid die ik gewoon kan indienen op dezelfde gronden?

    Hoor graag,

    groeten, Willem

  2. Ed Sonneveld

    22 juli 2022 in 02:02

    Beste Willem,
    De volgende info komt uit een nieuwsbrief van FVD (21-7-2022):

    MEDIA

    Klachtenprocedure NPO-programma’s uitgelegd

    Ons bereiken steeds meer berichten van mensen die zich storen aan de eenzijdige en/of onjuiste inhoud van NPO-programma’s. Alle publieke omroepen zijn gehouden aan de journalistieke code. We willen u er graag op wijzen dat er een officiële procedure is om uw klachten kenbaar te maken: via de ombudsman van de NPO. De ombudsman volgt en onderzoekt journalistieke uitingen die worden gedaan door omroepen die met belastinggeld worden gefinancieerd.

    LET OP: Het is belangrijk dat u uw klacht zorgvuldig formuleert en rekening houdt met de regels. Anonieme en ongefundeerde klachten worden niet door de ombudsman in behandeling genomen.

    contact@omroepombudsman.nl

    U kunt met uw klachten terecht bij de ombudsman via bovenstaand e-mailadres.
    Bekijk de klachtenprocedure

    https://www.omroepombudsman.nl/contact/procedure?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief+20+juli

  3. Joe Black

    4 augustus 2022 in 02:05

    Dag Indepen, weer een artikel van bedenkelijk niveau. Je vindt main stream media waardeloos, maar je ergert er wel aan dat jullie nieuws er niet in staat. En je vergeet telkens dat jullie nieuws gewoon hier staat. Het wordt weliswaar door veel minder mensen geleden, maar dat zou gewoon een afspiegeling kunnen zijn van hoe mensen over jullie berichtgeving denken ten opzichte van de berichtgeving in de grote kranten.

Laat een reactie achter

Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Media

Toenemende censuur op sociale media neemt onaanvaardbare vormen aan

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Toenemende censuur op sociale media neemt onaanvaardbare vormen aan
Foto: ANP

Ons bereiken in toenemende mate berichten van verontruste lezers over censuur op sociale media zoals X, LinkedIn, Instagram en Pinterest. De vrijheid van meningsuiting wordt dramatisch ingeperkt op een manier die lijkt op die van de USSR, Noord-Korea of China. Het begint al zodra je een foto uit 1956 van Marilyn Monroe in badpak hebt opgeslagen. Hoe wordt die censuur uitgevoerd en op welke gronden? Ook hier blijkt de Europese Unie de regie te voeren en niet de eigenaren van de mediaplatforms.

 

 

De vormen van censuur verschillen per platform

Censuur op LinkedIn ziet er anders uit dan op bijvoorbeeld Pinterest of Instagram. De basis van die censuur is in alle gevallen dezelfde: de Digital Services Act (DSA) van de Europese Unie die verderop in dit artikel wordt uitgelegd. Maar er is nog een EU-wet die een stap verder gaat: Verordening (EU) 2022/350, ook wel de ‘censuurwet’ genoemd. Deze komt verderop ook aan de orde.

Censuur op LinkedIn

De censuur op LinkedIn kent meerdere vormen. De meest ingrijpende is het totaal verwijderen van iemand zijn LinkedIn-account wegens (door LinkedIn) veronderstelde overtreding van de ‘community richtlijnen’. Dat ziet er zo uit:

Dat ‘tijdelijk’ kan maanden duren of oneindig zijn. Het wordt verkocht alsof LinkedIn je in bescherming neemt tegen jezelf, maar dat is uiteraard een verkooppraatje en in strijd met het recht op vrije meningsuiting.

Een mildere vorm van censuur ziet er zo uit:

De auteur van deze post krijgt dit te zien als zijn bericht geblokkeerd is vanwege “in strijd met onze professionele community richtlijnen”.

Je krijgt in geen van de bovenstaande gevallen duidelijk te horen wat je nou precies niet goed hebt gedaan. Alleen ‘activiteiten die niet voldoen aan ons beleid’. Je kunt bezwaar aantekenen tegen zo’n besluit.

Een derde vorm van LinkedIn censuur bestaat uit het plaatsen van een digitale ‘rem’ op de verspreiding van content waar LinkedIn niet gelukkig mee is, maar die op zich niet in strijd is met ‘het beleid’. Dat merk je als een post in het eerste uur als een malle bekeken wordt, laten we zeggen 3.000 keer, en daarna nog nauwelijks aandacht krijgt.

Censuur op Pinterest

Bij Pinterest gaat het om foto’s die je zelf hebt geüpload, of opgeslagen in een persoonlijke map. Uiteraard moeten aanstootgevende foto’s waarin naaktheid of geweld te zien is, verwijderd kunnen worden. Echter, je krijgt al een waarschuwing als je een foto van Marilyn Monroe in badpak uit 1956 hebt opgeslagen. Dat is tegenwoordig seksueel getint en daarmee niet meer aanvaardbaar.

Pinterest stuurt je een mail met de tekst “Deze functie wordt momenteel uitgerold in de EU …”. Onderaan de mail is een link geplaatst die je verwijst naar de foto van het badpak uit 1956.

Het ziet er zo uit:

EU-wetgeving als bron van censuur.

De EU heeft vanaf 2022 een aantal verordeningen uitgevaardigd die kracht van wet in alle lidstaten hebben, zonder dat een nationaal parlement daar ook maar één woord over te zeggen had.

De twee belangrijkste EU-wetten zijn:

  • Verordening (EU) 2022/2065, oftewel Digital Services Act (DSA)
  • Verordening (EU) 2022/350, in het Europese Parlement ’censuurwet’ genoemd

EU Digital Services Act (DSA) 2022/2065

“De Digital Services Act en Digital Markets Act hebben tot doel een veiliger digitale ruimte te creëren waarin de fundamentele rechten van gebruikers worden beschermd en een gelijk speelveld voor bedrijven tot stand te brengen”, aldus de EU-website.

Onder het mom van bescherming van de Europese burgers bevat deze wet een aantal regels waarmee vooral grote sociale media platforms zoals LinkedIn, Pinterest, X, Instagram en Facebook aan banden kunnen worden gelegd.

Die social mediasites worden door de EU verplicht om content met de volgende onderwerpen te monitoren, en waar nodig te verwijderen als deze grenzen overschrijden:

  • illegale inhoud (zoals?)
  • fundamentele rechten, zoals de vrijheid van meningsuiting, mediavrijheid en pluralisme, discriminatie, consumentenbescherming en kinderrechten
  • openbare veiligheid en verkiezingsprocessen
  • gender gerelateerd geweld, volksgezondheid, bescherming van minderjarigen en geestelijk en lichamelijk welzijn

Berichten die over bovengenoemde onderwerpen gaan en die onwaarheden of grensoverschrijdende teksten bevatten, moeten aan de Europese Media Commissie gerapporteerd worden. Wat ‘onwaarheden’ zijn of wat ‘grensoverschrijdend’ betekent wordt niet gedefinieerd.

“De media platforms zijn verplicht om maatregelen te nemen die deze risico’s beperken. Dit kan betekenen dat het ontwerp van hun diensten moet worden aangepast of dat hun monitoringssystemen moeten worden gewijzigd. Ze zouden ook kunnen bestaan uit het intern versterken van het platform met meer middelen om systeemrisico’s beter te identificeren”, aldus deze EU-site.

De verboden Marilyn Monroe foto op Pinterest viel vermoedelijk onder “bescherming van lichamelijk welzijn”.

De ‘censuurwet’

Deze Verordening (EU) 2022/350 is op 1 maart 2022, 6 dagen na het begin van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, van kracht geworden zonder enige inbreng van het Europese Parlement!

Het hoofddoel van deze wet is het volledig verbieden van Russische media binnen de EU (in het bijzonder nieuwszender Russia Today) via internet, kabel, satelliet of in gedrukte vorm. Maar er zit nog een onaangenaam censuur staartje aan deze EU-wet.

Het is volgens deze wet alle media-exploitanten in de EU verboden om ‘anderszins’ bij te dragen aan informatieverspreiding die op enigerlei wijze de doelen van Russische media kan ondersteunen.

Op 20 maart 2022 diende het Europees Parlement (EP) een bezwaarschrift in tegen deze vergaande censuurwetgeving die zonder raadpleging van het EP tot stand is gekomen. Op 13 mei 2022 besloot de Europese Commissie dit bezwaar naast zich neer te leggen met als reden dat alle 27 lidstaten de wet van 1 maart 2022 hadden ondertekend.

Met wetgeving die de Europese Unie steeds verder richting een dictatuur doet afglijden en een Europees Parlement dat geregeld bij het oud vuil wordt gezet door de Europese Commissie, is stemmen op een EU kritische partij zeer gewenst op 6 juni dit jaar.

Verder Lezen

Media

De reguliere media is reddeloos verloren

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De reguliere media is reddeloos verloren
Foto: ANP

Herinnert u zich nog de beelden uit China waarbij willekeurige Chinezen spontaan dood neervielen op straat door corona? Dat was december 2019. Heeft u daarna nog beelden gezien van spontaan dood neervallende Amsterdammers, Parijzenaren of Hagenezen? Nee toch? Kunt u überhaupt spontaan dood neervallen door corona? Nee toch? Heeft u in de afgelopen vier jaar ergens een zogenaamde ‘debunk’ kunnen lezen, of een ‘factcheck’ bij de reguliere media over deze massaal gedeelde ‘informatie’ door de reguliere media? Nee toch? Is het een taak van de media om hun eigen ‘feiten’ te weerleggen als blijkt dat ze ongelijk hebben? Ja toch? Niets van dat alles in de afgelopen vier jaar. De doodskisten in Bergamo zijn nog altijd coronadoden in plaats van aardbevingsslachtoffers, het virus komt nog altijd van een vleermuis uit een grot 2000 kilometer van Wuhan vandaan maar is wel op de markt in Wuhan overgeslagen op de mensheid, een mRNA-vaccin tegen corona is vele jaren vóórdat corona de mensheid bereikte al gezegend met talloze patenten en Sinterklaas komt uit Spanje. Lang leve de reguliere media.

Het zelfreinigend vermogen van de papieren reguliere media is compleet ten onder gegaan aan de macht van twee grote mediaconcerns uit het Belgische. Kritiek is niet gewenst, onderlinge kritiek is ‘not done’. Het mediacircus in Hilversum hangt aan het infuus van Den Haag en ontvangt jaarlijks meer dan 1 miljard euro zonder dat er nog naar de kwaliteit van de geleverde prestaties wordt gekeken. Het mediacircus in Hilversum is een smeltkroes van politieke belangen die helemaal niets meer te maken heeft met ‘onafhankelijk’ nieuws. Zodra er gevaren bestaan voor het voortbestaan werpt men zich massaal op de aanvaller, of dat nu Ongehoord Nederland is of een mogelijke politieke tegenstander vanuit Den Haag.

Bij het huidige NOS Achtuurjournaal kunt u nu dagelijks gaan turven op ‘rechts-radicaal’ en ‘extreemrechts’. Alles wat afwijkt vanuit de ivoren torens in Den Haag is in Hilversum ‘extreem’, ‘rechts-radicaal’, ‘fascist’, ‘complot’, ‘discriminatie’ of iedere andere term die de ‘tegenstander’ wegzet als minderwaardig. Ondanks instortende kijkcijfers blijft Hilversum voorlopig nog wel genoeg eenzijdig nieuws uitzenden via uw hypnose-plaat in de woonkamer, ze hangen immers aan een politiek infuus dat hen vooralsnog gunstig gestemd is.

Maar hoe zit het met de kranten? Onbegrijpelijk is het dat er geen kritische journalistiek te vinden is over actuele onderwerpen. U wordt dagelijks overspoeld met eenzijdig nieuws uit Oekraïne, Gaza, Washington of welke andere brandhaard op aarde dan ook. Zo kan de Volkskrant een ongelofelijk onzinartikel schrijven over vermeende doden door hydroxychloroquine zonder dat er een correctie door andere reguliere media verschijnt. De krankzinnige situatie dat een Pegida-leider in Arnhem door een politiebusje wordt afgeleverd om een Koran te kunnen verbranden, waarbij honderden moslims met bloeddoorlopen ogen de brandstichter nog net niet willen lynchen, is te zot voor woorden. Wat zegt dit over de reguliere media, die blijkbaar alleen nog oog heeft voor de sensatie? Is er geen enkele journalist die zich afvraagt wat hier werkelijk aan de hand is?

De afstervende reguliere media is geen exclusief Nederlands verschijnsel, het is een westers verschijnsel. De reguliere media zijn niet meer in staat onafhankelijk en afgewogen nieuws te brengen. Dat de situatie steeds ridiculer wordt heeft te maken met de politiek die steeds ridiculer wordt. Juist omdát de reguliere media is meegegaan met het klakkeloos overnemen van de politieke boodschappen uit Den Haag, Berlijn, Parijs of Davos, en juist omdát er inmiddels geen weg meer terug is, wordt ook de nieuwsvoorziening steeds ridiculer. De recente massale bijeenkomsten van boeren en de transportsector worden door de Duitse media compleet genegeerd. De enorme winsten van rechtse partijen in met name het oostelijk deel van Duitsland bezorgt de reguliere media angst voor hun voortbestaan, en dus proberen ze vergeefs dat bevolkingsdeel als compleet geradicaliseerd neer te zetten (iedere overeenkomst met de PVV-winst en de reactie daarop in de reguliere media is louter toeval). Bij een zogenaamd ‘massale’ protestactie in Hamburg tegen ‘rechts-radicaal’ worden in de reguliere media opzichtig gemanipuleerde foto’s verspreid waarbij het moet lijken alsof er inderdaad sprake is van een massaal protest, terwijl op de plek waar de demonstranten op de foto staan normaliter water is. Een groot deel van de Duitse economie is weggevaagd door het opblazen van Nordstream en alleen Rusland en China willen een onafhankelijk onderzoek naar de dader. Alle westerse overheden weigeren een onafhankelijk onderzoek, en de reguliere media zwijgt.

Waar u naar kijkt is de ondergang van de reguliere media. Heeft u in de reguliere media al een kritisch artikel gelezen of het mogelijk is om met 28 miljard euro gemeenschapsgeld de temperatuur op aarde met 0,000036 graden te laten dalen? Dat is staand beleid en wordt momenteel uitgevoerd. Heeft u in de reguliere media al een kritisch artikel gelezen over het feit dat we in Nederland 7 miljard euro uitgeven aan de opvang van zogenaamde oorlogsvluchtelingen en 2 miljard aan armoedebestrijding? Dat is staand beleid en wordt momenteel uitgevoerd. Heeft u in de reguliere media al eens een kritisch artikel gelezen over de macht van het WEF op onze politici, de invloed van Agenda 2030 op de landelijke en Europese politiek of de resultaten van 15 jaar klimaatbeleid door windmolens, biomassa en elektrische auto’s? Wij niet, en wij verwachten het ook niet (meer).

Over één zaak mag u heel blij zijn: zo’n 90 jaar geleden bestond er geen internet en hadden de meeste burgers slechts één bron van informatie: dat ene krantje dat op de deurmat viel. Dat is nu wel anders. Informatie, ook onafhankelijke, is breed beschikbaar voor de burger, mits hij of zij daarvoor moeite doet. De grootste vijand voor het voortbestaan van de huidige politiek en de huidige reguliere media is juist die pluriformiteit, en het is dan ook niet zo verwonderlijk dat er bij het WEF in Davos nu uitgesproken wordt dat de grootste bedreiging voor de samenleving zogenaamd ‘nepnieuws’ is. Wat ze bedoelen is dat het de grootste bedreiging voor hun eigen voortbestaan is, want steeds meer burgers doorzien dat we in een maatschappij leven die gemanipuleerd wordt door ernstige leugens, misleiding en misdaad uitgevoerd door de absolute top in deze samenleving door liegende politici, media en het grootkapitaal.

Heb geduld, het is een piramide die van onderaf onderuitgaat en waarbij de zichtbare top pas als laatste ondergaat.

Verder Lezen

Binnenland

Tijs van den Brink, laten we de corona-handschoen oppakken waar hij is blijven liggen

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Tijs van den Brink, laten we de corona-handschoen oppakken waar hij is blijven liggen

Beste Tijs,

Bedankt voor het fijne gesprek dat wij hebben gehad in het kader van de tweedelige serie ‘Dit is de kwestie’, waarin jij een zoektocht hebt gedaan naar jouw rol als journalist gedurende de coronaperiode. In deze periode is een zwart-wit polarisatie ontstaan tussen zij die menen de waarheid in pacht te hebben en de ‘wappies’: de coronakloof.

Jij bent door het land gereden om met mensen hierover van gedachten te wisselen. Met mij, met onder andere Maurice de Hond en Marianne Zwagerman. Ook heb je een interview gegeven in De Andere Krant en ben je in gesprek gegaan met Flavio Pasquino bij BlckBx.

Jouw eindconclusie van je zoektocht was dat je te bang bent geweest voor desinformatie en dat je misschien meer critici op andere gebieden dan virologie had moeten uitnodigen.

Ons gesprek in het Amsterdamse Bos heb ik qua sfeer heel positief ervaren. Ik heb het gevoel dat je oprecht op zoek bent naar de kloof. Bij veel geïnterviewden blijkt achteraf dat zij, ondanks jouw inspanningen, zich niet gehoord voelen. Zij spreken daar nu hun frustratie over uit.

Ik heb je meermaals in de uitzending horen zeggen “heb ik zoveel impact dan gehad?” Ja Tijs, zoveel impact heb je gehad. Voor een groot deel van de bevolking is de televisie hét medium om zich te informeren. Ook hoor ik je zeggen dat je voldoende experts hebt geïnterviewd, maar te weinig experts met een ander geluid. Ook dat kan ik beamen, de wetenschap is namelijk niet dé wetenschap. De wetenschap bestaat juist bij de gratie van vragen stellen, iedere keer weer opnieuw.

Door je belangrijke rol om via een medium als de televisie de Nederlander te informeren ligt er ook een zware last op je schouders. Het ontslaat je niet van de taak om ook verantwoordelijk te zijn voor datgene wat je verkondigt of door anderen aan tafel laat verkondigen. De taak om nepnieuws en echt nieuws van elkaar te onderscheiden rust op zo’n moment op jouw schouders en die van je team, en je dient de verkondiger van zogenaamde feiten van repliek te dienen door kritische vragen te stellen. En nepnieuws en echt nieuws laat zich niet onderscheiden door slechts één kant van de medaille te belichten of te onderzoeken. Net zo goed als in de wetenschap zelf behoort ook hoor en wederhoor onlosmakelijk bij de journalistiek, dat ben je toch met mij eens?

Ik zie in alle interviews in ‘Dit is de kwestie’ dat je vasthoudt aan het proces, maar de verantwoordelijkheid voor de inhoud bij de boodschapper laat. En precies daar zit in mijn overtuiging de kloof, de bereidheid om samen ook naar de inhoud te kijken. Om samen aan hoor- en wederhoor te doen. Wellicht komen we dan samen tot de conclusie dat een andere visie niet tot desinformatie hoeft te leiden, maar juist naar meer inzicht in elkaars inzichten. Misschien komen we er samen wel achter dat er júíst desinformatie is verspreid op het moment dat jij aan tafel zat en dacht de waarheid te horen? Zoals dat het vaccin helpt de overdracht te voorkomen bijvoorbeeld?

Laten we samen die zoektocht voortzetten waardoor die ‘kloof’ in ieder geval tot begrip gaat leiden voor elkaars standpunten. Wie er achteraf of destijds al gelijk had laten we dan in het midden.

 

Carolien

Verder Lezen

Recent

Toenemende censuur op sociale media neemt onaanvaardbare vormen aan Toenemende censuur op sociale media neemt onaanvaardbare vormen aan
Media5 uur geleden

Toenemende censuur op sociale media neemt onaanvaardbare vormen aan

Ons bereiken in toenemende mate berichten van verontruste lezers over censuur op sociale media zoals X, LinkedIn, Instagram en Pinterest....

Stuitende coronawaarheid roept veel vragen op Stuitende coronawaarheid roept veel vragen op
Column1 dag geleden

Stuitende coronawaarheid roept veel vragen op

Liegen door weg te laten De ‘RKI-files’ geven inmiddels een angstaanjagend inzicht in de breinen van politici, wetenschap en media....

EU-migratiepact is links fopakkoord dat nergens toe gaat leiden EU-migratiepact is links fopakkoord dat nergens toe gaat leiden
Column2 dagen geleden

EU-migratiepact is links fopakkoord dat nergens toe gaat leiden

Demissionair baantjesjager Mark Rutte noemde het migratiepact een ‘historisch akkoord’. Ook zijn stoffige tassendrager, Malik Azmani, was dolgelukkig met het...

De criminele activiteiten van de WHO-voorzitter De criminele activiteiten van de WHO-voorzitter
Buitenland3 dagen geleden

De criminele activiteiten van de WHO-voorzitter

De World Health Organization (WHO) ligt al sinds de start van de coronapandemie onder een vergrootglas. Na corona bleef dat...

Benzineprijs bijna 50 cent per liter omhoog in één jaar tijd! Benzineprijs bijna 50 cent per liter omhoog in één jaar tijd!
Column4 dagen geleden

Benzineprijs bijna 50 cent per liter omhoog in één jaar tijd!

Op 15 april publiceerde Autoweek een dramatische analyse over de ontwikkelingen van de brandstofprijzen aan de pomp in ons land....

Astronomische fraude met het Europees coronaherstelfonds Astronomische fraude met het Europees coronaherstelfonds
Column4 dagen geleden

Astronomische fraude met het Europees coronaherstelfonds

De Europese Commissie gebruikte de coronacrisis om een nieuw miljarden subsidieplan te ontwikkelen dat gericht is op het sneller financieren...

Bizarre experimenten ter discussie voor klimaatmanipulatie Bizarre experimenten ter discussie voor klimaatmanipulatie
Klimaat5 dagen geleden

Bizarre experimenten ter discussie voor klimaatmanipulatie

Baalde u al dat de zon tijdens een dag met druk vliegverkeer verscholen raakt achter een waas van vliegtuigsporen? Luchtvaartexperts...

EU-migratiepact is links fopakkoord dat nergens toe gaat leiden EU-migratiepact is links fopakkoord dat nergens toe gaat leiden
Column1 week geleden

Een snelle formatie redt Nederlandse woningmarkt misschien nog van de afgrond

Verschillende mediakanalen kwamen deze week met ronkende koppen. Nu.nl meldt dat “Nederland tot de duurste Europese landen behoort als het...

Klimaatlobby met oliegeld gesmeerd (2) Klimaatlobby met oliegeld gesmeerd (2)
Klimaat1 week geleden

Klimaatlobby met oliegeld gesmeerd (2)

Binnen de alternatieve onderzoekswereld is Nordangård internationaal bekend om zijn graafwerk naar de Rockefeller-dynastie. Die miljardairsfamilie werd groot dankzij haar...

Een Hollènder wordt nooit een Limbo, een Ethiopiër nooit een Fries Een Hollènder wordt nooit een Limbo, een Ethiopiër nooit een Fries
Opinie1 week geleden

Een Hollènder wordt nooit een Limbo, een Ethiopiër nooit een Fries

Hollènder zijn arrogante verheven schreeuwers die met hun grote bek in Limburg altijd de mooie baantjes wisten weg te pikken...

Trending



This will close in 0 seconds