Binnenland

Amsterdam wil auto ontmoedigen met ‘WEF-versperringen’

Avatar foto

op

Amsterdam wil auto ontmoedigen met ‘WEF-versperringen’
Deel dit nieuws
Foto: ANP

Donderdag spreekt de Amsterdamse gemeenteraad voor het eerst over een plan om autoverkeer in de stad te ontmoedigen door binnenwegen tussen stadsdelen af te sluiten. Dat is een uitvloeisel van een project samen met het World Economic Forum (WEF). Het college wil weten hoe ver de raad hierin mee zou willen gaan.

Autoverkeersbubbels, cirkelroutes, binnenwegbarrières, circulatieplan, wijkwegenverkeersplan, ze zijn allemaal mogelijk. Een naam heeft dit concept nog niet in de volksmond; dit ligt nu pas voor het eerst voor in de gemeenteraad.


Ze worden in ieder geval door het World Economic Forum geprezen als een slimme weg naar de klimaatvriendelijke, filevrije toekomst. Echter, volgens critici vormen ze de infrastructuur van en de politieke opmaat naar buurten als ‘openluchtgevangenissen’, die in tijden van crisis afgesloten kunnen worden.

Dat kan simpel omdat al het verkeer concentreert in dit soort spreekwoordelijke verkeersballonnen, waarbij auto’s via de ringweg moeten omrijden om in een ander stadsdeel te komen. Het college van Amsterdam ziet daar wel wat in. Maar de raad?

Dat weet verkeerswethouder Melanie van der Horst niet, daarom vraagt ze het aan de volksvertegenwoordiging. Tumult ligt op de loer bij de bevolking, ook al staat de denktank van Klaus Schwab helemaal buiten de voorstellen, het goedkeurend stempeltje zit er wel op.

Van De Pijp naar het Oosterpark is hemelsbreed een paarhonderd meter, maar met de auto straks meerdere kilometers, want dat moet via de ring.

Dat duurt lang, ja. Geheel volgens het concept. Immers, zodra de meeste mensen sneller van A naar B komen per fiets, laten ze de auto staan. Als dit ergens kan, dan is dat wel in Amsterdam. Kortom: dit WEF-endorsed principe is hier misschien wel het ei van Columbus. Aan de andere kant is het opdelen van de hoofdstad in sectoren nogal draconisch; meer iets voor Berlijn tijdens de Koude Oorlog.

Hier ligt wel een grote vraag: hoe ver kan je gaan om autoverkeer in de stad terug te dringen?

Verkeerswethouder Melanie ter Horst wil nog geen standpunt innemen, maar stuurde vorige week wel een uitgewerkt voorstel naar de gemeenteraad. Dat voorstel was bijgesloten in een grote productie rondom het openbaar vervoer en de invoering van 30 km/u als maximumsnelheid in de hele stad, wat volgend jaar al moet ingaan.

Het autoverkeer in stadsdeelbubbels rond laten rijden hoeft niet op stel en sprong, het idee staat in de Omgevingsvisie 2050. Als het ervan komt, zal Amsterdam nooit meer hetzelfde zijn. Maar wethouder Van der Horst wil eerst wel eens weten wat de gemeenteraad vindt.

Die kreeg onderstaande kaart met stippen, welke in de plannen een wegafsluiting markeren. Van de ene naar de andere zone rijden kan alleen via de ringweg.

Afbeelding: Op deze punten moet doorgaand autoverkeer dat de stad doorkruist worden gestopt. De verkeerssituatie voor autoverkeer binnen de stad (bv van West naar Watergraafsmeer) moet dan via de ringweg A10, de circulatie komt er vervolgens uit te zien zoals hieronder geschetst door de gemeente Amsterdam.

Een circulatieplan zoals dit heeft de afgelopen tijd in Oxford voor veel tumult gezorgd in de samenleving. Elektronische surveillance speelde in die plannen zo’n grote rol, dat landelijke politici kritiek hadden, van links tot rechts. Indepen bracht hierover deze feature.

Het college van burgemeester Halsema kan met het voorstel peilen welke sentimenten hier leven, in de politiek maar ook in de stad: burgers kunnen bijvoorbeeld inspreken. Voor het eerst worden de grootse vergezichten uit Davos concreet: dit zijn de gevolgen, in de kleine straatjes van Amsterdam.

Premier Rutte deed in het parlement vaak spastisch of lacherig over het WEF. Dat pakte niet goed uit en daarom maakte hij dit jaar een speciale busjesvideo.

Amsterdam is op een veel praktischer, creatief niveau bezig, met name rond mobiliteit. Bij samenwerking in een WEF-project zijn bijvoorbeeld data verzameld en gedeeld van bedrijven die deelscooters of -fietsen verhuren, om zo de verkeersbewegingen goed in kaart te brengen.

Genoeg stof voor wél een inhoudelijk verhaal. Geen complottheorie, maar WEF-werkzaamheden in uitvoering. Hoe weegt de Stopera de grootse vergezichten van Klaus Schwab, die voor zoveel beroering en schisma zorgden?

De verkeersplannen hebben hun weerslag in de economie. Dat vergt ook politieke aandacht. Tijdens de pandemie profiteerden multinationals en grootwinkelbedrijven van hun schaalvoordeel. Als Amsterdam in verkeerslussen is opgeknipt, kan DHL waarschijnlijk veel efficiënter een groot aantal pakjes bezorgen. Kwestie van goed sorteren, er is volume genoeg. Maar drie jeugdvrienden uit West die samen een kleine koeriersdienst uit de grond stampten, kunnen heel goed juist veel langer onderweg zijn, als de bezorgadressen in verschillende stadsdelen liggen.

Reële zorgen als deze blijven nu vaak onbenoemd, omdat alles waar ook maar een hint van Davos of Klaus Schwab hangt als een complot wordt aangemerkt, en steeds vaker zelfs als antisemitisme. Dat smoort het gesprek, maar laat de zorgen voortwoekeren.

Nu is er dus een gouden kans om die weg te nemen, ook al is dat niet de opdracht van de hoofdstedelijke politiek. Dat is geen probleem: door de jaren heen heeft de Amsterdamse gemeenteraad bewezen zeer bevlogen de grote en principiële politieke debatten te kunnen voeren over zaken waar deze niet over besluit, zoals migratie of landelijk armoedebeleid.

Interessant aan het raadsdebat in de hoofdstad is dat nu eens niet een wereldomvattend, abstract toekomstvisioen van het WEF aan de orde is, maar juist een heel concrete uitwerking. Waar premier Rutte lacherig deed over samenwerking op dit mondiale platform, kan Amsterdam complotdenkers wind uit de zeilen nemen met een duidelijk, inhoudelijk verhaal.

Donderdag komt het verkeersplan van de hand van ’s lands oudste ingenieursbureau Royal HaskoningDHV voor het eerst in de raad aan bod, in een commissievergadering. De raadsleden in de commissie Mobiliteit mogen dan ‘toekomstdenken’; weer eens wat anders dan bespreken waar met behulp van Amsterdammertjes vermindering van het aantal parkeerplaatsen nodig is, of waarom er steeds meer verkeersborden bijkomen.

Dit zijn precies de enige twee voorwerpen die je nodig hebt, als je gaat voor het auto-circulatieplan. Beide zijn op voorraad bij de gemeente, genoeg.

Verder Lezen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Binnenland

Wat zit er achter die heibel over nieuwe onderzeeboten?

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Wat zit er achter die heibel over nieuwe onderzeeboten?
Foto: ANP

Op woensdagavond 13 maart debatteert de Tweede Kamer over de vraag waarom scheepsbouwer Damen een mega-order voor nieuwe Nederlandse onderzeeboten dreigt mis te lopen, aldus het blad voor de maritieme industrie ‘Schuttevaer’. Met name de SGP blijkt zich hard te maken om de order zoveel mogelijk in Nederland te houden. Het kabinet onder leiding van Mark Rutte had eerder al besloten om de opdracht aan het Franse bedrijf Naval te gunnen. Dat zou de goedkoopste aanbieder zijn, maar wel dankzij Franse staatssteun, aldus de Telegraaf op 12 maart jongstleden. Wat speelt er allemaal achter de politieke schermen? En wanneer hebben we dit eerder meegemaakt?

 


Besluit tot aanschaf en offerte aanvraag in 2022 genomen

Volgens het Financieele Dagblad (FD) van 16 oktober 2022 is het besluit tot de aanschaf van de nieuwe duikboten in 2022 genomen. In november van dat jaar ging de offerte de deur uit naar drie potentiële leveranciers. De Tweede Kamer eiste destijds garanties voor de betrokkenheid van de Nederlandse industrie.

Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) uit Duitsland, Naval Group Frankrijk en Saab Kockums uit Zweden zijn destijds om die offertes gevraagd, aldus het FD. Daarbij heeft Saab aangegeven samen te willen werken met de Nederlandse scheepswerf Damen.

Als het aan Mark Rutte en collega Kajsa Ollongren ligt, gaat de opdracht van 4 tot 6 miljard euro nu dus naar het Franse Naval en niet naar Saab/Damen.

Spelen persoonlijke belangen van Mark Rutte mogelijk een rol?

In de Volkskrant van 12 maart lezen we dat de opdrachtgever voor de bouw van de nieuwe onderzeeboten, het ministerie van Defensie van mevrouw Ollongren, zich behoorlijk heeft verslikt in deze opdracht. Ook is er in het artikel te lezen dat Franse president Macron persoonlijk aan deze opdracht heeft lopen trekken. Macron zijn steun is weer nodig om Rutte als nieuwe secretaris-generaal van de NAVO benoemd te krijgen.

SGP-leider Chris Stoffer kan er met zijn verstand niet bij dat het demissionaire kabinet de vier nieuwe onderzeeboten wil laten bouwen door de Franse Naval Group. “Mijn politieke nachtmerrie is uitgekomen”, verzucht Stoffer bij omroep Wij Nederland (WNL) op 13 maart. Met de bouw in Frankrijk gaan vier tot zes miljard Nederlandse euro’s de grens over.

Op de website van WNL (13 maart 2024) is ook te lezen dat Stoffer vermoedt dat de vriendschap tussen demissionair premier Mark Rutte en de Franse president Emmanuel Macron een rol speelt in het besluit. “Er zit ook iets tussen onze premier en de hoogste man in Frankrijk, Emmanuel Macron. Er is een vriendschap, er zijn altijd contacten geweest. Als Macron naar Nederland komt, komt toevallig de CEO van Naval mee. Het is iets wat ongrijpbaar is voor mij”, aldus Stoffer.

Rutte doneerde begin maart al miljarden Nederlands belastinggeld aan Oekraïne

Op 1 maart 2024 tekende Mark Rutte in Kiev een overeenkomst met de Oekraïense president Zelenski om het land de komende 10 jaar militair, financieel en economisch te ondersteunen in de strijd tegen Rusland. De volledige tekst van deze overeenkomst is hier te downloaden.

De overeenkomst is gebaseerd op het Partnership for Peace programma uit 1995, dat niet-NAVO-landen in de gelegenheid stelt om met de NAVO samen te werken. Hoe die samenwerking zal zijn, wordt uitgewerkt in individuele overeenkomsten, zoals die tussen Nederland en Oekraïne welke op 1 maart getekend werd.

In de overeenkomst is onder meer bepaald dat Nederland Oekraïne zal ondersteunen middels het doneren van wapens en munitie gedurende het jaar 2024 voor een waarde van maar liefst 2 miljard euro Nederlands belastinggeld. Ook zal ons land helpen bij het herstellen van de oorspronkelijke grenzen van het land (lees: terugwinnen van de Krim). Hoe dat laatste moet gebeuren (inzet van militairen?) is nog even onduidelijk.

Wat wel duidelijk is, zijn de recente keuzes van onze demissionaire minister-president in het kader van zijn beoogde benoeming als nieuwe NAVO-baas. Zowel de keuze voor Franse onderzeeërs, als de aanzienlijke steun aan Oekraïne, passen bij zijn ambities.

Mislukt Nederlands industriebeleid

Het duikboten verhaal wordt pas echt droevig als je jezelf realiseert dat de huidige klasse onderzeeërs nog volledig in Nederland werd gebouwd en dat nog steeds het geval had kunnen zijn.

Nederland opereert momenteel vier duikboten van de Walrus klasse, aldus het eerdergenoemde FD- artikel. Deze zijn in de jaren ’90 in ons land gebouwd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM). Die werf was tot en met 1991 in handen van de Nederlandse staat en ging in 1996 ten onder aan een combinatie van gebrekkig management en gebrekkig inzicht vanuit de Nederlandse politiek inzake het belang van een eigen maritieme defensie-industrie.

In het laatste jaarverslag (1995) van de destijds zieltogende RDM is te lezen dat, gezien de situatie van dat moment, de keuze was gemaakt om twee nieuwe bedrijfsonderdelen op te richten die het meest toekomstbestendig zouden zijn; RDM Submarines BV en RDM Technology BV. Het eerste bedrijf zou nieuwe duikboten gaan bouwen en het tweede zou het onderhoud van die boten voor zijn rekening nemen.

Het bedrijf was eerder in de financiële problemen gekomen toen de Nederlandse overheid in 1990 zelf besloot om een grote order voor duikboten uit Taiwan af te blazen onder druk van China. Vervolgens werd het in 1991 verkocht aan de Royal Begemann Group van ‘bedrijvendokter’ Joep van den Nieuwenhuyzen.

We zitten momenteel weer in zo’n situatie waarin de Nederlandse overheid bakzeil haalt met een vlaggenschip van onze economie. Ditmaal heet dat drama ASML en gingen Rutte cum suis overstag voor dreigementen uit de VS waardoor ASML vervolgens plannen ging ontwikkelen om uit ons land te vertrekken.

Moraal van dit verhaal: de Nederlandse economie is vaker geofferd om de persoonlijke belangen van politici. We hebben absoluut een ander type politiek leider nodig in ons land. Mensen die primair in het nationaal belang denken in plaats van aan zichzelf.

Verder Lezen

Binnenland

Ernst Kuipers: we got him!

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Ernst Kuipers: we got him!
Foto: ANP

Ladies and gentleman: we got him! Dat is voldoende om te weten om wie het gaat. Hij was 6 weken compleet spoorloos, Ernst Kuipers, de zorgminister die vanuit het niets aankondigde te zullen verdwijnen en dat ook meteen deed. Zelfs zijn partijleider en de minister-president wekten in ieder geval de indruk geen flauw idee te hebben waar Kuipers naar verdween.

Dat is nu helder geworden: Ernst is verdwenen naar een plek waar Nederland geen uitleveringsverdrag mee heeft: Singapore. Daar wordt hij vicevoorzitter van de onderzoeksafdeling van de Nanyang Technological University. De beddenkoning van weleer die de vaccinaties ‘een ongecontroleerd experiment’ noemde is gelukkig terecht gekomen bij een WEF-universiteit, wellicht dat Ernst dat bedoelde met ‘belangenverstrengeling’ toen hij hals over kop het kabinet verliet.


Verder Lezen

Binnenland

Dit land wordt geleid door een volslagen incompetent ambtenarengezwel

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Dit land wordt geleid door een volslagen incompetent ambtenarengezwel
Foto: ANP

Je vóelt het gewoon, overal en tot in alle bestuurslagen heersen grote en kleine dictators die bepalen wat er gebeurt in dit land. Op gemeentehuizen overheerst de angst en klampen ambtenaren zich, bang voor hun baantje, blind vast aan regeltjes, ongeacht de gevolgen voor de burgerbevolking. De dwangwet is weer zo’n nieuw gedrocht dat hen daarbij helpt. De menselijke maat is ondergesneeuwd door eindeloze bureaucratie. Afwijken van de regeltjes en de hyena’s binnen de ambtelijke organisatie staan klaar om de ‘zondaars’ af te maken. Op departementen en ministeries idem dito. Wetenschappelijk onderwijs lijkt alleen nog bezig met wat de overheid als gewenst wetenschappelijk duidt. Hoe wij dat weten? Het blijkt uit de vele vrijgegeven Wob- en Woo-verzoeken. Het blijkt naar aanleiding van onderzoek naar de angstcultuur op ministeries. Soms steekt er eens een ambtenaar een vinger omhoog. Is dit wel volgens de wet? Is dit wel humaan of ethisch? Klopt dit wel? Vervolgens staat er altijd érgens wel een dictatortje op om het de kop in te drukken.


Uit bovenstaande tabel en uit deze cijfers blijkt hoe hard het ambtenarengezwel groeit. Is dat omdat de bevolking zo hard groeit in zes jaar tijd? Is dat omdat het aantal regeltjes minder wordt? Neen, het is een zichzelf in stand houdende kaste die keer op keer nieuwe regeltjes bedenkt en uitvoert, waarna de burgerbevolking er weer op gecontroleerd moet worden en er ambtenaren moeten zijn die dat handhaven of die hun eigen ambtenaren erop moeten gaan controleren. Iedere poging om het aantal regeltjes te verminderen zorgt voor juist weer méér regeltjes. En als de burgerbevolking zich aan de regeltjes houdt, dan verhogen de ambtenaren gewoon de tarieven zodat er alsnog voldoende in de staatskas belandt.

Ondertussen denderen de dictatortjes door en persen ze het geld uit het werkzame deel van de samenleving ter meerdere eer en glorie van henzelf. Dat werkzame deel is het mkb, niet het deel dat op de Zuidas juist niet langs de landelijke kassa gaat. En is het zinvol voor ‘de samenleving’, de kaste die dat deel van de bevolking uitperst? Ze belasten energie kapot onder het mom van ‘klimaat’, pleiten voor een oorlogseconomie onder het mom van ‘democratie’, brengen miljarden naar Oekraïne voor ‘de democratie’, willen internetcensuur onder het mom van ‘nepnieuws’, willen werkgevers dwingen niet de beste werknemers aan te nemen maar de meest ‘inclusieve’, willen een digitale munt waarvan de zin nog altijd niet aangetoond is, willen warmtepompen waarvan nog altijd niet is doorgedrongen dat deze zinloos zijn, willen ‘van het gas af’ onder valse voorwendselen, willen zinloze windmolens en sponsoren elektrische auto’s die nog geen 3 procent van het wagenpark uitmaken en werken onderwijl naar een 100 procent plicht toe terwijl dat volstrekt irreëel is, net zo irreëel als al die andere zogenaamde ‘klimaatdoelstellingen’ waarbij gemeenschapsgeld verbrand wordt voor een irreëel doel als 0,000036 graden minder opwarming.

En na lang nadenken borrelt er dan iets naar boven. De zogenaamde Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties zijn het doel, prachtig verpakt in wervende teksten die oh zo onschuldig lijken. En voor wie doen we dat allemaal? Voor het grootkapitaal dat op de Zuidas speciale regeltjes kan maken met de Belastingdienst, het grootkapitaal dat in het zadel gehouden wordt door labiele ambtenaren in Den Haag en Brussel die weer bestookt worden door lobbyisten van het grootkapitaal. Zodra het grootkapitaal en de politiek hun krachten bundelen vermalen ze daarbij de gewone burger, het droombeeld van het World Economic Forum dat zich weer tot doel heeft gesteld om de SDG’s te omarmen.

En door wie wordt de normale burger verpulverd? Door de klassieke partijen die er voor die gewone burger in het verleden waren: rechtsradicaal links! Door de partijen wier morele superioriteit in de poriën zit en die nu hun oorspronkelijke achterban verpulveren onder decreten, geboden, verboden en angstscenario’s. Door volgevreten salonsocialisten of uit communisme en RaRa ontsproten activisten die alles wat hen niet bevalt met ‘rechtsradicaal’ en ‘staatsondermijnend’ betitelt. Deze doorgeslagen dictatortjes hebben het voor het vertellen op gemeentes, op departementen en op ministeries.

Vragen stellen mag niet. Als je vragen stelt word je de hoek van antisemitisme geduwd, ben je een Poetin-knuffelaar, een klimaatontkenner, rechtsradicaal, fascistoïde en ga zo maar door. En de dictatortjes zelf trekken zich niets meer aan van de Trias-politica, de scheiding der machten. Bij het ministerie van VWS blijven ze de onthullingen van hun misdaden in Woo’s afkopen met notabene óns gemeenschapsgeld. Op vrijwel alle ministeries verdwijnen miljarden zonder bonnetje, ministers verdwijnen zodra het hen te heet onder de voeten wordt en de volgende volslagen incompetente omhoog gevallenen gaat weer op zijn of haar stoeltje zitten. Niemand legt nog verantwoording af, niemand wordt nog verantwoordelijk gehouden. Een verdwenen bonnetje of liegen over een datsja is ‘old school’, 1,5 miljard euro laten verdwijnen kost je de kop tegenwoordig niet meer.

De speciale ambtelijke kaste zorgt goed voor zichzelf: terwijl de kapperszaak en de kroeg gesloten moesten blijven en ten onder gingen regelden ambtenaren een pleepapiervergoeding en een bonus voor zichzelf. Zodra de politiek door haar onzinnige euro-beleid de inflatie aanjaagt, regelen ze voor zichzelf de ene na de andere salarisverhoging. In de tien jaar Rutte is er 30 procent meer ambtenarij bijgekomen, en die eten allemaal uit dezelfde ruif: die van de hardwerkende burger in het mkb.

Exact aan bovenstaande zal snel een einde moeten komen: het uitdijende ambtenarengezwel dat de bevolking afperst en uitperst ter meerdere eer en glorie van het collectieve machtsblok van grootkapitaal en politiek. Maar met internet- en mediacensuur op alles dat dit blootlegt, een steeds groter wordende kaste die ervan profiteert en een volledig ontbreken van ethiek en moraal binnen het grootkapitaal en de politiek kan alleen ‘het volk’ dit nog beëindigen, voor zelfcensuur en zelfreinigend vermogen zijn inmiddels te veel barrières terzijde geschoven door deze dictatortjes.

Verder Lezen

Recent

Veertig jaar economische groei niet bij de burger terecht gekomen Veertig jaar economische groei niet bij de burger terecht gekomen
Column3 uur geleden

Veertig jaar economische groei niet bij de burger terecht gekomen

Van de gezinnen met minderjarige kinderen hebben 87 procent een vader en moeder die beiden werken. In 2013 was dat...

Miljardairsfondsen achter nieuwe vloedgolf klimaatzaken Miljardairsfondsen achter nieuwe vloedgolf klimaatzaken
Klimaat1 dag geleden

Miljardairsfondsen achter nieuwe vloedgolf klimaatzaken

Klimaatrechtszaken als van Milieudefensie tegen Shell en Urgenda tegen ‘de staat der Nederlanden’ worden gevoerd uit naam van mensenrechten. Maar...

Hoe lang duurt de CO2-dictatuur nog en is dat inmiddels strafbaar? Hoe lang duurt de CO2-dictatuur nog en is dat inmiddels strafbaar?
Klimaat3 dagen geleden

Hoe lang duurt de CO2-dictatuur nog en is dat inmiddels strafbaar?

Belasting heffen op grond van veronderstellingen mag gewoon in Nederland. Anders betaalde u immers geen ‘huurwaardeforfait’; dat is namelijk belasting...

Brusselse bureaucratie doet bedrijfsleven de das om Brusselse bureaucratie doet bedrijfsleven de das om
Column4 dagen geleden

Brusselse bureaucratie doet bedrijfsleven de das om

Terwijl Nederlandse ondernemers nog naar adem happen vanwege de belastingaanslagen die recentelijk op de deurmat zijn gevallen en het diep...

Nederlandse democratie en maatschappij zijn wankel; tijd voor een buitenparlementaire beweging? Nederlandse democratie en maatschappij zijn wankel; tijd voor een buitenparlementaire beweging?
Economie5 dagen geleden

Nederlandse democratie en maatschappij zijn wankel; tijd voor een buitenparlementaire beweging?

Breed en goed geïnformeerde burgers zijn een belangrijk onderdeel van de democratie. Maar de democratie wankelt. Door de mediaconcentratie ontstaat...

Wat zit er achter die heibel over nieuwe onderzeeboten? Wat zit er achter die heibel over nieuwe onderzeeboten?
Binnenland6 dagen geleden

Wat zit er achter die heibel over nieuwe onderzeeboten?

Op woensdagavond 13 maart debatteert de Tweede Kamer over de vraag waarom scheepsbouwer Damen een mega-order voor nieuwe Nederlandse onderzeeboten...

Mag een agent zelf nadenken? Hans Teeuwen helpt! Mag een agent zelf nadenken? Hans Teeuwen helpt!
Opinie6 dagen geleden

Mag een agent zelf nadenken? Hans Teeuwen helpt!

Deze cruciale vraag komt maar weer eens naar boven drijven bij het aanschouwen van het hele tafereel rondom Hans Teeuwen....

We zijn vrijwel immuun voor klimaatverandering We zijn vrijwel immuun voor klimaatverandering
Klimaat1 week geleden

We zijn vrijwel immuun voor klimaatverandering

Dankzij toegenomen welvaart is het aantal mensen dat overlijdt door extreem weer de afgelopen eeuw spectaculair gedaald. Dat is goed...

Waarom burgers het vertrouwen in de politiek kwijt zijn? Waarom burgers het vertrouwen in de politiek kwijt zijn?
Politiek2 weken geleden

Waarom burgers het vertrouwen in de politiek kwijt zijn?

Steeds meer Nederlanders worden woedend als ze aan Mark Rutte denken, of een nieuwsbericht over hem voorbij zien komen. Je...

WEF heeft of had grote plannen voor de Oekraïense economie WEF heeft of had grote plannen voor de Oekraïense economie
Buitenland2 weken geleden

WEF heeft of had grote plannen voor de Oekraïense economie

Het World Economic Forum (WEF) is vanaf 2012 intensief betrokken bij de politieke en economische ontwikkelingen in Oekraïne, in het...

Trending



This will close in 0 seconds